شناسهٔ خبر: 25129386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویترز: ایران درباره توافق با ترامپ هشدار داد

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز نوشت:«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران همزمان با برنامه ریزی برای دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی با هدف مذاکرات درباره خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ، هشدار داد تلاش واشنگتن برای تغییر توافق هسته ای ایران «پیام بسیار خطرناکی» را به کشورها ارسال می کند مبنی بر اینکه کشورها هرگز نباید با آمریکا مذاکره کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری انگلیسی امروز (یکشنبه) در گزارشی افزود: ظریف روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک همچنین گفت 'تلاش «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان برای راضی کردن ترامپ بیهوده است'.
مکرون و مرکل قرار است این هفته با ترامپ در واشنگتن دیدار کنند.
ترامپ 12 مه (22 اردیبهشت) درباره احتمال اعمال دوباره تحریم های اقتصادی ایران تصمیم خواهد گرفت که ضربه ای جدی به توافق سال 2015 (1394) بین ایران و شش قدرت جهان خواهد بود. رئیس جمهوری آمریکا، متحدان اروپاییش را برای همکاری با واشنگتن برای اصلاح این توافق تحت فشار قرار داده است.
این خبرگزاری افزود: ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، گفت 'آمریکا نه تنها نتوانسته به تعهد خود در قبال توافق هسته ای عمل کند بلکه حتی مطالبات بیشتری دارد'.
وی افزود: این پیام بسیار خطرناکی را نه تنها به مردم ایران، بلکه به مردم جهان ارسال می کند مبنی بر اینکه هرگز نباید با آمریکا توافق کرد زیرا این کشور در نهایت بر اساس این اصل عمل می کنند که «آنچه که مال من است، مال من است اما آنچه که مال شماست قابل مذاکره است.»
«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل این ماه گفت که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی 'با نگاهی به توافق هسته ای ایران توجه دارد که چه می خواهد و چ طور می تواند از طریق نقاط ضف فشار وارد کند. ما اجازه نمی دهیم این اتفاق دوباره رخ دهد'.
تهران به موجب توافق هسته ای با محدود کردن برنامه هسته ای خود به ازای لغو تحریم های اقتصادی موافقت کرد. «باراک اوباما» رئیس جمهوری سلف ترامپ با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای این توافق را امضا کرد اما ترامپ بر این باور است که این توافق «اشکالات فاجعه باری» دارد.
ظریف گفت، اگر واشنگتن از توافق خارج شود گزینه های فراوانی وجود دارد که ایران آنها را بررسی می کند، از جمله شکایت از طریق یک راهکار رفع اختلافات که در توافق لحاظ شده است و یا خروج از توافق با از سرگیری دوباره فعالیت های هسته ای اش.
وی گفت: ما بر اساس منافع امنیت ملی خود و در زمان مقتضی تصمیم گیری خواهیم کرد اما این تصمیم هر چه که باشد برای آمریکا خوشایند نیست.
وقتی که از وزیر امور خارجه ایران پرسیده شد که آیا ایران می تواند با دیگر طرف های توافق در توافق هسته ای بماند، گفت: من بر این باورم که این امر بسیار بعید است زیرا برای ایران مهم است که منافع توافق را به دست آورد و به هیچ وجه نمی تواند یک طرفه توافق را اجرا کند.
ایران همواره گفته است که برنامه هسته ایش اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.
ظریف در این زمینه گفت اگر تهران فعالیت هسته ایش را از سرگیرد با هدف «دستیابی به بمب» نخواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکایی ها هرگز نباید از تولید بمب هسته ای در ایران واهمه داشته باشد اما ما با جدیت برنامه غنی سازی هسته ای را دنبال خواهیم کرد. اگر آنها نگران چیزی هستند به خودشان مربوط است.
اروپام**9158**1479

نظر شما