شناسهٔ خبر: 25128521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خبرداد:

تشکیل کارگروه مهار آفت «برگ‌خوار» بلوط

خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تشکیل کارگروه تخصصی به‌منظور انجام اقدامات لازم برای مهار آفت برگ‌خوار جنگل‌های بلوط خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا بازدار در جلسه شورای تحقیقات٬ آموزش و ترویج رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تشکیل کارگروه تخصصی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به‌منظور انجام اقدامات لازم برای مهار آفت برگ‌خوار بلوط خبر داد و اظهار داشت: در بهار سال جاری آفت برگ‌خوار بخش‌هایی از جنگل‌های استان لرستان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بیان داشت: در همین راستا توسط محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بررسی خیلی خوبی را روی این آفت٬ چرخه زندگی و اقداماتی که باید در طبیعت استان برای مهار آن انجام شود صورت پذیرفته و با همکاری و مشارکت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نسبت به کانون کوبی موضوع اقدام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در برنامه داریم که در آینده یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل‌های استان را مورد پایش قرار داده و رصد کنیم که وضعیت جنگل‌های استان در بهار سال آینده به چه صورت خواهد شد.

بازدار ادامه داد: آنچه ما از وضعیت طبیعت و شرایط اقلیمی سال گذشته٬ زوال بلوط و خشک‌سالی که در سال‌های گذشته در استان به وقوع پیوست می‌دانیم موجب شده اتفاقاتی در طبیعت استان رقم بخورد که منتهی به آفت و خشکیدگی بلوط شده و این‌ها عواملی است که باهم در ارتباط هستند.

وی افزود: سال گذشته زمستان خوبی نداشتیم و در زمستان برف و سرما در کنترل آفات و امراض در طبیعت استان مؤثر است از همین روی شرایط را برای طغیان این آفت مساعد کرده و در همین راستا به دنبال این هستیم با استفاده از کنترل‌کننده‌های طبیعی٬ پایش و اقدامات غیر شیمیایی این آفت را کنترل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تأکید ما عدم استفاده از عوامل شیمیایی است چراکه عوامل شیمیایی ضمن اینکه آفات را از بین می‌برد موجودات مفید موجود در طبیعت را نیز از بین می‌برند و درواقع با اقدامات پایش و بیولوژیکی در نظر داریم این آفت را کنترل کنیم.

بازدار گفت: در جلسه شورای «تات» یک کارگروه تخصصی تشکیل‌شده که ظرف یک هفته اقداماتی که باید در طبیعت به‌منظور مهار این آفت انجام دهند را گزارش کند و در این راستا مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان دارای متخصصین خوب و توانمندی است که می‌توانند نسخه لازم را ارائه کرده تا طی سنوات آینده این آفت را در طبیعت استان مهار کند.

نظر شما