شناسهٔ خبر: 25123111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فرد حسینی در جمع دانشجویان یزدی:

حل معضلات اقتصادی در گرو تحول اساسی در شیوه‌های مدیریتی است/ روشنگری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی؛ وظایف اصلی دانشجویان

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی کشور با تاکید بر اینکه ایجاد تحول اساسی در داخل کشور لازمه حل معضلات اقتصادی است، گفت: قشر دانشجو وظیفه مطالبه‌گری تخصصی و گفتمان‌سازی در این راستا را بر عهده‌دارد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید فرد حسینی،  دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی کشور  در نشستی با حضور مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های یزد با اشاره به تلاش بی‌وقفه و فتنه‌انگیزی‌های مختلف دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب و کشور، بیان داشت: در سال‌های اخیر دشمنان به‌طورجدی حوزه اقتصاد کشور را هدف گرفتند و با تحریم‌ها و اقدامات مختلف به دنبال ضربه زدن به کشور و نظام هستند.
 
فرد حسینی با تأکید بر اینکه امروز کشور درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است، خطاب به دانشجویان بیان داشت: قشر دانشجو به‌عنوان قشری دغدغه‌مند و مؤثر در تغییرات، برای نقش‌آفرینی مفید، ابتدا باید صحنه و عرصه‌ی این نبرد را به‌خوبی بشناسد.

 دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی کشور تبیین کرد: دانشجویان فارغ از هر سلیقه سیاسی و عقیده‌ای که دارند، اگر استقلال کشور و تعالی و رشد آن و عدم وابستگی ایران به بیگانگان برایشان اهمیت دارد، باید به نقشی که می‌توانند در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان تنها را حل معضلات اقتصادی و معیشتی، ایفا کنند؛ آشنا باشند.

وی  ادامه داد: در این راستا ابتدا باید نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرد که چه اتفاقی باید بیفتد تا شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند و چه تغییرات و تحولاتی موردنیاز است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت و ضعف‌ها و معضلات اقتصادی که امروز کشور با آن مواجه است، یادآور شد: طبق آمار ارائه‌شده و بررسی‌های صورت گرفته بالا رفتن آمار بیکاری در کشور به‌خصوص در میان قشر جوان و فارغ‌التحصیل دانشگاهی، افزایش حاشیه‌نشینی در شهر‌ها و وضعیت نامطلوب قاچاق و واردات بی‌رویه ازجمله این معضلات است.

فرد حسینی اضافه کرد: کمبود مسکن در کشور و وجود حدود ۹ میلیون نفر جوان در آستانه سن ازدواج، وجود حدود ۹۵ هزارتا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی و هزینه‌های سلامت که باعث می‌شود تا در سال حدود ۱ میلیون نفر زیرخط فقر بروند از دیگر مشکلات و چالش‌های قابل‌توجه در این راستا است.

تحول اساسی در داخل کشور، ضروری‌ترین گام در راستای حل معضلات اقتصادی

وی با تأکید بر اینکه جنگ اقتصادی از دو منظر داخلی و خارجی باید موردتوجه قرار بگیرد، عنوان کرد: بخش اصلی چالش‌ها و مشکلات اقتصادی مربوط به داخل است و معضلات از درون کشور باید حل شود و این مهم باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روش بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: کشور‌هایی که امروز به‌عنوان کشور‌های موفق اقتصادی می‌شناسیم نیز به این مهم توجه جدی داشتند و پیشرفت و موفقیت آن‌ها به دلیل ایجاد تحول و تغییرات از درون بوده است.

این کارشناس اقتصادی بابیان مصادیقی دراین‌باره، اظهار داشت: به‌طور مثال در کشوری مثل آلمان در حدود سال ۱۹۱۹ یک قرص نان حدود ۱ مارک قیمت داشت و در سال ۱۹۲۳، این نان قیمتی حدود ۱ میلیارد مارک پیدا کرد که نشان‌دهنده تورمی عظیم در این کشور است.

فرد حسینی افزود:، اما چند سال بعد در این کشور حزبی قدرت را در دست گرفت که توانست با ایجاد تحولات و تغییرات اساسی در داخل کشور و استفاده و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی، فناوری و صنعت این کشور را به‌طور قابل‌توجهی رشد دهد و اقتصاد آلمان را توانمند کند تا حدی که این کشور توانست با پشتوانه‌های داخلی که داشت و توانمندی‌ها صنعتی و اقتصادی که کسب کرده بود جنگ جهانی به راه بیندازد.

وی با تأکید بر اینکه رقم زدن اقتصاد مقاومتی به این معنا است که اقتصادی داشته باشیم که نسبت به تکان‌ها بیرونی مقاوم باشد و آسیب‌پذیری آن حداقل باشد، یادآور شد: تحقق این مهم و حل معضلات اقتصادی کشور درگرو تحول اساسی و بنیادی در داخل کشور است.

سهم بالای هزینه مسکن و بهداشت و درمان از سبد هزینه‌های خانواده‌های شهری

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طبق آمار منتشرشده در سال ۹۵ پیرامون متوسط هزینه‌های یک خانواده شهری، حدود ۴۵ درصد هزینه‌های غیرخوراکی هر خانواده مربوط به هزینه مسکن است و بهداشت و درمان نیز سهم قابل‌توجهی از این هزینه‌ها دارد، تصریح کرد: کم کردن این هزینه باعث می‌شود تا هم شرایط معیشتی مردم به مقدار قابل‌توجهی بهبود یابد و هم با افزایش توان خرید مردم، اقتصاد کشور با رشد و رونق روبرو شود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روش بسیج دانشجویی کشور در این راستا اضافه کرد: تحقق این مهم نیازمند اصلاح بسیاری از شیوه‌های مدیریتی، ایجاد تغییر اساسی در سیاست‌گذاری‌ها و وضع قوانین موردنیاز است.

بالا بودن قیمت زمین، سم مهلک اقتصاد ایران است

فرد حسینی در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از قیمت مسکن مربوط به هزینه زمین است، از قیمت زمین در کشور به‌عنوان سهم مهلک اقتصاد ایران نام برد و بیان داشت: بالا بودن قیمت زمین در کشور و رشد روزافزون آن از مواردی است مشکلات زیادی را برای اقتصاد به جود آورده و تداوم آن، مشکلات اساسی را باقی خواهد گذاشت.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در زمین هیچ آورده اقتصادی و منفعتی برای کشور ندارد، یادآور شد: سرمایه‌هایی که می‌توانستند جذب تولید شوند و بازار کار را رونق ببخشند و باعث ایجاد اشتغال شوند، درراه خرید زمین مصرف شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا سود انتظاری سرمایه‌گذاران در این عرصه نیز روزبه‌روز افزایش پیدا کند و شاهد رشد قیمت زمین‌ها باشیم.

وی ادامه داد: رشد قیمت زمین علاوه برافزایش قیمت مسکن، افزایش اجاره‌بها‌ها و تورم را هم به دنبال دارد و این مهم به‌نوعی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

این فعال دانشجویی بابیان اینکه تأمین مسکن از مواردی است که موردتوجه جوانان در آستانه سن ازدواج و زوج‌های جوان قرار دارد، عنوان کرد: با بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره‌بها، تأمین این نیاز برای جوانان در آستانه ازدواج و زوج‌ها سخت‌تر می‌شود و به‌تبع آن سن ازدواج نیز بالاتر می‌رود که این مهم یکی از معضلات اجتماعی جامعه نیز است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روش بسیج دانشجویی کشور با تأکید بر این مهم که اقتصاد سالم، اقتصادی است که یک فرد با خلق ارزش‌افزوده، کار و تولید و یا سرمایه‌گذاری در این راستا، سود کسب کند؛ اذعان کرد: این‌که فردی با خرید یک مسکن و رها کردن چندماهه آن بتواند، از فروش مجدد آن سود قابل‌توجهی کسب کند و این چرخه ادامه داشته باشد، به‌هیچ‌وجه برای یک اقتصاد مفید و مطلوب، قابل‌قبول نیست.

لزوم استفاده مناسب از ابزار‌های مالیاتی برای کاهش و کنترل قیمت زمین

فرد حسینی در ادامه بابیان اینکه بسیاری از کشور‌ها شیوه‌ها و برنامه‌های مفیدی برای پایین آوردن قیمت زمین و کنترل آن به کار گرفته‌اند و راه‌حل‌ها مفیدی و عملیاتی برای حل این معضل وجود دارد، یادآور شد: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که با عنوان مالیات CGT و مالیات بر ارزش زمین که با عنوان LVT شناخته می‌شود ازجمله این راه‌حل‌ها است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بااینکه استفاده مناسب از ابزار‌های مالیاتی و وضع قوانین مطلوب در این راستا از راه‌حل‌های کاربردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، اظهار داشت: تحقق این مهم علاوه بر اینکه قیمت زمین و به‌تبع آن قیمت مسکن را کاهش می‌دهد و سرمایه‌ها را از این عرصه فاقد منفعت اقتصادی برای کشور خارج می‌کند، کاهش فاصله طبقاتی را هم به دنبال دارد.

ضرورت ایجاد تغییر در سیاست‌گذاری سلامت کشور

فرد حسینی در ادامه به هزینه‌های بهداشت و درمان خانواده‌های شهری و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: سال‌ها است شاهد این هستیم که افرادی در سیستم سلامت در جایگاه‌های مسئولیتی مهم حضور دارند که خود در این عرصه به‌عنوان ذی‌نفع برشمرده می‌شوند.

این فعال دانشجویی با تأکید بر اینکه در بررسی‌های صورت گرفته از مدیران اصلی بهداشت و درمان در ۴۰ کشور مطرح دنیا، مشخص شد که تنها در ۲ کشور مسئول اصلی و وزیر مربوط به این حوزه، قبل از مسئولیت خود، در عرصه پزشکی فعالیت داشته؛ که بازهم درآمد اصلی آن افراد از حوزه دیگری تأمین می‌شده و با حوزه مسئولیتی که اکنون در آن فعالیت دارد بی ارتباط بوده است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روش بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: بابیان این مطلب این بحث مطرح می‌شود که به‌کارگیری افراد غیرمتخصص در این حوزه مشکل‌آفرین خواهد شد که در جواب این مطلب باید گفت: عرصه مدیریت بهداشت و درمان با عرصه فعالیت تخصصی پزشکی و درمانی متفاوت است، چنان‌که در یک بیمارستان در کنار مدیر آن، رئیس بیمارستان نیز وجود دارد و بین فعالیت مدیریتی و سیاست‌گذاری و فعالیت تخصصی تفکیک وجود دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سیاست‌های اشتباه فراوانی در این عرصه صورت گرفته است که نیاز به تغییرات اساسی دارد که باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

گفتمان سازی و مطالبه گری، اصلی‌ترین وظیفه قشر دانشجو در راستای حل معضلات

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید مجدد بر اینکه حل معضلات اقتصادی و معیشتی وابسته به ایجاد تغییر و تحول در درون کشور است، اذعان کرد: بسیاری از معضلاتی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، مشکلاتی است که پیش‌ازاین در بسیاری از کشور‌ها وجود داشته و راه‌حل‌ها و برنامه‌هایی در راستای برطرف کردن آن‌ها وجود دارد و ارائه‌شده است.

فرد حسینی ادامه داد: دراین‌بین به وجود آمدن اراده و همتی جدی در مسئولین ذی‌ربط برای حل معضلات، درگرو وجود فشار بیرونی از اقشار مختلف مردم به‌خصوص قشر نخبگان و دانشجویان و وجود مطالبه عمومی است.

این فعال دانشجویی درپایان اظهار داشت: قشر دغدغه‌مند دانشجو و تشکل‌های دانشجویی علاوه بر مطالبه گری تخصصی، وظیفه‌دارند تا اقشار مختلف مردم را هوشیار و آگاه کرده و در این راستا به‌خوبی گفتمان سازی کنند.

نظر شما