شناسهٔ خبر: 25128355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نشست «بحران ارزي و رویکرد دستوری» با حضور مظاهری و عبده تبریزی

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نشست «بحران ارزی و رویکرد دستوری» از سوی گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، در این نشست که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه از ساعت 17 در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برقرار است، دکتر طهماسب مظاهری و دکتر عبده تبریزی به بررسی علل، عوامل و پیامدهای بحران ارزی اخیر خواهند پرداخت و مدیریت پنل با محمدصادق الحسینی است.

در پیش درآمد این نشست که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

«از ماه پاياني سال ١٣٩٥، ارزش پول ملي سير نزولي خود را آغاز كرده است و از نرخ برابري ٤٢٠٠ تومان در برابر يك دلار به پنج هزار تومان در پايان سال و ٥٨٠٠ در دهه پاياني فروردين رسيده است.

اين كه اين نوسانات ارزي و كاهش ارزش پول ملي چه ميزان متأثر از تحولات در سياست خارجي و تهديدات آتي و چه ميزان ناشي از سياست‌هاي اقتصادي بويژه تصميمات پولي و بانكي و به طور كلي وضعيت اقتصادي كشور است، پرسش مهمي است كه چشم‌انداز و وضعيت نرخ ارز در آينده را ترسيم مي‌كند.

گروه توسعه انجمن انديشه و قلم در ميزگردي با عنوان «بحران ارزي و رویکرد دستوری» به موضوع كاهش ارزش پول ملي در ماه‌هاي اخير مي پردازد كه برخي محورهاي آن به شرح زير است:

- تصميمات بانك مركزي مانند كاهش نرخ سود بانكي در شهريور ماه گذشته، چه ميزان در سرازير شدن نقدينگي به بازار ارز اثر داشته است و آيا بازارهاي جايگزين براي جذب نقدينگي سرگردان پيش‌بيني شده بود؟

- آيا دچار كمبود منابع ارزي شده‌ايم؟ عدم اجراي كامل برجام در لغو تحريم‌هاي بانكي و انتقال ارز به كشور چه ميزان در كمبود منابع ارزي نقش داشته است؟

- تهديدات ترامپ و تحريم‌هاي جديد چه تأثيري در مشكلات فعلي ارزي داشته است؟ اين تأثيرات واقعي است يا جو رواني را در افزايش تقاضا حاكم كرده است؟

- آيا كشور يك نقشه جديد ارزي براي مقابله با شرايط پيش رو (مشابه سال‌هاي ١٣٩٠) به بعد دارد؟

- نقش تركيه، روسيه و چين در اين نقشه ارزي چيست؟

- بين راه حل‌هاي ارائه شده براي مقابله با بحران ارزي، مانند نظام چندنرخي و سهميه‌بندي، پيمان‌سپاري ارزي، تهاتر با كشورهاي دوست يا پذيرش كاهش ارزش پول ملي، كداميك صحيح‌تر خواهد بود؟

- آيا حجم نيروهاي فرصت‌طلب و بحران‌ساز در بازار ارز ناشي از نهادهاي داخلي يا دولت‌هاي خارجي قابل توجه است يا ناشي از تئوري توطئه؟

- چشم‌انداز نرخ ارز در كوتاه‌مدت و درازمدت چيست و آیا رویکرد دستوری کارآمد است؟

- موفقيت تصميم جديد دولت در تك‌نرخي كردن دلار را چگونه مي‌بينيد؟ آيا واقعا تك‌نرخي مي‌شود يا بازهم شاهد نرخ دلار در بازار سياه خواهيم بود؟ آيا اين تصميم بلندمدت است يا در ادامه تعديل خواهد شد؟

- آیا باز هم تجربيات قبلي در تك‌نرخي كردن و مبارزه با حباب در سال‌هاي ١٣٧١ و ١٣٩٠ تكرار مي‌شود؟»

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو واقع شده و حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان و اهالی رسانه آزاد است.

نظر شما