شناسهٔ خبر: 25128063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امروز در ایرنا مقاله می خوانید:

دغدغه های روحانی

تهران-ایرنا- 'دغدغه های روحانی'، ' تبعات برجام شکنی'، 'عبور از تله رانتی' ، '«مارموز»یسم' و 'چرا کالای ایرانی نمی خریم؟!' از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز یکشنبه در صفحه ایرنا مقاله منتشر شد.

صاحب‌خبر -

** دغدغه های روحانی
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز در سخنرانی خود در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید به مواردی اشاره کردند که به نظر می رسید تمام آنها ضمن اهمیت جداگانه ای که داشتند، دارای یک ارتباط و به هم پیوستگی معنادار بودند.
بخش‌های مهم سخنان رئیس ‌جمهوری را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد و به تفسیر هر کدام پرداخت.
روحانی به درستی در سخنرانی خود به مسأله تلاطم‌های ارزی اخیر و یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره داشت. در شرایط فعلی برای اجرای این سیاست باید تأمل بیشتری کرد. این موضوع ملتزم تضمین دو چیز است؛ اول تداوم و دوام آن و دوم تزریق ارز کافی توسط دولت و بانک مرکزی به بازار.
مسأله امر به معروف و نهی از منکر و بسط بیشتر آن در جامعه و همردیف شدن آن با امکان نقد حاکمیت توسط مردم هم از جمله قسمت‌های مهم سخنان آقای روحانی بود.
اشاره روحانی به بحث فضای مجازی هم بجا و درست بود. ما متأسفانه در تاریخ کشورمان همواره به مخالفت با ابزار روز دنیا پرداخته‌ایم.
در نهایت اما مهم‌ترین بخش از سخنان رییس جمهوری آنجا بود که اشاره کرد انقلابی بودن باید به معنای افزایش کارآمدی نظام و تلاش برای جلب رضایت بیشتر مردم و شنیدن صدای جامعه باشد. چیزی که متأسفانه در سال‌های اخیر گاه محدود به رفتارهای سطحی و گاه خشن شده است.

**چرا کالای ایرانی نمی خریم؟!
پس از آنکه مقام معظم رهبری سال 97 را سال حمایت از تولید داخلی نام نهادند بحث های زیادی درباره دلایل عدم اقبال کالای داخلی بیش از پیش داغ شد.
یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر گریبان گیر اقتصاد ایران است، مساله عدم اعتماد و استقبال از کالاهای داخلی است که در هر برهه زمانی دولت ها تلاش کردند این مشکل را رفع کنند. اما یا راهکارها فایده نداشته یا مشکل از جای دیگری بوده است.
اینکه در گام نخست امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم کنیم و از سوی دیگر استفاده مناسبی از ویژگی‌های خوب اقتصاد کشورمان انجام دهیم.
نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران ویژگی‌هایی دارد که ما را از کشورهای منطقه متمایز کرده است. انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین نیروی کار تحصیل‌کرده از جمله مواردی است که به ایران برتری داده است.
اما اینها قاعدتا نمی‌توانند تنها عوامل برای ایجاد اقبال کالای داخلی باشند. به هرحال در بازار مواردی وجود دارد که موجب پیروزی با شکست یک برند می‌شود. مواردی مانند تبلیغات. این همان موضوعی است که تولیدکنندگان داخلی توجه‌ای به آن ندارند و برخلاف آنها کمپانی‌های خارجی تمرکز جدی بر کیفیت، گستردگی و کارایی تبلیغات دارند.
البته عوامل دیگری هم وجود دارد از جمله: امنیت و حمایت اولویت بازار داخلی، ایجاد محدودیت برای کالای خارجی
«مهدی پازوکی» کارشناس مسائل اقتصادی و «حسین کنعانی مقدم» تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی به بیان مطالبی در این خصوص پرداخته اند.

**«مارموز»یسم
فیلم «مارموز» جدیدترین ساخته «کمال تبریزی» این روزها در بخش غیررقابتی جشنواره جهانی اکران می شود. «مارموز» یک طنز انتقادی و کاملا اجتماعی است هرچند که بستر روایت قصه آن سیاسی به نظر برسد!
تبریزی یکی از چند کارگردانان سینمای ایران است که ساخته‌هایش بیشتر با گرایش جناحی دیده می‌شود تا اینکه بخواهد از بعد تکنیکی ارزیابی شود.
فیلم‌های تبریزی حتی اگر هم ساده روایت شود تعابیر گوناگونی به وجود می‌آورد اگرچه برخی معتقدند تبریزی سال‌هاست ازسینمای طنز انتقادی که دلخواهش است فاصله گرفته اما خود او چنین نظری ندارد و می‌گوید: «سعی من همیشه این بوده که از سینمای مورد علاقه‌ام فاصله نگیرم. آرزو و آمال دیرینه من برقراری ارتباط عمیق بین جشنواره‌ها و مردم کوچه و بازار است! تافته جدابافته جشنواره‌ها از بدنه عامیانه و روزمره مردمی پاشنه آشیلی است که ضرورتا باید به آن توجه داشت! حس من از حضور در هر جشنواره‌ای کمک به ایجاد چنین پیوندی است!»

متن کامل این گفت وگو را در ایرنا مقاله بخوانید.

** تبعات برجام شکنی
در آستانه تمدید تعلیق تحریم های هسته ای، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و برخی مقامات کاخ سفید در مورد خروج واشنگتن از برجام سخن به میان می آورند؛ سخنانی که با واکنش ایران وجهان مواجه شده و در این صورت هزینه هایی برای برجام شکنان به همراه خواهد داشت.
با تداوم کارشکنی های آمریکا در قبال برجام، چند روز پیش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه بار دیگر واکنش نشان داد. او که با هدف شرکت در اجلاس صلح پایدار در نیویورک به سر می برد، تا کنون از فرصت های مختلف برای زیر سوال بردن زیاده خواهی های دولت جدید آمریکا استفاده کرده است.
ترامپ در حالی قرار است بیست ودوم اردیبهشت ماه تصمیم خود را در باره پایبندی تهران به برجام را برای چهارمین بار اعلام کند که برخی رسانه ها تردید در تداوم اجرای برجام را از سوی آمریکا انعکاس می دهند. دولتی که در یکسال گذشته از هیچ گونه تلاشی برای بر هم زدن توافق هسته ای ایران و 1+5 فروگذار نکرد، اینک شروط تازه ای را مطرح می کند؛ شروطی که با واقعیت های کنونی بسیار فاصله دارد و از سوی اعضای توافق پذیرفته نیست.
شاید به همین دلیل است که 500 نفر از نمایندگان پارلمان ‌های سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه ای به اعضای کنگره آمریکا، خواستار ممانعت آنها از هر گونه برجام شکنی و خروج این کشور از توافق شدند.
آنها بر این نکته واقفند که لغو برجام حیثیت غرب را در موضوع پایبندی به توافقات معتبر بین المللی خدشه دار می کند ضمن این که بر پایه اصل برگشت پذیری، تهران تنها چند روز تا رسیدن به وضعیت قبل فاصله خواهد داشت.

**عبور از تله رانتی
سیاست تک‌ نرخی کردن ارز همواره به‌ عنوان یکی از ضروریات اصلاح ساختار اقتصاد شناخته می‌شود که برای درمان مشکلات عدیده نظام ارزی کشور باید به آن تن داد. سیاستی که از ابتدای دولت یازدهم نیز اراده انجام آن وجود داشته است و با روی کار آمدن دولت روحانی، قول‌ ها و برنامه‌ هایی در این زمینه ارائه شد.
دکتر طهماسب مظاهری رئیس کل پیشین بانک مرکزی در یادداشتی با بیان اینکه اگر با همین سطح از جدیت، مراحل تکمیلی تغییر ساختار ارزی نیز ادامه یابد،اظهار امیدواری کرده که ظرف چهار ماه آینده بتوانیم به طور کامل نظام تک نرخی واقعی را در سیستم ارزی کشور حاکم کنیم.
مظاهری جدا از این انتقاد که چرا تا این حد در اجرای این سیاست مورد تایید کارشناسان تعلل شده است، به دو نکته حائز اهمیت در مورد آن اشاره کرده است.
نخست اینکه بعد از طی شدن چند ماه تلاطم در بازار ارز، به‌خصوص فروردین ماه، به نظر می‌رسد که این اقدام، ضروری و به نوعی مفید نیز بوده است.
اما نکته دوم مربوط به این می‌شود که آیا این اقدامات، به معنای تک‌نرخی شدن نظام ارزی کشور است یا خیر؟
واقعیت این است که در این وضعیت، رسیدن به نتیجه و تکمیل بسته سیاست‌های ارزی اهمیت بسیار بالاتری نسبت به جزئیات شروع آن دارد و پس از دستیابی به این مهم، قیمت واقعی ارز خود به خود در بازار تعیین خواهد شد.
به همین دلیل نمی‌ توان در مورد تغییرات قیمت دلار در روزها و هفته‌ های آینده قضاوتی ارائه کرد. مهم‌ ترین موضوع در مقطع کنونی، عبور از نظام رانتی و فسادزای ارز چند نرخی است و می‌طلبد تا کارشناسان مختلف در این زمینه کمک‌ های خود را به دولت ارائه دهند.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

**تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**1194**2040

نظر شما