شناسهٔ خبر: 25127515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران

از پروژه جذاب «الواح پولادین» تا اجرای متفاوت ارکستر نیلپر

سومین دوره فستیوال موسیقی معاصر تهران با اجرای گروه‌های داخلی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران و تالار رودکی در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران از روز پنجسنبه در شهر تهران آغاز شده و با اجراهای صحنه‌ای امروز چهارمین روز برگزاری خود را سپری می‌کند. سومین دوره که با مدیریت هنری نوید گوهری اداره می‌شود، با پنج سمنیار پژوهشی در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد؛ در این سیمنارها حمیدررضا اردلان، نادر مشایخی، جان اشترایدر و مژگان چاهیان به طرح مباحثی در حوزه موسیقی معاصر پرداختند.

«الواح پولادین»؛ موسیقی برای همه

در دومین روز این فستیوال پروژه‌ای تحت عنوان «الواح پولادین» اجرا شد؛ در این پروژه جالب توجه سازه الواح پولادین متشکل از چندین لوح فلزی بر روی چارچوبی از جنس چوب و گاه فلزی نصب شده و با مضراب‌های چوبی مختلف قابل نواختن بود. برای کوک کردن ساز نیز از گوشی‌های چوبی استفاده شده که این عمل با چرخش گوشی‌ها و شل و سفت شدن ریسمان‌ها انجام گرفت.

این ساز برای اولین بار در سال 91 با تعداد 18 لوح توسط سیف الله شکری احیا و در موزه موسیقی تهران موجود است. طراح و سرپرست کارگاه ساخت سیف الله شکری و طراح اجرای پروژه نوید گوهری بوده است. پوریا بنی اردلان، سید حبیب حسینی، حسن عباسی، ابوالفضل شکری، عباس شکری و روح الله شکری در کارگاه ساخت الواح حضور داشتند و اعضای مجموعه موسیقی برای همه را سارا اکبری، آرش فتاحی، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری، آنیتا واحدی، نیلوفر ندایی، نهال فرجادی، امیرحسین حیدری و سلمان فرهادی تشکیل دادند.

رسیتال فلوت

دومین اجرای صحنه فستیوال موسیقی معاصر به رسیتال فلوت سیلویا هینز از آلمان اختصاص داشت. هنرمندی که اساتیدی چون Gerd Luenenbuerger (نوازندگی فلوت ریکوردر)، Dieter Schnebel (موسیقی تجربی)، Nigel North (موسیقی مجلسی) و René Schuh (موسیقی مجلسی و رهبری آنسامبل) در دانشگاه هنر برلین داشته و او را می‌توان یکی از نوازندگان مطرح فلوت ریکوردر در جهان دانست. او در این اجرا نیز با رویکردی به آثار موسیقی معاصر و به بداهه پردازی پرداخت. 

یک ارکستر موفق

در روز سوم این رویداد ارکستر نام آشنای نیلپر روی صحنه رفت. مجموعه‌ای که از آن به عنوان یکی از بهترین و مهمترین ارکسترهای موسیقی یاد می‌شود. نوید گوهری مدیر هنری فستیوال موسیقی معاصر تهران، مدیر کانون موسیقی معاصر و مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر نیلپر در تهران است. او با همکاری احسان تارخ (به عنوان مدیر اجرایی) در سال ۱۳۹۴ اقدام به پایه‌گذاری و تأسیس نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران کرد. این ارکستر همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی گذاشته و از نوازندگان جوان به عنوان سولیست در برنامه‌های خود استفاده کرده است.

 رستیال پیانو نوازنده لهستانی

نام مارتینا کوسسکا از لهستان نیز در لیست برگزیدگان برای اجرا در جشنواره موسیقی معاصر تهران بود. این نوازنده و آهنگساز مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی از آکادمی موسیقی کراکوف لهستان به استادی پروفسور کژیژتوف مه-یر دریافت کرده و هم‌زمان در مقطع کارشناسی زیر نظر پروفسور رافائل یاتسک دلکتا رهبری ارکستر را آموخته و در آخر در آکادمی ملی کاتوویتسه لهستان در رشته رهبری ارکستر زیر نظر پروفسور شیمون بِوالِتس، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیلات خود را به اتمام رسانیده است. او در آهنگسازی اپرای 5 دقیقه‌ای در 28 امین دوره دوسالانه زاگرب در کرواسی، مسابقه آهنگسازی برای آنسامبل "اکلِکتو" در کشور سوئیس و ... توانسته موفقیت کسب نماید. گرایش به هارمونی‌های نو و ترکیب‌های کیفی تازه در آثارش نمایان است.

برنامه‌های روز چهارم

امروز نیز برنامه‌های سومین فستیوال موسیقی معاصر تهران با ۶ اجرای صحنه‌ای ادامه پیدا می‌کند؛ در اولین برنامه و از ساعت ۱۳ منا ایقایی نوازنده جوان ویلنسل که پیشتر او را در جشنواره موسیقی جوان به عنوان یکی از برگزیدگان دیده بودیم به اجرای برنامه می‌پردازد. در ادامه فرشید پاتی‌نیان و بهتاش ابوالقاسم  به دونوازی کنترباس و پرکاشن می‌پردازند و سپس رسیتال ویلن آلتو سهراب جلالی برگزار می‌شود. رستیال پرکاشن الکساندر ونوک هنرمند لهستانی در تالار رودکی و اجرای تریو زروان پایان بخش برنامه‌های روز چهارم فستیوال موسیقی معاصر تهران خواهد بود. 

انتهای پیام/ 

 

 

 

نظر شما