شناسهٔ خبر: 25126994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در موزه کتاب و میراث مستند ایران صورت گرفت؛

برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اسلواکی

گروه ادب ــ نمایشگاهی از نسخ خطی کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا اسلواکی در موزه کتاب و میراث مستند به نمایش در می‌آید.

صاحب‌خبر -

برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اسلواکی

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نمایشگاهی از نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا در اسلواکی، طی امروز، دوم اردیبهشت‌ماه ساعت 13 با حضور علی اوجبی، مدیرکل بخش کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی ایران و سیلویا استاسلووا؛ مدیر کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا گشایش می‌یابد.

این مجموعه که متعلق به مجموعه‌دار بوسنیایی؛ صفوت بِگ بَشاگیچ (1870-1934) است، در سال 1924 توسط کتابخانه ملی دانشگاه براتیسلاوا خریداری شد که حاوی 393 نسخه خطی به زبان عربی و 117 نسخه خطی به زبان ترکی و 88 کتاب نسخه خطی به زبان فارسی است.

این مکتوبات مربوط به قرون ششم و هفتم هجری و در موضوعات قرآن، عرفان، آداب و رسوم، حقوق، فیزیک، پزشکی، سیاست، تاریخ، نجوم، متافیزیک و شعر است. مقرر شده تا با امضای تفاهم‌نامه میان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه دانشگاه براتیسلاوا، آثار یاد شده که همگی فهرست‌نویسی شده و نسخه دیجیتال‌ آنها در کتابخانه دانشگاه مذکور موجود است، مطالعه و مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

این مجموعه در سال 1997 در میراث معنوی یونسکو، به ثبت جهانی رسیده و حتی مورد بازدید بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است. در همین راستا 10 اثر به همراه 20 عکس که نشان از اهمیت این مجموعه دارد، به مدت 5 روز در موزه کتاب و میراث مستند ایران به نمایش در می‌آید.

یادآور می‌شود اسلواکی، کشوری کوچک در اروپاست و وجود چنین مجموعه‌ای از آثار خطی ایرانی در آن، برای اهالی فرهنگ از اهمیت بسزایی برخوردار است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا شش اردیبهشت‌ماه به موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما