شناسهٔ خبر: 25123996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر انتشارات نسیم حیات در گفت وگو با شبستان:

حقوق بشر غربی، چکیده رساله حقوق امام سجاد(ع) است/رهاورد صحیفه سجادیه برای تحول علوم

خبرگزاری شبستان: مدیر انتشارات نسیم حیات گفت: رساله حقوق، درسنامه اخلاقی مؤمن در حوزه روابط فردی و اجتماعی است و وظایف فرزند در برابر پدر، مادر، وظایف همسران نسبت به یکدیگر و فرزندان و ... را بیان می کند و حقوق بشر غربی، چکیده این رساله است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام رضا کریمی، مدیر انتشارات نسیم حیات در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت میلاد امام سجاد (ع) انجام شد، با اشاره به تلاش های این امام بزرگوار در زمینه هدایت مردم، اظهار کرد: یکی از آثار بزرگ امام چهارم شیعیان(ع)، صحیفه سجادیه است که «اُخت القران» (خواهر قرآن)، «زبور آل محمد(ص)» و «انجیل اهل بیت(ع)» لقب گرفته و در این کتاب ایشان از جانب مردم با خداوند در قالب دعا به سخن پرداخته است.

 

وی با بیان اینکه اگر تمام مردم جهان، این کتاب را سرلوحه زندگی خود قرار دهند هم به لحاظ معنوی و هم مادی به آرامش و لذت خواهند رسید، تصریح کرد: صحیفه سجادیه، کتاب زندگی، سیاست، اقتصاد، کشورداری، سبک زندگی اسلامی، اعتقادات و ... است و یکی از ارزنده ترین کتاب های شیعی محسوب می شود.

 

کریمی ادامه داد: صحیفه سجادیه با تمام عظمت خود، در میان مسلمین و شیعیان مغفول است و افراد کمی با مضامین بلند دعاهای آن آشنایند که اگر مرزبانان اندیشه و خواص در زمینه این کتاب بهتر عمل می کردند، وضعیت کلی جامعه مناسب تر بود، رذایل اخلاقی کمتر به وجود می آمد و مردم در آرامش به سر می بردند.

 

این مولف و پژوهشگر درباره صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه و تکلیف پیامبر(ص) از بعثت، تکمیل مکارم اخلاقی بود، ابراز کرد: صحیفه سجادیه بهترین منبع برای دستیابی به این مکارم اخلاقی است که یکی از معارف آن، رساله حقوق است که بیش از ۵۰ تکلیف و وظیفه مؤمن نسبت به ديگران را شامل می شود و این رساله همچون درسنامه اخلاقی مؤمن در حوزه روابط فردی و اجتماعی است و وظایف فرزند در برابر پدر، مادر، وظایف همسران نسبت به یکدیگر و فرزندان و نیز وظیفه همسایه، استاد، شاگرد، امام جماعت، حكومت از جمله موضوعات این رساله است.

 

وی با بیان اینکه حقوق بشر غربی، چکیده رساله حقوق امام سجاد(ع) است، تاکید کرد: در دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) می فرمایند: «خداوندا به من کمک کن تا از آزار مردمان به دور باشم» و در رساله حقوق، به مولفه های حقوق همسایه، پدر و مادر و ... می پردازندکه این ها درسی برای متولیان امور و تمام ملت های جهان است.

 

کریمی با بیان اینکه رساله حقوق امام سجاد(ع) یکی از افتخارات شیعه محسوب می شود، تصریح کرد: این رساله نشان می دهد که ائمه اطهار(ع) چه میزان کرامت انسان ها، رعایت حقوق بشر، حقوق حیوانات و ... توجه داشته اند و پیشگام بودند و این توجه امام سجاد(ع) زمانی صورت گرفته است که ظلم و خفقان بیداد می کرد اما ایشان در آن دوران رساله حقوق را بیان می کنند.

 

مدیر انتشارات نسیم حیات با بیان اینکه می توان از رساله حقوق امام سجاد(ع) در تولید علوم انسانی اسلامی بهره گرفت، ابراز کرد: حقوق تدریسی امروز در دانشگاه های کشور برگرفته از فقه و آیات قرآن کریم است و آنها الزام آور هستند اما رساله حقوق امام سجاد(ع) الزامات اخلاقی دارد و ضرورت دارد که اساتید دانشگاه و محققان در آن تدبر و تفکر نمایند.

 

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که موجب جنگ و نزاع می شود، عدم رعایت حقوق دیگران است، گفت: امام سجاد(ع) یکی از موارد ذکر شده در این رساله را به حقوق چشم پرداختند که باید از نگاه به نامحرم بپرهیزد.

 

کریمی با بیان اینکه در این رساله امام(ع)، پیرامون  حقوق حاکمیت، مسئولان و همسایگان الزامات اخلاقی را بیان کرده است، خاطرنشان کرد: بهترین راه ترویج این رساله در مساجد، دانشگاه ها، مدارس و ... است و باید پیش از آن که الزامات قانونی بگیرد، باید از لحاظ اخلاقی مدنظر قرار گیرند.

نظر شما