شناسهٔ خبر: 25124190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

الیاس حضرتی: روحانی تنهاست

صاحب‌خبر -

الیاس حضرتی در روزنامه اعتماد نوشت: اظهارات روز گذشته رييس‌جمهور در خصوص تصميمات ارزي دولت بسيار كلي بيان شده است. اجراي موفق هر برنامه‌اي منوط به پاسخگويي آن به تمام سوالات و تمام نيازهاست و اينكه برنامه‌اي سوالات بي‌پاسخ زيادي را همراه داشته باشد و اجرا‌كنندگان و مردم را ميان زمين و آسمان معلق نگاه دارد صحيح نيست.

براي مثال در برنامه ارزي دولت تكليف خانواده‌اي كه نيازمند استفاده از ارز دانشجوست يا ارز بيمار مي‌خواهد و حتي افرادي كه به هر دليلي سالانه بيش از يك بار از كشور خارج مي‌شوند، مشخص نيست. در اين برنامه تكليفي براي تهيه ارز اين گروه‌ها ديده نشده است كه اين خود نقص برنامه ارزي دولت است.

طبق برنامه ارزي دولت خريد ارز از صرافي‌ها غيرمجاز و قاچاق خوانده شده و از طرفي هم در برنامه مشخص نيست كه اين گروه قرار است از چه منبعي ارز مورد نياز خود را با چه نرخي تهيه كنند؟ بازار آزاد؟ صرافي‌ها؟ يا خود دولت؟ در برنامه دولت حتي تكليف واردكننده‌ها و صادر‌كننده‌ها نيز مشخص نيست و اين بلاتكليفي موجب شده تا ابهامات اجراي اين طرح بيش از پيش شود.

دولت بايد بتواند پاسخگوي ١٠ ميليون نفر مسافري باشد كه سالانه از كشور خارج مي‌شوند و تا زماني كه اين سوالات را پاسخ ندهد نمي‌توان به اجراي صحيح طرح ارزي دولت اميد بست و حتي ممكن است اين طرح با شكست مواجه شود. از سوي ديگر همان‌طور كه بارها هم ذكر شده است دولت بايد برنامه‌اي جامع را در كشور پياده‌سازي مي‌كرد تا همزمان با فشاري كه به بازار ارز براي مديريت آن وارد مي‌شد ديگر بازارها همچون طلا، خودرو و مسكن هم مديريت مي‌شدند نه اينكه تنها با فشار بر بازار ارز از خيل ساير بازارها گذشته و شرايط نوسانات در ساير بازارها را فراهم كنيم.

دولت بايد پكيج تصميمات ثباتي خود را يكسان مي‌ديد. زماني كه در شوراي پول و اعتبار بحث كاهش نرخ بهره مطرح شد بارها اعلام كرديم كه بايد در كنار كنترل بازار پولي كشور بازارهاي ديگر همچون ارز، طلا، مسكن و خودرو نيز مديريت شوند اما همان زمان نيز اين بازارها ديده نشدند. همان زمان نيز بارها تاكيد كرديم كه فشار بر يك بازار موجب ايجاد كنش‌ها در بازارهاي ديگر همچون مسكن و خودرو و ارز مي‌شود و نيازمند مديريت يكسان هستيم اما آن زمان نيز اين نگاه مورد بي‌توجهي قرار گرفت ولي حالا كه دولت قصد دارد بازار ارز را به هر طريقي ثبات بخشد بايد از آن تجربه استفاده كرده و به فكر ساير بازارها نيز باشد.

در عين حال اظهارات روز گذشته رييس‌جمهور نشان از تنها بودن، نااميدي و البته تلاش براي تغيير داشت و به نظر مي‌رسد حال كه رييس‌جمهور عزم خود را براي تغيير و بهبود وضعيت جزم كرده است بايد با همه‌جانبه‌نگري و رفع ايرادات وارده به اجراي دقيق و بهتر اين بسته كمك كرد.

برچسب‌ها:

نظر شما