شناسهٔ خبر: 25130099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مقدم‌فر:

بحران‌نمایی از جمهوری اسلامی سناریوی دشمن است

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: طراحان پنهان سناریوی «القاء جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است» کاری کردند که علاوه بر رسانه‌‌‌های غربی، در داخل کشور نیز برخی افراد از اصلاح‌طلبان تا احمدی‌نژادی‌ها و نهضت‌ آزادی همه این حرف را بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ششمین مجمع ماهیانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور نمایندگان بیش از 70 دفتر دانشگاهی این اتحادیه دانشجویی برگزار شد.

حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی کشورمان در این نشست، طی سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع «عملیات روانی و رسانه‌ای» اظهار داشت: متاسفانه هنوز ابعاد و زوایای این موضوع به خوبی تبیین نشده است. شاید ریشه بسیاری از آسیب‌هایی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در عرصه افکار عمومی و نخبگان با آن مواجه هستیم از این ناحیه باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل ناشناخته بودن عملیات روانی در کشور گاهی آن را معادل «جنگ نرم» و گاهی معادل «تکنیک‌های رسانه‌ای» تفسیر می‌کنند، یادآور شد: این نوع مواجهه با مسئله عملیات روانی غلط است؛ زیرا تکنیک‌های رسانه‌ای با عملیات روانی کاملا متفاوت است؛ عملیات روانی امروز به یک علم و فن تبدیل شده ولی متأسفانه، مسئولان و اهالی رسانه کشور نسبت به این موضوع اطلاعات و آگاهی کافی ندارند، دشمن نیز از این نا‌آگاهی و غفلت تاکنون استفاده‌های فراوانی کرده و لطمات زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

جمهوری اسلامی امروز در یک جنگ عملیات روانی تمام عیار قرار دارد

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، امروز در یک جنگ عملیات روانی تمام عیار قرار دارد که با ابزارهای مختلف رسانه‌ای از سوی دشمنان مورد تهاجم قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت کشور ما در این حوزه تصریح کرد: رسانه‌های معاند نظام در گذشته برای عملیات روانی در ایران، سوژه و خبر تهیه می‌کردند اما مدتی است که آنها از طراحی سوژه در سطوح تاکتیکی مستغنی شده‌اند و با استفاده از موضوعات و سوژه‌هایی که معمولا به شکل فراوان در کشور وجود دارد و بر اثر بی‌توجهی و غفلت مسئولان خلق می‌شود، به اصطلاح موج سواری می‌کنند.

مقدم‌فر در ادامه با بیان اینکه امروز دشمنان انقلاب به عملیات روانی بسنده نمی‌کنند و از این حوزه نیز عبور کرده‌‌ و به تکنیک‌های پیشرفته‌تری دست پیدا کرده‌اند،گفت: دشمنان نظام، امروز به جنگ ادراکی علیه جمهوری اسلامی ایران رسیدند.آنها معتقدند عملیات روانی برای موضوعات امروز جهان کافی نیست، بلکه باید از جنگ ادراکی استفاده کرد؛ یعنی از طرق مختلف کاری کرد که مردم چیزی که ما می‌خواهیم را فهم و درک کنند.

«جنگ شناختی» در فضای رسانه‌ای امروز مورد توجه دشمنان است

این استاد دانشگاه با اشاره به نمونه‌های تاریخی در این زمینه یادآور شد: وقتی آمریکا شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران اتمی کرد، افکار عمومی آمریکا به دلیل مدیریت ادراک آنها توسط رسانه، می‌گفتند، چرا فقط این دو شهر نابود شده و چرا همه ژاپن را نابود نکرده‌اید؟ حتی در خود ژاپن نیز برخی به این درک رسیده بودند که ژاپن باید نابود شود.

وی با اشاره به مصادیق نمونه‌هایی از مدیریت ادراک در کشور خودمان نیز گفت: در حوزه مذاکرات هسته‌ای عموم رسانه‌های‌ جمهوری اسلامی به دلیل همان نقص آگاهی و غفلت، بدون اینکه متوجه باشند به گونه‌ای عمل کردند که مردم را به این نتیجه رساندند که مذاکرات هسته‌ای و برجام راه نجات اقتصاد کشور و حل کننده مسائل است.لذا شاهد بودیم در زمان مذاکرات هسته‌ای در مقاطع مختلف، گاهی حتی در بازارهای استان بزرگی مثل تهران خرید و فروش در زمان مذاکره متوقف می‌شد و همه منتظر نتیجه مذاکرات بودند. اگر مذاکرات نتیجه داشت کالا ارزان می‌شد و اگر موفق نبود، کالاها را گران می‌کردند.

مقدم‌فر با اشاره به تکنیک بعدی پس از جنگ ادراکی افزود: «جنگ شناختی و معرفتی» پس از جنگ ادراکی در فضای رسانه‌ای مورد توجه دشمنان قرار گرفت.کارشناسان این عرصه معتقدند امکان تغییر درک و افراد جامعه وجود دارد اما اگر موضوعی توانست به باور و معرفت مردم تبدیل شود ماندگارتر است و هرگز از بین نخواهد رفت. لذا آنها جنگ ادراکی و مدیریت ادراک را مقدمه‌ای برای رسیدن به جنگ شناختی و معرفتی در حوزه افکار عمومی قرار دادند.

بحران‌نمایی از جمهوری اسلامی در دستور کار دشمنان است

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه، به دو مصداق عینی که در حال حاضر کشورمان با آن مورد هجمه قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: موضوع «بحران‌نمایی از جمهوری اسلامی» از این دست از موارد است که از سوی رسانه‌های معاند و برخی عناصر داخلی دنبال می‌شود. القاء اینکه انقلاب اسلامی درحال فروپاشی است، از همین جنس است. آنها باید کاری کنند در باور مردم و محاسبات مسئولان جای گیرد که کشور در حال فروپاشی است.

وی افزود: طراحان پنهان سناریو «القاء جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است» کاری کردند که علاوه بر رسانه‌‌‌های غربی، در داخل کشور نیز برخی افراد از اصلاح‌طلبان تا احمدی‌نژادی‌ها و نهضت‌آزادی همه یک حرف را بزنند و بگویند در کشور بحران است و انقلاب در حال فروپاشی است.

مقدم‌فر دومین هدف عملیات و سناریو جنگ شناختی و ادراکی دشمن را «قداست‌زدایی از ساحت رهبری» دانست و گفت: تضعیف و بی‌اعتبارکردن جایگاه رهبری، شخص ولی‌فقیه و ولایت فقیه از جمله موضوعاتی است که امروز از سوی جبهه دشمن دنبال می‌شود که متأسفانه برخی در داخل نیز با قلم و رسانه خود با دشمن همراهی می‌کنند.

این تحلیل‌گر سیاسی تاکید کرد: تحقیقاً طی 40 سال گذشته، هیچ زمانی مانند امروز ولایت فقیه مورد تهاجم و جنگ رسانه‌ای معاند نظام قرار نگرفته بود.موضوعاتی مانند «نقد رهبری» و یا به قول آقای حجاریان، «قداست زدایی از قدرت» و یا به قول بی.بی.سی کاهش و اقتدار ولی فقیه در واقع، جملگی از یک جنس و در راستای تحقق همان سناریوی ادراکی است.

جمهوری اسلامی چندین‌بار تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی در چندین موضوع در حوزه عملیات روانی اقدام موفقی داشته و توانست برخی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. یکی از آن موارد موضوع بیماری و بستری شدن مقام معظم رهبری در بیمارستان بود. دفتر مقام معظم رهبری قبل از هر گونه شایعه و دروغی ابتدا، اطلاعیه صادر کرد و مردم را در جریان موضوع قرار داد. در دوران معالجه رهبر انقلاب و حضور ایشان در بیمارستان نیز نهضتی از عیادت‌ها و ملاقات‌های اقشار مختلف مردم، نخبگان و فرهیختگان شروع شد به گونه‌ای که به مثابه یک فرصت طلایی و چیزی شبیه تجدید بیعت آنها با رهبر انقلاب، تجلی یافت.

این کارشناس مسائل فرهنگی به اسارت ملوانان انگلیسی و در مقطعی دیگر ملوانان آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: نوع انعکاس خبر و تصاویر این پدیده‌ها به گونه‌ای بود که فرصت‌های خوبی را برای اقتدار نظام رقم زد.

مقدم‌فر در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در نشست درباره چگونگی مقابله با جنگ روانی و جنگ ادراکی دشمن گفت: مهمترین راه مقابله با عملیات روانی و جنگ ادراکی و شناختی؛ شفافیت، اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی و بصیرت افزایی به جامعه است. هر چه فضای جامعه شفاف‌تر و مردم آگاه‌تر شوند، فرصت برای دروغ‌گویی و مانور دشمنان در افکار عمومی و مدیریت افکار عمومی کاسته می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود در جمع دانشجویان با اشاره به پیام اخیرمقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا گفت: رهبر انقلاب در این پیام به جوانان توصیه می‌کند «زمان کنونی و تحولات آن را به خوبی بشناسید»، توصیه ایشان بدین معنی است که اگر شما جوانان به روز نباشید و نسبت به تحولات اطرافتان آگاهی نداشته باشید، نمی‌توانید در جنگ رسانه‌ای، روانی و ادراکی دشمن، موفق شوید اما اگر نسبت به موضوعات، تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تحولات کشور آگاهی داشته باشید می‌توانید در این حوزه‌ها موفق عمل کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما