شناسهٔ خبر: 25127887 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

انتشار دو کتاب از احسان علیرضایی

مجموعه شعر «الثیا» و داستان بلند « درخت آبی» به قلم احسان علیرضایی، کارشناس ارشد هنرهای نمایشی و فیلمساز منتشر شده است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یک مجموعه شعر و یک داستان بلند به قلم احسان علیرضایی مدرس دانشگاه هنر شیراز از سوی نشر داستان منتشر شده است.

داستان بلند «درخت آبی» نام کتاب داستانی است که به تازگی از سوی نشر داستان منتشر شده است. خواننده در این داستان با شخصیتی مواجه می‌شود که هویت مشخصی ندارد و همراه با راوی که خود شخصیت است به کشف و شهود مشغول می‌شود. «درخت آبی» داستانی است با ویژگی‌های پست مدرن.

در داستان پست مدرنیستی، برخلاف داستان مدرنیستی که شخصیت، جهان را به خود و دیگری تقسیم می‌کند، شخصیت از همان آغاز به تقسیم بدنی خود و دیگری اعتقادی ندارد. دنیای واحد و سخت عقلانی، به عنوان تنها دنیای ممکن کنار می‌رود، دنیاهای متعدد تجربه می‌شوند. روایت‌های کبیر حذف می‌شوند؛ زیرا در پی یکسان‌سازی هستند تا بتوانند جهان را در یک نظام معین جای دهند و بشناسند. پس ادبیات پست مدرنیستی در برابر روایت های کبیر موضع‌گیری می‌کند.




در جایی از کتاب می‌خوانیم: «یک بار از او پرسیدم که همه راه را پرواز کرده است یا ناگهان سر از اینجا درآورده است اما چیزی خاطرش نبود، از تنها چیزی که مطمئن بود این بود که او هم یک کلاغ معمولی نیست. باورش مشکل است، اما وقتی هیچ کس شکل خودش نیست حتا یک کلاغ هم ممکن است، کاردینالی باشد که به زبان لاتین سخن می‌گوید. او مثل هر کشیش یا انسان قرون وسطایی دیگری چیزی از جغرافیا و جبر جغرافیایی نمی‌دانست...»

از احسان علیرضایی پیش از این رمان «تنها روی پله سوم با یک مشت عکس مضحک فوری» از سوی نشر افکار منتشر شده است.
کتاب داستانی «درخت آبی» نوشته احسان علیرضایی به تازگی در 104 صفحه در شمارگان 500 به قیمت 10000 تومان از سوی نشر داستان منتشر شده است.

مجموعه شعر «الثیا» کتاب دیگری است که به تازگی به قلم احسان علیرضایی منتشر شده است. «الثیا» مجموعه‌ای از 42 شعر است که به قالب شعر سپید نزدیک است.

 الثیا کلمه‌ای یونانی به معنای حقیقت و افشاست. مارتین هایدگر این کلمه را دوباره احیا کرد و آن را بازتعریف حقیقت در معنای نامستوری و آشکارگی وجود در فلسفه خویش به کار برد.



در  شعر «هزارتو» می‌خوانیم:
« پاییز
چشم
بسته
چشم
بسته
از لابه‌لای قارقارر اجباری کلاغ‌ها عبور می‌کنند
تا صداها مختصر شوند...»

مجموعه شعر «الثیا» سروده احسان علیرضایی به تازگی از سوی نشر داستان در شمارگان 500 نسخه و به قیمت 8000 تومان منتشر شده است.
 




 

نظر شما