شناسهٔ خبر: 25127966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بحران آب به یزد رسید/ آبرسانی با تانکر به ۲۰۰ روستا

صاحب‌خبر -
به گزارش  جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو ، کمال دهقانی در خصوص بحران آب و احتمال تبدیل آن به بحران امنیتی در کشور، گفت: تاثیر ملموس وضعیت اقلیمی و آب و هوایی در کشور کاملا مشهود است، البته مقطعی یا دایمی بودن این شرایط به وضعیت اقلیمی جهانی بستگی دارد. متاسفانه در طول پنجاه سال گذشته شاهد کاهش نزولات آسمانی و منابع آبی کشور هستیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنابر شرایط فعلی مبنای کار باید برنامه‌ریزی برای مصرف بهینه از آب موجود و مدیریت تقاضا باشد، همانند گذشته نمی‌توان آب را به میزان دلخواه مصرف کرد، کشاورزی نیازمند تغییر و اصلاح بوده، تامین آب آشامیدنی هم باید در اولویت قرار گیرد.

۲۰۰ روستای تفت با تانکر آبرسانی می‌شود

وی با تاکید بر مدیریت تامین آب آشامیدینی به دلیل کاهش حداقل هدررفت آب و حداکثر استفاده از منابع آبی موجود، افزود: استان یزد دارای شرایط ویژه است، متاسفانه ۲۰۰ روستا از ۳۰۰ روستای شهرستان تفت چند سالی است که با تانکر آبرسانی می‌شود و معمولا هم از فصل فروردین و اردیبهشت آب آشامیدنی مردم با تانکر‌ها و صرف هزینه بسیار تامین می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: آب کشاورزان نیز از کیفیت بسیار پایین برخوردار است، آب آشامیدنی برخی دیگر از شهرستان‌های یزد نیز با آب انتقالی تامین می‌شود با این حال نیاز آبی مردم استان رفع نشده است، از این رو آب انتقالی را با آب‌های حوزه کشاورزی قاطی کردند تا آب با EC کمتر از هزار و با قابلیت شرب در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیریت منابع آبی لازمه خروج از درگیری با شرایط بحرانی است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اعتقادی به تبدیل بحران کم آبی به بحران امنیتی در کشور ندارم، اما مدیریت منابع آبی ضروری است تا دچار بحران نشویم. مدیریت تقاضا باید در اولویت قرار گیرد، زیرا در برخی مناطق آب بدون حساب و کتاب هدر می‌رود یا در بخش کشاورزی‌های غیر ضرور مصرف می‌شود.

آب جزء انفال است

وی افزود: اصلاح الگوی کشاورزی در برخی مناطق ضروری است تا از حداقل آب حداکثر استفاده شود. حکومت برای مدیریت نیاز‌های مردم است، ناامنی در شرایطی که سوء مدیریت نهادینه شود، بروز پیدا خواهد کرد. همکاری مردم نیز در این میان ضرورت بسیار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: آب آشامیدنی مانند نفت و سنگ آهن است که حق همه مردم است و دولت هم متولی تخصیص این منابع است. منابع آبی مختص یک منطقه نیست و جزء انفال است. 

نظر شما