شناسهٔ خبر: 25121674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خطرات نفوذ فراتر از تصورات است

R1361/P1361/S9,1299/CT12

مسئله نفوذ در عرصه جنگ‌ها و زیرسلطه گرفتن کشورها و ملت‌ها در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین، داغ‌ترین، پیچیده‌ترین و پر رمز و راز ترین مسائل بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مسئله نفوذ در عرصه جنگ‌ها و زیرسلطه گرفتن کشورها و ملت‌ها در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین، داغ‌ترین، پیچیده‌ترین و پر رمز و راز ترین مسائل بوده است و چه بسیار تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، کشورها و ملیت‌ها که به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی به پدیده نفوذ یا از صفحه تاریخ به کلی محو شده و یا تحت تأثیر فرهنگ مهاجم استحاله شده و ماهیت خود را از دست داده‌اند (پروژه عصر پهلوی در متنفرسازی و عریان کردن مردم ایران از پوشش ملی و تن دادن به سبک و مدل پوشش غربی از مصادیق بارز و عینی آن است.).

هشدارها و تأکیدات حضرت امام خامنه‌ای در طول سال‌های گذشته (و سخنان اخیرشان در جمع مدیران و مسئولان وزارت اطلاعات) گواه عمق نگرانی معظم له نسبت به خطرات گسترده مسئله نفوذ بوده و افشا شدن نفوذ برخی جاسوسان در بدنه مدیریتی کشور و بعضاً دستگیری تعدادی از آنان مؤید این مدعاست. به اعتقاد مقام معظم رهبری، دشمنان نظام میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا در کشور ما اقدام به نفوذ نمایند... نقشه‌های دشمن در منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است؛ یکی ایجاد اختلاف (اعم از ایجاد اختلاف قومیتی و یا شیعه و سنی) و یکی هم نفوذ.
بی توجهی نسبت به عمق دشمن و نادیده گرفتن شیوه‌ها و روش‌های الوان دشمنی متأثر از آداب دیپلماتیک و مهندسی نظام سلطه بازی در زمین دشمنان و تکمیل کننده پازل آنان است. بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آیه 120 سوره مبارکه بقره در این باره می‌فرمایند: «... به یقین آنان (دشمنان) مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند، مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها و امریکا و شوروی (سابق) در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی‌مان را لکه دار نمایند... آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین (ع) را با دست‌های خود ویران نماید، آن وقت است که جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولی در همان حدی که آنها آقا باشند و ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند و ما ضعیف، آنها ولی و قیم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آنها ، نه یک ایران با هویت ایرانی- اسلامی، بلکه ایرانی که شناسنامه‌اش را امریکا و شوروی (سابق) صادر کند، ایرانی که ارابه سیاست امریکا یا شوروی را بکشد. »
در گذشته‌های نه‌ چندان دور شاید پروژه نفوذ صرفاً از طریق تربیت و نفوذ دادن عامل انسانی در کشورِ هدف دنبال می‌شد اما با پیشرفت‌های شگرف تکنولوژیکی و ارتباطی و ورود به دنیای بی‌مرز اینترنت و فضای مجازی و در عصر انفجار اطلاعات، به شدت بر اهمیت و پیچیدگی پدیده نفوذ افزوده شده‌است. در عصر حاضر نظام سلطه و جهان‌خواران بر بستر دستاوردهای علمی، فنی، ارتباطی و تکنولوژیکی در عرصه جاسوسی به نفوذ هیبریدی و مرکب رو آورده و ضمن برنامه‌ریزی برای نفوذ اقتصادی، امنیتی، سایبری، فکری‌و فرهنگی، سیاسی، علمی و... ، تمامی نشانگاه‌های مناسب در کشور برای نفوذ را تحت پوشش قرار داده و توأمان و همزمان از یک‌سو باورها و اعتقادات مردم را هدف‌گیری کرده و از دیگرسو مراکز تصمیم‌ساز و اندیشه مسئولان و دولتمردان (تصمیم‌گیران نظام) را آماج حملات شبکه کلان و پیچیده نفوذ قرار داده است.
صرف نظر از صدها و بلکه هزاران روش و شیوه جدید و نوین نفوذ با اهداف مختلف نظیر براندازی، خرابکاری، مرعوب‌سازی، تخلیه و ربایش اطلاعات و اسناد، تغییر باورها و اعتقادات، عضوگیری و شبکه‌سازی و سازماندهی، جذب نخبگان و ربایش مغزها، جریان‌سازی و... وقتی گفته می‌شود ٤ هزار نفر از فرزندان مسئولان نظام (آقازاده‌ها!) در خارج از کشور و عمدتاً در کشورهای غربی و به‌ویژه در کشور انگل‌پرور و جاسوس‌پرور انگلستان مشغول به تحصیل هستند می‌توان خطر نفوذ بلند مدت در حاکمیت کشورمان را به صورت شفاف و عینی درک کرد.
سرویس‌های مجهز جاسوسی دشمن بی‌شک به شکار فوری و برق‌آسای این حجم وسیع از نشانگاه و بستر جاسوسی به‌عنوان لقمه‌ای چرب و نرم و بی‌نظیر خواهند پرداخت. بدیهی است که سست کردن باورها و اعتقادات این دسته از دانشجویان (که عمدتاً از طریق اولیای خود به اطلاعات ناب دسترسی دارند) و پذیرش سبک زندگی غربی و مدل‌های القایی غرب نقطه آغاز و مشترک همه آنهاست و سرویس‌های جاسوسی در گام‌های بعدی بی‌شک تعداد قابل توجهی از آنان را پس از تبدیل به عامل خود، به عنوان مدافع سرسخت و دوآتشه نظام اسلامی روانه کشور خواهند ساخت تا به این ترتیب در یک بازه زمانی کوتاه این دسته از فارغ‌التحصیلان بر مصادر سیاسی حتی در لباس رؤسای قوای کشور تکیه زده و دستورات سرویس را به صورت بسیار نامحسوس و ظریف به اجرا درآورند. بدیهی است که تشخیص ماهیت و نیات آنان بسیار دشوار و نزدیک به محال بوده و ممکن است 30 تا 50 سال بعد کشور صاحب سرویس نسبت به افشای آنان اقدام نماید. قابل ذکر است که سرویس اطلاعاتی از این دسته از دانشجویان به مثابه ویروس و میکروبی بس خطرناک به شکار افرادی در داخل کشور به عنوان حلقه دوستان آن فارغ‌التحصیل اقدام خواهد نمود و به این ترتیب تبدیل یک جمعیت مشکوک ٤هزار نفره به یک جمعیت بیش از 40 هزار نفره (که تشخیص پای‌بندی آنان به نظام و قانون اساسی برای شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های نظارتی، امنیتی، اطلاعاتی، قضایی و... بسیار سخت خواهد بود) چندان دور از انتظار نیست. بر این اساس می‌توان حجم وسیع و پر خطر جاسوسان شناخته نشده دشمن و شبکه ارتباطی آنان با اتباع بیگانه، خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، سفارت‌خانه‌ها و... در پیکره نظام را بهتر و دقیق‌تر درک نماییم.
مقابله با پدیده خطرناک نفوذ مستلزم شناخت و رصد دائمی اهداف دشمن در داخل و خارج و فعالیت هماهنگ و مؤثر «قوای کشوری و لشکری»، «نهادها و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و... »، «دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی» و خنثی سازی آثار فوق تخریبی نفوذ بر مردم و مسئولان و تبدیل میدان پدافندی به عرصه آفند در حوزه نفوذ است.

یادداشت جوان/ سید عبدالله متولیان

انتهای پیام/

نظر شما