شناسهٔ خبر: 25130227 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

معرفی ۵ کراس‌اوور ۳۰۰ میلیون تومانی بازار کشور؛

غریبه‌های مرز ۳۰۰

عصر خودرو- همانطور که احتمالا خبر دارید، تحولات این روزهای نرخ ارز و همچنین افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای خارجی موجب افزایش تصاعدی قیمت خودروها شده است و اگر نرخ‌نامه این روزها را با حدود ۶ ماه پیش مقایسه کنید، قیمت هیچ خودرویی به گذشته‌اش شباهت ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این موضوع در بازار خودروهای شاسی‌بلند که عمدتا شامل کراس‌اوورها در ابعاد مختلف می‌شود بیشتر حس خواهد شد چرا که بازار این دسته از خودروها همیشه داغ بوده و هست و به غیر از این، عمدتا در نمونه‌های بزرگتری مثل سانتافه، سورنتو، اوتلندر و... قیمت جهانی بالاتری از گزینه‌های دیگری مثل توسان، اسپورتیج، تیوولی و... دارند. بدین ترتیب از آنجا که تعرفه واردات بر اساس درصدی از قیمت مبدا بر روی خودرو اعمال می‌شود و همچنین نرخ ارز نیز در قیمت جهانی آن ضرب می‌شود، عمده افزایش قیمت‌های اخیر با محاسبات ریاضی جور در می‌آیند. بدین ترتیب متاسفانه بازه‌های قیمتی هر دسته از خودروهای موجود در بازار تغییرات فراوانی داشته‌اند و از این رو اکثر کراس‌اوورهای سایز متوسط بازار که پیش‌تر قیمتی در حدود 200 الی 250 میلیون تومان داشتند، به زمره 300 میلیون تومانی‌ها پیوستند. در این نوشتار به بررسی اجمالی 5 کراس اوور سیصد و اندی میلیون تومانی در اوضاع فعلی خواهیم پرداخت.


1- هیوندای سانتافه DM
هرچند که به تازگی نسل جدیدی از این خودرو برای ورود به بازار جهانی آماده شده است اما طبق اعلام هیوندای، سانتافه نسل چهارم یا همان TM قرار است از اواسط تابستان امسال (2018) با مدل 2019 به خریداران تحویل گردد. از این رو چه در ایران و چه در بازار جهانی، هنوز هم نسل سوم سانتافه یعنی DM به فروش می‌رسد. همچنین از آنجایی که در حال حاضر هم آسان موتور و هم کرمان خودرو متصدی فروش محصولات هیوندای در بازار ایران هستند، سانتافه DM در لیست فروش هر دو شرکت قرار دارد. اما مسئله اینجا است که آسان موتور در شرایط ویژه عید تا عید، نمونه 2017 را با قیمت قطعی و نهایی 335 میلیون تومان در معرض فروش قرار داده و این در حالی است که آسان موتور هنوز هم سانتافه 2016 را با قیمت 287 میلیون توانی در سبد محصولاتش دارد. هرچند که قیمت این خودرو در بازار آزاد بعضا به بیش از 350 میلیون تومان هم میل می‌کند که البته در این شرایط، میزان فروش بسیار کم و ناچیز خواهد بود.
اما اگر بخواهیم کمی درمورد مشخصات فنی این خودرو توضیح دهیم باید گفت که سانتافه DM با پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر متفاوتی به بازار جهانی عرضه شده است ولی با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی که از سال 2013 گریبان‌گیر بازار خودروی کشورمان شد، تنها نسخه 2.4 لیتری 4 سیلندر این خودرو را در ایران داریم. اما نکته اینجا است که عمده سانتافه‌هایی که در سال‌های 2014 و 2015 به ایران عرضه شدند، از پیشرانه مذکور با سیستم پاشش سوخت MPI (چند نقطه‌ای) بهره می‌برند و این در حالی است که طی دو سال اخیر، تعداد قابل توجهی از این خودرو با پیشرانه‌های مجهز به سیستم پاشش سوخت GDI که از قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری بهره می‌برد نیز به ایران وارد شده است. این محصول در تمامی نسخه‌های موجود در ایران از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برخوردار بوده اما با دو نوع سیستم انتقال قدرت تک یا دو دفرانسیل در بازار موجود است.

 

2- کیا سورنتو UM
اما برادر دوقلوی سانتافه یعنی کیا سورنتو نیز در بازار ایران خوش اقبال بوده و در حال حاضر در باشگاه 300 میلیون تومانی‌ها جای گرفته است. این خودرو که برای نخستین بار با نسل اولش در سال 2008 به بازار ایران وارد شد، حال اواخر دوران عرضه سومین نسلش به بازار جهانی را می‌گذارند و تا سال دیگر باید منتظر معرفی نسل چهارم سورنتو باشیم. اما این خودرو که از پلت فرمی کاملا مشابه با هیوندای سانافه بهره می‌برد و از نظر ابعاد و مشخصه‌های فنی شباهت بسیار زیادی به برادرش دارد، هرچند که نتوانست به اندازه سانتافه پرفروش واقع شود اما ظاهر بسیار جذاب آن که زاده دست تیم پرتوان پیتر شره‌یر (عضو سابق دپارتمان طراحی آئودی و سرطراح فعلی کیاموتورز) است، برای افرادی که به دنبال یک طراحی پخته هستند بسیار ایده‌آل خواهد بود. اطلس خودرو به عنوان نماینده فعلی کیاموتور در بازار کشورمان در حال حاضر دو نسخه از کیا سورنتو با دو قیمت متفاوت در لیست محصولات خود قرار داده است. نمونه نخست، کیا سورنتو UM ساده مدل 2016 است که به دو صورت نقدی با قیمت قطعی 303 میلیون تومان و اقساطی (12 ماهه) با قیمت نهایی 328 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما در کنار آن، نمونه 2018 تیپ GT لاین (که از نظر برخی جزئیات ظاهری و امکانات با نمونه‌های ساده متفاوت است) نیز با قیمت احتمالی 324 میلیون تومان (کاملا نقدی یا به صورت دو مرحله ای با 149 میلیون تومان پیش پرداخت علی‌الحساب) در لیست محصولات این شرکت قرار دارد که اطلس خودرو موعد تحویل 90 روزه را برای آن در نظر گرفته است. البته لازم به ذکر است که نمونه 2018 از نسخه فیس‌لیفت این خودرو خواهد بود ولی از نظر فنی تمام سورنتوهایی که از 2016 الی 2018 در بازار ایران حضور داشته‌اند، موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری GDI دارند.

 

3- رنو کولیوس
کولیوس برای نخستین بار در سال 2012 به بازار ایران عرضه شد که خودروی مورد بحث، نسخه فیس لیفت نسل اول این محصول به شمار می‌رفت. اما کولیوس نسل اول به دلیل ظاهر نه چندان جذاب، آن هم در برابر رقبای کُره‌ای و ژاپنی، نتوانست آنطور که باید و شاید در بازار کشورمان محبوب واقع گردد. تا این که در نخستین دوره از نمایشگاه خودروی تهران (1395)، نگین خودرو از نسل دوم کولیوس رونمایی و فروش آن را از چند وقت بعدش شروع کرد. کولیوس در ابتدا (در نمونه‌های اولیه فاقد اتوپارک) اندکی کمتر از 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود اما پس از این که توسط نگین خودرو تحویل شد، قیمت آن در بازار آزاد جهشی تا حدود 230 میلیون تومان را تجربه کرد. ولی بعد از گران شدن ارز، بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش تعرفه، قیمت این فرانسوی محبوب که حالا به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار تبدیل شده بود به مرز 300 میلیون تومان دست پیدا کرد و در شرایط این روزها که نگین خودرو فعلا تنها شرایط فروش مشارکتی با یپش پرداخت‌های 80 الی 150 میلیون تومانی و موعد تحویل 60 الی 180 روز کاری را برای این خودرو پیشنهاد می‌کند، قیمت کولیوس در بازار داخل به نزدیک 330 میلیون تومان هم میل می‌کند. این کراس اوور خوش چهره فرانسوی در بخش فنی از قوای محرکه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد تا با تولید بیشینه توان 170 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 233 نیوتن‌متر، نیروی مورد نیاز شما برای رانندگی در شرایط مختلف را تامین کند. همچنین این خودرو از جعبه دنده X-Tronic ضریب متغیر (CVT) به همراه سیستم چهار چرخ متحرک 4WD  اتوماتیک با حالات مختلف عملکردی و قفل دفرانسیل بهره می‌برد تا کولیوس برای سفرهای خارج جاده‌ای سبک هم آماده باشد.

 

4- نیسان ایکس تریل
اگر به توانایی‌های فنی و عملکرد کلی رنو کولیوس علاقه دارید اما می‌خواهید کمتر هزینه کنید، به شما نیسان ایکس تریل را پیشنهاد می‌کنیم. محصولی که از سال گذشته توسط شرکت جهان نوین آریا به بازار عرضه می‌شود در واقع جایگزینی برای مورانوی نه چندان موفق در بازار ایران و البته برادر دوقلوی رنو کولیوس است. نیسان ایکس تریلی که به بازار ما عرضه شده، در حقیقت نسل سوم این خودرو است که از سال 2013 میلادی در بازار جهانی حضور دارد و با گستردگی خطوط تولیدش در چند کشور متفاوت مثل ژاپن، چین، تایلند، تایوان، مالزی، اندونزی و...، یکی از محصولات بسیار خوش اقبال و پرفروش نیسان در سطح جهانی است که البته در بازار ایران نتوانست همچون کولیوس خوش بدرخشد. به همین خاطر علیرغم تمامی مشکلات پیش آمده در زمینه قیمت ارز، کمیاب شدن خودرو به دلیل بسته بودن پاره وقت وبسایت ثبت سفارش و...، هنوز به بالای 300 میلیون تومان قدم نگذاشته است. بدین ترتیب در شرایط فروش حال حاضر شرکت جهان نوین آریا، نیسان ایکس تریل مدل 2017 با قیمت قطعی 298 میلیون پیش روی شما قرار خواهد گرفت که در صورت پرداخت یک باره مبلغ خودرو، تحویل 5 روزه خواهد بود و در صورت پرداخت دو مرحله‌ای، خودرو پس از 30 روز کاری به شما تحویل می‌گردد. اما در بخش فنی همانطور که گفته شد، نیسان ایکس تریل به دلیل بهره‌گیری از پلت فرم مشابه با رنو کولیوس نسل فعلی، مشخصات فنی کاملا مشترکی نیز با آن دارد. بدین ترتیب در این خودرو نیز شاهد استفاده از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری با بیشینه توان 171 اسب بخاری هستیم و از سیستم انتقال قدرت مشابهی نیز در این محصول استفاده شده است. تنها مسئله حائز اهمیت این است که ایکس تریل چهره و چیدمان فضای داخلی ساده‌تری نسبت به کولیوس دارد و شاید یکی از دلایل اقبال کمتر آن نسبت به برادر فرانسوی‌اش همین باشد.

 

5- میتسوبیشی اوتلندر
اوتلندر یکی از خودروهای خوبی بود که شروع خوبی در بازار ایران نداشت. در واقع در سال 2014، زمانی که شرکت آرین موتور اقدام به واردات این کراس‌اوور خوش‌نام کرد، بسیاری از ایرانی‌ها با توجه به چهره ساده و نه چندان جالب آن نسخه از اوتلندر، روی خوشی به این محصول که فروش خوبی در بازار جهانی داشت، نشان ندادند. اما عرضه نسخه فیس لیفت این محصول ژاپنی در سال 2016 توانست وضعیت را برای اوتلندر تا حد بسیار زیادی تغییر دهد. خصوصا پس از عرضه نسخه تیپ 5 که از امکانات بسیار خوب و قابل رقابت با کُره‌ای‌ها بهره می‌برد، اوتلندر توانست رشد قابل توجهی در بازار داشته باشد. این خودرو که از نظر کلاس و ابعاد، برادر کوچکتر از پاجروی دوست داشتنی و مشهور محسوب می‌شود و همچون چهار خودروی دیگر حاضر در لیست، در زمره خودروهای کراس اوور سایز متوسط قرار می‌گیرد، در حال حاضر با دو نسخه بنزینی و پلاگ این هایبرید در بازار ایران حضور دارد.در واقع در شرایط فروش فعلی شرکت آرین موتور، میتسوبیشی اوتلندر تیپ5 بنزینی مدل 2017 با قیمت قطعی 309 میلیون تومانی فروخته می‌شود و این در حالی است که آرین موتور برای نمونه 2018، قیمت علی‌آلحساب 327 میلیون تومان را اعلام کرده است. اما در همین لیست، میتسوبیشی اوتلندر PHeV مدل 2018 نیز با قیمت علی الحساب 317 میلیون تومان حضور دارد که اگر از جمله افراد دوست دار محیط زیست هستید و به مصرف سوخت و میزان آلایندگی اهمیت زیادی می‌دهید، گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. اوتلندر PHeV از دو موتور الکتریکی به همراه یک موتور بنزینی 2 لیتری بهره می‌برد و همچنین این خودرو مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک 4WD با کنترل الکتریکی و قفل دفرانسیل است. در مقابل، اوتلندر بنزینی نیز یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری دارد که بیشینه توانش همچون کولیوس و ایکس تریل 170 اسب بخار بوده و از گیربکس ضریب متغیر CVT با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی بهره می‌برد.

نویسنده: معید حمیدی

دانلود با کیفیت

نظر شما