شناسهٔ خبر: 25130401 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پاکستان، فرصت بزرگ اقتصادی

در سال ٩٦ حجم مبادلات دو کشور با افزایش ١٥ درصدی به یک میلیارد و سیصد و سی و شش میلیون دلار رسید.

صاحب‌خبر -

در مدت مذکور صادرات کشورمان با افزایش ١٦ درصدی در ارزش دلاری و ٥ درصدی از لحاظ وزنی از ٧٩٥ میلیون دلار در سال گذشته به ٩٢٤ میلیون دلار رسیده است.

واردات نیز با افزایش ١٣ درصدی در ارزش دلاری و ٤٣ درصد از لحاظ حجمی‌از ٣٦٤ میلیون دلار در سال گذشته به ٤١٢ میلیون دلار در سال ٩٦ رسیده است در سال گذشته فعالیتهای زیادی جهت افزایش تجارت با پاکستان صورت گرفته که مهمترین انها عبارتند از تبادل بیش از ١٤٠ هیات که نسبت به سال قبل رشد ١٠٠ درصدی داشته است.

حل موضوع تعرفه شیرینی و شکلات صادراتی ایران و کاهش از ٢.٢ دلار به هشت دهم دلار که تأثیر زیادی در افزایش حدود بیست درصدی صادرات شیرینی و شکلات کشورمان به پاکستان داشته است.

حضور اعضای هیات رئیسه انجمن کاشی و سرامیک برای اولین بار در پاکستان و تفاهم با انجمن سازندگان و آبادگران پاکستان به عنوان متولی ساخت و ساز در پاکستان برای حضور در نمایشگاه بیلد اسیا و صادرات مصالح ساختمانی کشورمان به ویژه کاشی و سرامیک به پاکستان نیز اهمیت خاصی دارد.

حضور پر قدرت ١٥ شرکت ایرانی در پاویون ج.ا.ایران در نمایشگاه بیلد آسیا که منجر به امضا یادداشت تفاهم ساخت کارخانه أسیاب سیمان به ارزش ٢٥ میلیون دلار به صورت جوینت ونچر بین شرکتهای إیرانی با طرفهای پاکستانی شد.

حضور دکتر ظریف در راس یک هیات بزرگ اقتصادی برای اولین بار به کراچی پایتخت اقتصادی و تجاری پاکستان و برگزاری نشست بزرگ اقتصادی ایران و پاکستان با حضور بیش از ٤٠٠ نفر از فعالین اقتصادی پاکستانی که بازتاب بسیار زیادی داشت و برای اولین بار چنین نشستی در این سطح کیفی و کمی‌در کراچی برگزار شده بود.

پیگیری برقراری روابط بانکی بین دو کشور از طریق جامعه تجاری پاکستان برای اعمال فشار بر دولت و بأنک مرکزی پاکستان برای امضای قرارداد همکاری بانکی با کشورمان که در نهایت در اردیبهشت ماه موافقتنامه همکاری بانکی به امضای روسای بانکهای مرکزی دو کشور رسید.

البته علی رغم معرفی بانکهای عامل دو کشور، هنوز کار عملیاتی نشده است. پیگیری رفع موانع ورود سیب درختی کشورمان یکی دیگر از اقدامات مناسب بود.

در این راستا جلسات متعددی با فدراسیون اتاقهای بازرگانی ،انجمن میوه و تره بار پاکستان و گمرک این کشور برگزار شد و مشکل ورود کامیونهای إیرانی به داخل پاکستان رفع شد.

پیگیری و نهایی شدن سرمایه گذاری ٢١٢ میلیون دلاری طرف پاکستانی در زمینه فروشگاههای ازاد فرودگاهی نیز قراردادی است که نهایی شده و به تایید سازمان سرمایه گذاری رسیده است.

منبع: روزنامه تجارت/ مراد نعمتی-وابسته اقتصادی ایران در سرکنسولگری ایران - کراچی

نظر شما