شناسهٔ خبر: 25125784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علاقه وافر مرحوم جلیلی به کتاب/ مطالعه و خرید کتاب حتی در سفر

گروه فرهنگی- مرحوم مهدی جلیلی همیشه ساعت‌های زیادی را در کتاب‌فروشی‌ها می‌گذراند و یا اگر نمایشگاه کتابی برپا می‌شد، تمام روزهای نمایشگاه از افتتاحیه تا اختتامیه در نمایشگاه حضور داشت و کتاب‌های بسیاری را خریداری می‌کرد. وی حتی در مسافرت نیز از کتاب جدا نبود و آنجا نیز کتاب می‌خرید و می‌خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کتابخانه شخصی مرحوم مهدی جلیلی، استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی به کتابخانه این دانشکده اهدا شد.
این کتابخانه شامل دو هزار و 500 جلد کتاب تخصصی و فوق تخصصی در زمینه تاریخ و تمدن ملل اسلامی است که از زمان جوانی این استاد فقید توسط خودش با حساسیت فراوان جمع‌آوری شده بود و امسال در اولین سالگرد درگذشتش با توجه به وصیت استاد، توسط خانواده به کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اهدا شد.
دکتر مهدی جلیلی در تیرماه سال 1325 در روستای کورید که در 18 کیلومتری شهرستان طبس واقع است، به دنیا آمد. پدر وی به کشاورزی مشغول بود و مادرش خانه‌دار. دوره ابتدایی را در روستا گذراند و دوره متوسطه را در طبس به اتمام رساند، از آنجا که در طبس و جدا از خانواده زندگی می کرد، باید علاوه بر تحصیل، کارهای معیشتی زندگی مانند پخت و پز و شست‌وشو را نیز خود انجام می‌داد و فقط تعطیلات تابستان را به روستای کورید نزد خانواده بازمی‌گشت.
جلیلی، دوره لیسانس را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1344 و دوره کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه تهران به اتمام رساند و در سال 1358 موفق به کسب مدرک دکترا شد.

کتابخانه‌‌ای اهدایی به قدمت یک عمر/حساسیت این استاد مرحوم در نگه‌داری از کتاب‌ها/پدرم کتاب شناس خوبی بود/تواضع و کمک حال بودن استاد در برابر دانشجو

اهدای بیش از دو هزار و 500 جلد کتاب تخصصی و فوق‌تخصصی

خدیجه دیانتی، کارشناس مسؤل کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به وجود بیش از دو هزار و 500 جلد کتاب تخصصی در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی در این کتابخانه، اظهار کرد: این کتابخانه شامل کتاب‌هایی در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی، پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد، مقالات تحقیقاتی، جزوات، دست‌نوشته‌های استاد و پیش‌نویس‌های جزوات وی است.
وی با بیان اینکه بیشتر این کتاب‌ها تخصصی و فوق تخصصی است، ابراز کرد: این کتاب‌ها در زمینه تخصصی و فوق تخصصی در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی است و می‌تواند مورد استفاده طالبان علم قرار بگیرد.
همچنین فاطمه جلیلی، دختر مرحوم مهدی جلیلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اهدای کتابخانه پدرم به دانشکده الهیات جزو وصیت ایشان بود، ادامه داد: چون بیشتر کتاب‌های پدر در حوزه تخصصی و فوق‌تخصصی رشته خود یعنی تاریخ و تمدن اسلامی بود، باید این گنجینه گران بها به یک مکان علمی اهدا می‌شد تا طالبان علم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

اشتیاق و علاقه زیاد پدر به کتاب

وی با بیان اینکه پدرم این کتابخانه را از زمان جوانی خود با اشتیاق و علاقه خاصی جمع‌آوری کرده بود، اظهار کرد: پدرم همیشه ساعت‌های زیادی را در کتاب‌فروشی‌ها می‌گذراند و یا اگر نمایشگاه کتابی برپا می‌شد، تمام روزهای نمایشگاه از افتتاحیه تا اختتامیه در نمایشگاه حضور داشت و کتاب‌های بسیاری را خریداری می‌کرد. اساتید دانشگاه، پدرم را کتاب‌شناس خوبی می‌دانستند، زیرا اگر دانشجویان در مسئله‌ای به مشکل برمی‌خوردند، پدر از چندین کتاب دلایل و محکمات بسیاری را برای آنان می‌آورد.
جلیلی با اشاره به اینکه پدر در نگه‎داری کتا‌ب‌ها وسواس خاصی داشت، افزود: پدرم همیشه به ما توصیه می‌کرد وقت خود را صرف مطالعه کنیم. به خاطر تعدد کتاب‌ها همیشه در اسباب‌کشی منزل، زمان زیادی را به دسته‌بندی کتاب‌ها اختصاص می‌دادیم. پدر حتی در مسافرت نیز از کتاب جدا نبود و آنجا نیز کتاب می‌خرید و می‌خواند.

کتابخانه‌‌ای اهدایی به قدمت یک عمر/حساسیت این استاد مرحوم در نگه‌داری از کتاب‌ها/پدرم کتاب شناس خوبی بود/تواضع و کمک حال بودن استاد در برابر دانشجو

پدرم به بیت‌المال حساسیت خاصی داشت

دختر مرحوم جلیلی با تأکید بر اینکه پدر از ویژگی‌های بارز اخلاقی سرشار بود، گفت: همه ویژگی‌های پدرم نمونه و زبانزد بود، مهربانی، عطوفت، همدلی، تعهد کاری. پدرم خیلی روی بیت‌المال حساس بود، روزی اتفاقی خواستم از خودکار وی استفاده کنم هنوز استفاده نکرده بودم که گفت: از این خودکار استفاده نکن و وقتی علت را جویا شدم، گفتند: «این خودکار را از دانشکده اشتباهی آوردم و نباید از آن استفاده شخصی شود».

اهمیت دادن پدر به تحصیل در مدارج بالا

وی با بیان اینکه پدر به دانش و تحصیل اهمیت ویژه‌ای می‌داد، ادامه داد: پدرم همیشه دوست داشت که همه فرزندانش مدارج بالای تحصیل را طی کنند؛ از همین رو همیشه کوچک‌ترین مسائل تحصیلی ما را پیگیری می‌کرد.

نظم، دقت و تواضع مرحوم استاد جلیلی از زبان دانشجویش

در ادامه شهناز خرسند یکی از دانشجویان استاد مرحوم مهدی جلیلی با بیان اینکه استاد بسیار در کار منظم و دقیق بود، اظهار کرد: استاد همیشه به موقع و قبل از دانشجویان در کلاس حضور داشت و جلوی پای دانشجویان بلند می‌شد و با این کار همه ما را شرمنده می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه استاد بسیار متواضع بود، ابراز کرد: استاد جلیلی در حل مشکلات دانشجویان بسیار مصر بود و همیشه از کاری که از دستش بر‌می‌آمد، دریغ نمی‌کرد.
خرسند با بیان اینکه اگر سخت‌گیری‌های استاد جلیلی نبود ما به این مراتب علمی نمی‌رسیدیم، گفت: استاد در درس بسیار جدی بود و همیشه به ما دانشجویان توصیه می‌کرد که «دوره دانشجویی زمان کوتاهی است و در حال حاضر کثرت فارغ‌التحصیلان سبب شده است که هر اداره و مؤسسه برای اشتغال به کار ضوابط و معیارهای خاصی را در نظر بگیرد و در نتیجه همیشه شایسته‌ترین‌ها و بهترین‌ها انتخاب می‌شوند».
وی ادامه داد: استاد می‌گفت: «توصیه من همیشه به دانشجویان این بوده است که هر دانشجو برای اینکه شایستگی و لیاقت خود را نشان دهد، باید از عهده کارهای پژوهشی برآید. همین کارها و تکالیف درسی که انجام می‌دهید باید مقدمه‌ای باشد برای اینکه بتوانید مقالاتی را حتی در سطح پایین، در روزنامه‌ها و مجلات غیر علمی و پژوهشی به چاپ برسانید تا هنگام مراجعه به ادارات نمونه کار عملی داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود اشتغال به کار آسان‌تر باشد و بتوانید زودتر به کار بپردازید».

کتابخانه‌‌ای اهدایی به قدمت یک عمر/حساسیت این استاد مرحوم در نگه‌داری از کتاب‌ها/پدرم کتاب شناس خوبی بود/تواضع و کمک حال بودن استاد در برابر دانشجو

گفتنی است، مرحوم مهدی جلیلی سه سال به صورت حق‌التدریس در گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه تهران تدریس می کرد و مقدمات استخدام وی در دانشگاه تهران فراهم شده بود اما به‌دلیل مشکلات زندگی در تهران و علاقه خود به مشهد تصمیم گرفت به دانشگاه فردوسی منتقل شود و از سال 1362 در دانشگاه مشهد استخدام شد.

از آنجا که شروع به کار ایشان در دانشکده الهیات همزمان با دوره انقلاب فرهنگی و تغییر برنامه و تجدید نظر در واحدها بود، دو سال به عنوان مسئول تطبیق واحد و کنترل پرونده دانشجویان بود.
مرحوم جلیلی سمت‌های مختلفی را در دانشگاه عهده‌دار بود که از آن جمله می‌توان به قائم مقام و معاونت اداری و مالی دانشکده الهیات، معاونت آموزشی، مدیرگروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، مدیرعامل مرکز خراسان‌شناسی آستان قدس رضوی و رئیس و عضو کمیته تخصصی علوم انسانی هیئت ممیزه دانشگاه فردوسی اشاره کرد.
انتهای پیام

نظر شما