شناسهٔ خبر: 25130291 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

«سَبک‌سازی» راهکار موثر تبلیغی در حوزه فرهنگ است

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ابلاغ، اقناع، سبک‌سازی و سیره‌سازی راه‌های تبلیغی هستند که در این میان سبک‌سازی راهکاری موثر در حوزه فرهنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی در گردهمایی مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها که امروز (دوم اردیبهشت‌ماه) در باغ زیبای تهران برگزار شد، انس به کتاب و مطالعه را تنها راه تعالی و پیشرفت جامعه دانست و گفت: با وجود تلاش همه دستگا‌ه‌ها متاسفانه سرانه مطالعه در کشور اندک است.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی پایه‌گذار حکومتی اسلامی با نام زیبای جمهوری اسلامی در ایران شد، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند با جمهوریت نظام، مردم رأی می‌دهند و در صحنه‌‌ها حاضر می‌شوند تا اسلام در کشور حاکم شود از این رو جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه یافتن شناخت و درک صحیح از وضع موجود، طراحی استراتژی مناسب و اجرای دقیق آن را از اصول موفقیت دانست و اظهار کرد: برخی از مسئولان کشور گاهی درک درستی از وضعیت موجود دارند و استراتژی مناسبی نیز طراحی می‌کنند اما در اجرای آن ناموفق هستند.

 

ارزانی افزود: برخورد منفعلانه، مدیریت بحران و طراحی استراتژی، روش‌های مدیریت هستند و ما باید برای هر وضعیتی استراتژی مناسب داشته باشیم و نباید صرفا به راهکار مدیریت بحران بسنده کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت ۲۵ ساله ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و همچنین ۱۴ هزار کتابخانه در مساجد کشور، گفت: ما از نهاد کتابخانه‌های عمومی برای استانداردسازی کتابخانه‌های مساجد کمک می‌طلبیم.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با انتقاد از کسانی که میزان بودجه فرهنگی کشور را اندک می‌دانند، اظهار کرد: میزان بودجه فرهنگی کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای سرشناس در حوزه فرهنگ خوب است اما برخی اشکالات در حوزه مدیریتی مانند موازی‌کاری و نداشتن استراتژی مناسب میزان بهره‌وری ما در این حوزه را کاهش داده است.

 

ارزانی در ادامه ابلاغ، اقناع، سبک‌سازی و سیره‌سازی را از راهکارهای مهم تبلیغی نام برد و در این میان سبک‌سازی را یکی از راهکارهای مهم در حوزه فرهنگی دانست و در ادامه گفت: شهید مطهری در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند روش سنتی موعظه خوب است اما باید به دنبال روش‌های نو بود.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری نظریه «مدرنیزاسیون فقر» در آمریکا به منظور مقابله با اعتراضات گروه‌های کم‌درآمد و رفع بحران‌های اجتماعی، اظهار کرد: ما باید با مشکلات و بحران‌ها برخورد عالمانه داشته باشیم و برای هر مشکلی استراتژی خاصی را اجرا کنیم.

 

ارزانی در ادامه با بیان اینکه اجرای هر فریضه‌ای از جمله امر به معروف و نهی از منکر باید سیستمی باشد، خاطرنشان کرد: ما باید از راهکارهایی مانند سبک‌سازی به درستی در حوزه فرهنگ و اجرای اهداف دینی استفاده کنیم.

 

وی گفت: مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی مطلوب عبارتند از انعطاف، انضمامی و تجربی ‌بودن، ساختاری بودن، مردمی ‌بودن، مشارکت داوطلبانه، واقع‌گرایی، انطباق با وجدان عمومی جامعه، آینده‌نگاری، محدود نشدن به قلمرو ملی، بخشی از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه بودن، توجه به تنوع فرهنگی، اولویت‌گذاری، توجه به اجماع و نظرات جمعی و بر اساس یک الگو و رویکرد فرهنگی کلان بودن.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، افزود: ترویج ارزش‌های درست از جمله فرهنگ کتابخوانی نیازمند الگوهای جذاب است به طوری که ذهن افراد را به صورت خودآگاه یا ناخودآ‌گاه با کتاب و مطالعه پیوند بزند.

 

ارزانی گفت: ما در حوزه‌های گوناگون به ویژه فرهنگ، نیازمند هم‌اندیشی و اشتراک‌گذاری نظرات و باورهای مختلف هستیم زیرا اطلاع از نظرات دیگران موجب هم‌افزایی کارها و برنامه‌ها می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطالعه، موثرترین راهکار برای تعالی فرهنگ جامعه و موفقیت در حوزه بین‌الملل است.

 

 

 

نظر شما