شناسهٔ خبر: 25126795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آيت الله مكارم شيرازى در درس خارج :

قم واتيكان نيست

خبرگزاری شبستان:آيت الله مكارم شيرازى در درس خارج با بیان اینکه قم واتيكان نيست گفت : صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نيت نمى‌كنيم، بلكه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از دفترآیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامى كه بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علميه پيشنهاد شد كه ما قم را به عنوان يك كشور مستقل مانند واتيكان در اختيار علما و مراجع مى‌گذاريم و آن را به رسميت مى‌شناسيم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماينده به تمام كشورهاى جهان بفرستد.

 

وی افزود: هدف آن‌ها چه بود؟ اين بود كه مرجعيت و حوزه را به كلى منزوى كنند و لذا اين پيشنهاد شديداً رد شد.

 

معظم له ادامه داد: اگر چنين چيزى صورت مى‌گرفت، مفهومش اين بود كه علما و مراجع، حق ندارند درباره ايران نظرى بدهند، زيرا از قبيل دخالت يك كشور بيگانه در امور داخلى ايران است. آنها نمى‌توانند از افراد خود كسى را به مجلس بفرستند يا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت كنند، چراكه تعلق به يك كشور ديگر دارند نه كشور ايران و نيز ائمه جمعه و مسئولين سياسى عقيدتى و قضات و اساتيد دانشگاه هيچ كدام نمى‌توانستند از حوزه علميه قم انتخاب شوند، چون جزء كشور ايران نبودند.

 

اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند بايد گذرنامه بگيرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده كنند چون يك كشور بيگانه‌اند. عجب پيشنهاد خطرناكى بود.

 

 آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کرد: متأسفانه اخيراً زمزمه اين سخن از سوى بعضى شنيده شد كه هرگز حمل بر اغراض و سوء نيت نمى‌كنيم، بلكه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

 

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، خاطرنشان کردند: ما برخلاف اين‌گونه حرف‌ها مى‌گوييم مرجعيت تعلق به تمام جهان اسلام و شيعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد كند. هنگامى كه به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرين و سوريه و يمن دخالت مى‌كنيد مى‌گفتيم مرجعيت مرز خاصى ندارد. مقلدين ما در تمام اين كشورها هستند و ما حق داريم مصالح آن‌ها را تذكر دهيم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشيم. اين عقيده كجا و عقيده واتيكان شدن قم كجا!

 

معظم له در پایان عنوان داشتند: ما به همين دليل بارها به مسئولين محترم تذكر داده‌ايم كه به قم به عنوان يك شهر معمولى نگاه نكنند، زيرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشيع است. در سال پانزده ميليون نفر به زيارت كريمه اهل‌بيت(س) و مسجد جمكران مى‌آيند، حوزه علميه قم كه به تمام شهرهاى داخل كشور و مناطق زيادى از خارج كشور عالم و مبلّغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعيت و كيفيت بى‌نظير است. بايد به اين امور توجه داشت و إن شاء الله اين مركز اسلامى و شيعى هميشه آبرومند باشد نه يك كشور مستقل.

 

 

نظر شما