شناسهٔ خبر: 25127395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رد صلاحیت زنان در شورای شهر تهران

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، شورای شهر تهران بازهم در تصمیماتش شکست خورد و استعفای نجفی نشان داد این شورا در انتخابش تدبیر و تجربه لازم را ندارد و همچنان سیاست بازی و حزبی‌گری در میان اصلاح طلبان در اولویت است. اما بعد از قبول کناره‌گیری نجفی از شهرداری، موج جدیدی از اسامی برای نامزدی و کاندیداتوری شهرداری تهران منتشر شد.

آخرین اخبار از اسامی هفت نفره برای صندلی بهشت حکایت داشت...

سخنگوی شورای شهر اعلام کرده که تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه، تکلیف شهرداری تهران روشن می‌شود؛ دراین‌بین اسم‌های زیادی دیده می‌شود اما محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران شانس افرادی که در دوره قبلی انتخاب شهردار با اقبال اعضای شورای شهر مواجه شده بودند، بیشتر می‌داند، چهره‌هایی مانند محمدعلی افشانی، حبیب‌الله بی‌طرف و الهه کولایی، سمیع الله حسینی مکارم،  حرف‌های حق‌شناس در مورد شانس محسن هاشمی و محمدرضا عارف برای به عهده گرفتن شهرداری تهران هم جالب است.

حق شناس می‌گوید صحبت از چهره‌های دیگری هم شده است. مثلاً آقای عبدالله نوری یا آقای عارف مطرح شده‌اند اما این حرف‌ها نشانه تمایل خودشان نیست. بعید می‌دانم آقای عبدالله نوری خیلی مایل به قبول کردن این مسئولیت باشند.

حق شناس همچنین درباره چهره‌هایی که در دور قبلی در بین هفت نفر نامزد اصلی بودند و در حال حاضر در دولت فعالیت می‌کنند، می‌گوید: با توجه به تأکید آقای روحانی مبنی بر اینکه اعضای کابینه به کاری غیر از وظایفشان نپردازند، برخی از اسامی بیرون می‌روند مانند آقای شریعتمداری و مهرعلیزاده، پس شانس خانم کولایی و آقای افشانی را بیشتر می‌دانم چون توانستند در دوره قبل هم به‌خوبی از مراحل بالا بیایند و برنامه مکتوب هم داده بودند. (البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مهرعلیزاده در استانداری اصفهان چندان موفق نبوده و عزم بازگشت به پایتخت را دارد)

از سوی دیگر، یک مقام مسئول درباره گزینه‌های شهرداری تهران گفت: در حال حاضر گزینه‌های اصلی هاشمی، افشانی و انصاری لاری، حناچی و تقی زاده خامسی هستند البته اگر هاشمی از گردونه خارج شود دوباره معادلات به هم می‌خورد.

با همه حواشی به وجود آمده، بالأخره اسامی نامزدهای شهرداری تهران منتشر شد و مع األاسف، اسم هیچ یک از بانوان مدیر در عرصه سیاسی به چشم نمی‌خورد، حتی اسم الهه کولایی که در دوره قبلی برای شهرداری تهران نامزد شد بود، اینبار در میان اسامی وجود نداشته و حذف شده است.

محمد علیخانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

در جلسه هم اندیشی تاکید شد این اسامی فارغ از اعلام آمادگی افراد پیشنهاد شده و مسئولیت آن با پیشنهاد دهندگان است.

۱-افشانی / ۲-علی اوسط هاشمی / ۳- انصاری لاری / ۴- مرتضی بانک / ۵- بیطرف / ۶- پنجه فولادگران/ ۷- تبادار / ۸- ترک نژاد / ۹- تقی زاده / ۱۰- تندگویان/ ۱۱- محمود حجتی / ۱۲- سید محمود حسینی /۱۳- حقانی/ ۱۴- حناچی/ ۱۵- خواجه نصیر /۱۶- مصطفی سلیمی/ ۱۷- عارف/ ۱۸- فرشید گلزاری/ ۱۹- حسینی مکارم/ ۲۰- مهرعلیزاده/ ۲۱- مقیمی/ ۲۲- مناف هاشمی/ ۲۳-حجت اله میرزایی/ ۲۴-سید جعفر موسوی/ ۲۵- رضا ویسه/ ۲۶- مرعشی/ ۲۷- واعظ مهدوی/ ۲۸- محسن هاشمی

اما آنچه در اسامی مطرح‌شده دیده می‌شود، عدم حضور بانوان در بین کاندیداهای شورای شهر است، به شکلی که به نظر می‌رسد مدیریت شورای شهر تهران، کاملانِ مردانه و مذکرانه است و بانوان شورا، عملاً نقشی دراین‌بین ایفا نمی‌کنند و یا اجازه‌ای برای مطرح کردن سیاست‌ها و تدبیرهای زنانه برای شهرداری ندارند.

با همه حواشی، به نظر می‌رسد شورای شهر باید به زنان واجد شرایط برای شهرداری تهران فکر جدی کند و بانوان زیر باتوجه به سوابقشان قابلیت مدیریت شهر تهران را دارند.

منبع:مشرق

نظر شما