شناسهٔ خبر: 25126259 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ولایتی در دیدار با وزیر علوم افغانستان:

دو کشور ایران و افغانستان علاوه بر همسایگی دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد و مشاور رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با وزیر علوم افغانستان گفت: استفاده از امکانات علمی دو کشور می‌تواند به تفاهم بیشتر دو ملت که سابقه طولانی همکاری دارند، کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در دیدار با وزیر علوم افغانستان اظهارکرد: یکی از ماموریت‌های دانشگاه آزاد تاسیس شعبه‌های این دانشگاه در کشورهای همجوار است و از چند سال پیش هم در کابل هم شعبه‌ای در دانشگاه آزاد مشغول فعالیت شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این تعداد زیادی از برادران و خواهران افغانستان در مدارس و دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند. حدود 15 هزار نفر از شهروندان افغانستان از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از 10 هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و افغانستان علاوه بر همسایگی دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند، گفت: از جمله مبارزات افغانستان علیه بیگانگان، ایران پذیرای مهاجرین بوده و آموزش‌های مشترک و استفاده از امکانات دو کشور در سطح آموزش عالی به تفاهم بیشتر دو ملت کمک می‌کند.

نجیب‌الله خواجه‌عمری وزیر علوم افغانستان نیز در این دیدار به گسترش و بهبود روابط دانشگاه‌های ایران و افغانستان، بویژه دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: امیدوارم همکاری‌های دو کشور دوام داشته و تحصیلات عالیه افغانستان با همکاری‌های خوبی که وجود دارد در جهت ارتقاء و بهبود کیفیت پیش برود.

وی همچنین بیان کرد: بدون شک همکاری‌های فرهنگی دو کشور از سالیان گذشته وجود داشته، بویژه در بخش تحصیلات و آموزش عالی مردم ایران به ما حسن نیت نشان داده و همکاری کرده‌اند.

به دنبال گسترش شعبه‌های دانشگاه آزاد در کشورهای منطقه هستیم

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد همچنین تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم شعبه‌هایی از دانشگاه آزاد را در کشورهای منطقه که با آنها اشتراکاتی داریم تاسیس کرده و گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا علی اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر علوم افغانستان در سخنانی اظهار کرد: از چند سال پیش دانشگاه آزاد واحدی در کابل تاسیس کرده در حال حاضر 900 دانشجو دارد و ما این آمادگی را داریم تا تجارب خودمان را در رشته‌های مختلف اعم از پژوهشی ، علوم انسانی و .... در اختیار برادران افغانستانی قرار دهیم.

وی تصریح کرد:‌همچنین افرادی که استعداد دارند می‌توانند با اخذ بورسیه در رشته‌های فوق تخصصی در ایران تحصیل کنند و سپس به کشور خودشان بازگردند. اگر بخواهیم افغانستان پیشرفت کند که این مساله خواسته قلبی ما است باید همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد همچنین بیان کرد : کمترین دو کشوری است که به اندازه‌ی ایران وافغانستان مشترکات دینی، سنتی و روانی و تاریخی داشته باشند و همه اینها ما را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: در کمتر کشوری در جهان اسلام و یا جهان سوم می‌توان کتاب‌هایی را یافت کرد که از دوران مدرسه و دبیرستان تا دانشگاهی و تخصصی به روز باشد. اماایران این ویژگی را دارد.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد واحدهای مختلفی را در کشورهای افغانستان، عراق، روسیه، سوریه و لبنان و برخی از کشورهای اروپایی تاسیس کرده گفت: به دنبال این هستیم که در کشورهای منطقه که با آنها اشتراکاتی داریم و برای ما مهمتر است، شاخه‌هایی از دانشگاه آزاد ایجاد و گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، نجیب‌الله خواجه عمری وزیر علوم افغانستان نیز پس از دیدار با علی اکبر ولایتی با بیان اینکه در مورد گسترش برنامه‌های آموزشی‌ و علمی و ایجاد همکاری‌های مستمر گفت و گوهایی انجام شد، گفت: ما می‌خواهیم سیستم آموزشی مانند ایران در افغانستان هم داشته باشیم که با همکاری دانشگاه آزاد و سایر دانشگاهها این سیستم در بخش‌های مختلف ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: ما به کمک‌های تخصصی دانشگاه آزاد در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هم نیاز داریم و معتقدم که دانشگاه آزاد تا به حال هم کمک زیادی در بالا بردن میزان تحصثیلات  عالی به ما کرده است.

انتهای پیام

نظر شما