شناسهٔ خبر: 25126471 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ساخت قدرتمندترین دوربین جهان تا کشف راز الماس های شهاب سنگی توسط دانشمند ایرانی

خبرگزاری شبستان: ستاره شناسان تا به حال حدود ۴هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند اما تصویربرداری از این سیارات تاکنون مشکل بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس دیگر رسانه های شبستان به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ستاره شناسان تا به حال حدود ۴هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند اما تصویربرداری از این سیارات تاکنون مشکل بوده است. درهمین راستا بزرگترین، قدرتمند و پیشرفته ترین دوربین دنیا به نام DARKNESS طراحی شده تا نور کور کننده ستاره های میزبان این سیاره ها را فیلتر کند  و درنتیجه دانشمندان بتوانند آنها را با جزئیات بیشتری رصد کنند. تا به امروز تعداد زیادی از سیارات خارج از منظومه شمسی با استفاده از  روش «ترانزیت» کشف شده اند. در این روش کاهش نور ستارگان نشان دهنده وجود سیاره ای است که از جلوی آنها می گذرد. جزئیات بیشتر باید با اندازه گیری طول موج نور مشخص شود. به این ترتیب ستاره شناسان می توانند نوع سیاره و اتمسفر آن را بررسی کنند. با این وجود نور درخشان ستارگان ممکن است مانع دیدن سیارات شود. اما دوربین جدید طوری طراحی شده که حتی در کنتراست تضاد بالای نور عکاسی کند. به این ترتیب ستارگان می توانند سیاره های کوچک اطراف ستاره های درخشان را مشاهده کنند. دوربین DARKNESS ۱۰ هزار پیکسل دارد و در حقیقت یک «طیف سنج فیلد یکپارچه» است که از ردیاب های القایی کینتیک مایکرویوو( Microwave Kinetic Inductance) استفاده می کند و می تواند طول موج و زمان رسیدن هریک از فوتون ها را تعیین کند. به عبارت دیگر می توان با کمک این دوربین سیارات را در پس زمینه به طور واضح مشاهده کرد.

2- ساخت اولین آسمان خراش آکاردئونی قابل حمل و نقل توسط طراحان لهستانی

در جریان برگزاری رقابت سالانه «ای – ولو» که هر سال در زمینه طراحی آسمان خراش های مختلف برگزار می شود، یک ساختمان تاشدنی و قابل حمل و نقل برنده جایزه اصلی شد. این آسمان خراش که با الهام از هنر اوریگامی درژاپن و به صورت آکاردئونی طراحی شده، قابل تازدن و انتقال به نقاط مختلف است. طراحی این چنینی استفاده از این ساختمان و برپایی سریع آن را به خصوص در نقاط سانحه دیده ممکن می کند و باعث می شود تا اسکان افراد حادثه دیده با سرعت و سهولت بیشتری ممکن شود. ساختمان یادشده توسط چند معمار لهستانی طراحی شده و در مقایسه با آسمان خراش های مشابه نیز استحکام قابل ملاحظه ای دارد. یکی دیگر از مزیت های این ساختمان آن است که برپایی آن نیاز به مقدمات زیادی ندارد و آن را حتی می توان بر روی خاک نه چندان سفت که فاقد زیرسازی است نیز بنا کرد.

3- تولید کفش های فوق سبک با چاپ سه بعدی الیاف

یک شرکت تولید کننده وسایل ورزشی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به تولید الیافی شد که با استفاده از آنها می توان کفش هایی فوق سبک، با انعطاف و کیفیت بالا تولید کرد. این الیاف جدید که فلای پرینت نام گرفته از رشته های ذوب شده ماده ای به نام Thermoplastic polyurethane تهیه شده که نوعی پلاستیک از خانواده پلی اورتان محسوب می شود. لایه های متعدد این رشته ها در کنار هم برای بافت و تهیه این کفش به کار برده می شود. نایک برای ارتقای تولید کفش یاد شده از اطلاعات جمع آوری شده از ورزشکاران و دوندگان متعددی استفاده کرده است تا نتیجه کار کفشی باکیفیتی باشد که در شرایط و وضعیت های آب و هوایی مختلف به خوبی قابل استفاده باشد. یکی دیگر از مزایای این کفش امکان تنفس مناسب با توجه به وجود روزنه های تنفسی کافی در سطح آن است. مقاومت در برابر جذب آب باعث می شود پوشیدن این کفش در شرایط برفی و بارانی هم گزینه ای مناسب باشد. قیمت و زمان عرضه این کفش به بازارهای جهانی هنوز اعلام نشده است.

4- هواوی اولین گوشی مجهز به 5G را در آینده معرفی می‌کند

هواوی در نشست جهانی تحلیل‌گران از برنامه‌ی خود برای عرضه‌ی گوشی مجهز به 5G در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ خبر داد. هواوی در نشست جهانی تحلیل‌گران سال ۲۰۱۸ در شنژن چین، از برنامه‌های سال آینده‌ی خود خبر داد. فناوری 5G که احتمالا از سال آینده رواج آن شروع خواهد شد، در دستور کار هواوی نیز قرار دارد و طبق اعلام این شرکت، گوشی‌ هوشمند شرکت چینی با پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهند شد. با توجه به زمانی که برای عرضه‌ی این گوشی اعلام شده است، بعید نیست که اولین گوشی هواوی با پشتیبانی از 5G، میت ۳۰ باشد. هواوی بعد از میت ۱۰ از میت ۲۰ رونمایی خواهد کرد و احتمالا پرچم‌دار بعدی این سری، میت ۳۰ نام خواهد داشت.

5- پورشه شبکه ایستگاه های شارژ سریع می سازد

شرکت پورشه در رقابت با تسلا علاوه بر تولید ابرخودروی الکتریکی، شبکه ایستگاه های شارژ سریع در سراسر آمریکا می سازد. به نظر می رسد پورشه قصد دارد رقابت خود با تسلا را گسترش بدهد و علاوه بر تولید ابرخودروی الکتریکی، ایستگاه های شارژ سریع نیز بسازد. درهمین راستا کلاوس زلمر مدیر شرکت پورش در آمریکال شمالی اعلام کرده این شرکت مشغول تکمیل شبکه ای از ۵۰۰  ایستگاه شارژ سریع در آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ است. از این تعداد ۳۱۱ ایستگاه کنار بزرگراه ها و ۱۸۹ مورد دیگر نیز کنار نمایندگی خودروها ساخته می شود. برای شارژ فقط به توقفی کوتاه نیاز است. سیستم شارژ به گونه ای است که در کمتر از ۲۰ دقیقه ۸۰ درصد باتری شارژ می شود.

6- دانشمند ایرانی راز الماس های شهاب سنگی را کشف کرد

گروهی از محققان به رهبری دانشمندی ایرانی متوجه شده اند الماس های مربوط به شهاب سنگی که یک دهه قبل در سودان به زمین برخورد کرده، در حقیقت بخشی از یک سیاره گمشده است. این محققان به رهبری فرهنگ نایبی از دانشگاه   École Polytechnique Fédérale de Lausanneدر سوییس متوجه شده اند شهاب سنگی که یک دهه قبل با زمین برخورد کرد، بخشی از یک سیاره گمشده است. این سیاره در اوایل پیدایش منظومه شمسی و درحقیقت چند میلیون سال پس از تولد خورشید به وجود آمده بوده است. شهاب سنگ Almahata Sittaدر سال ۲۰۰۸ میلادی بالای منطقه ای در سودان منفجر شد و نامگذاری آن نیز  با توجه به منطقه انفجار انجام شد. حدود ۵۰ قطعه از این سیاره ۸۳ تنی از صحرای شمال سودان جمع آوری شد.  Almahata Sitta گونه نادری از شهاب سنگ مشهور به اوریلیت است.  به گفته دانشمندان شهاب سنگAlmahata Sitta که حاوی الماس های میکروسکوپی است از یک سیاره مرموز ( embryonic planet) است که حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل دور خورشید می چرخیده است. این شی آسمانی که کمی از عطارد بزرگتر بوده که در یک برخورد کهکشانی نابوده شده است. این الماس های نادر علاوه برآنکه بسیار ارزشمند هستند اطلاعات زیادی درباره شیوه تشکیل سیارات برای دانشمندان فراهم می کنند.

انتهای خبر/

نظر شما