شناسهٔ خبر: 25127751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

طی نشست نماینده ولی‌فقیه با هیئت داوران مسابقات قرآن مطرح شد؛

رشته ترتیل قرآن به بخش بین‌الملل افزوده شود

گروه مسابقات ـ طی نشست رئیس سازمان اوقاف با هیئت داوران سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان بر افزوده شدن رشته ترتیل تأکید شد.

صاحب‌خبر -

رقابت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران؛ ام‌المسابقات جهان اسلام / راهیابی رشته ترتیل به بخش بین‌الملل

به گزارش ایکنا؛ نشست حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با هیئت داوران سی‌وپنجمین دوره از مسابقات حفظ و قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران، اول اردیبهشت‌ماه در هتل ارم تهران برگزار شد.
این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این نشست همه ساله برگزار می‌شود و ما پذیرای نظرات و پیشنهادات شما هستیم، اظهار کرد: امید است شما ضعوف و نقایص را بیان کنید تا بتوانیم برای سال‌های آینده آنها را برطرف و مسابقات را به سمت کیفی سوق دهیم، لذا حتی اگر مراعات می‌کنید این نقایص را مکتوب به ما ارائه کنید.
وی با قدردانی از همراهی هیئت داوران با برنامه‌های این مسابقات و طلب شفای عاجل برای رفع کسالت عبدالرسول عبایی و دیگر مریض‌ها، 13 پیشنهاد در این نشست صمیمی ارائه کرد، گفت: امید است دیگر اعضای هیئت داوری نیز نظرات خود را بیان کنند و این نظرات بتدریج اعمال شود و بر کمال مسابقات کمک کند.
بنابر این گزارش، عبدالرسول عبایی، رئیس سابق هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که علی‌رغم بیماری و با ضعف در این نشست حضور یافته بود، با صلوات و تحیت بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان با ابراز خرسندی از فرا رسیدن سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن، گفت: علاقه دارم همچون سابق در این مسابقات حضور داشته باشم و برادران و دوستانم را از نزدیک ببینم و همه در خدمت کتاب خدا باشیم.
هیئت داوران غیرایرانی حاضر در این رقابت‌ها همگی از سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران تقدیر کرده و این رقابت‌ها را ام‌المسابقات جهان اسلام خواندند.
همچنین داور شرکت‌کننده از کشور افغانستان گفت: این تجربه سال به سال بسیار قوی‌تر و پایدارتر می‌شود و هر ساله بر سطح کیفی مسابقات افزوده می‌شود به گونه‌ای که این مسابقات در سطح بالایی برگزار می‌شود که ما نمی‌توانیم درباره آن نظری اعمال کنیم.
در ادامه علی‌اکبر حنیفی نیز تجمیع مسابقات قرآن را اقدامی مبارک و فرخنده دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود نمره هر فرد فوری اعلام شود؛ چراکه این اقدام رسانه‌ای است و شورآفرینی می‌کند.
وی اظهار کرد: چون از کشورهای مختلف به مسابقات می‌آیند ممکن است همه در سطح کیفی یکسانی نباشند، اگر سطوح تعیین کنیم، آنگاه می‌توانیم چند نفر چند نفر آزمون‌ها را برگزاری کنیم و مهارت‌های قراء را محک بزنیم که این در کیفیت مسابقات و در رسانه‌ای شدن و هیجان بیشتر آن بسیار کمک می‌کند و محدودیت پخش تلاوت های ضعیف را نیز از بین می برد.
حنیفی در ادامه تأکید کرد: با توجه به آنکه در رشته حفظ سه سؤال می‌پرسیم و بعضاً همه متسابقین قوی نیستند و شاید این برای همه شنوندگان و بینندگان که در سراسر دنیا این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند، مطلوب نباشد، لذا می‌توان دو سؤال را غیرعلنی و یک سؤال را در صحن علنی مسابقات بپرسیم تا ضعف‌ها تا حدودی کاهش یابد.
بنابر این گزارش، غلامرضا شاه میو،ه نیز در این نشست بیان کرد: جای رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خالی است به ویژه اینکه ما این رقابت‌ها را در سطح کشوری داریم، لذا به نظر می‌رسد هم مشکل داخلی با این اهتمام حل می‌شود هم چهره‌های خارجی که مرتل‌اند امکان حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی را می‌یابند.
همچنین، احمدهاشم احمد هاشم، مدیر مسابقات جایزه خرطوم سودان با تشکر از دادن این فرصت برای سفر به ایران، گفت: کسی که از مخلوق تشکر نکند از خدا هم تشکر نکرده است، لذا تشکر از متولیان برگزاری ضرورت دارد.
وی افزود: ما در مسابقات قرآن نیاز به ارتباط با یکدیگر داریم باید بین مسابقات بین‌المللی اتصال و تعامل باشد حتی بین مسابقات بین قاره‌ای. اینکه جمهوری اسلامی هر سال از ملاحظات برای کیفی‌سازی رقابت‌ها استفاده می‌کند، قطعا به ارتقای سطح آن کمک شایان می‌کند.
انتهای پیام

نظر شما