شناسهٔ خبر: 25121478 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازی‌های به یادماندنی جام جهانی/۱۷

فینالی که هرگز اتفاق نیفتاد

دیدار تیم‌های برزیل و انگلیس که همه دوست داشتند در فینال جام جهانی ۱۹۷۰ رخ دهد در مرحله گروهی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برزیل و انگلیس در حالی در جام جهانی ۱۹۷۰ شرکت کردند که در اوج بودند. تیم اروپایی مدافع عنوان قهرمانی بود و همه معتقد بودند تیم کنونی بهتر از چهار سال پیش است. آلن مولری و فرانسیس لی در پست دروازه‌بانی کنار گوردون بنکس حضور داشتند. در دفاع بابی مور بازی می‌کرد و بابی چارلتون هافبک تهاجمی محسوب می‌شد. انگلیس سه نفر از بهترین‌های جهان را در پست‌های مختلف داشت. از طرفی تیم آمریکای جنوبی که در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ قهرمان جهان شده بود از بازیکنان مستعدی همچون ریولینیو، جرزینیو، پله و توستائو بهره می‌برد.

یک فینال بین سلسائو و سه شیرها دیداری رویایی به حساب می‌آمد. با این حال سرنوشت دو تیم را در دومین بازی گروه ۳ به هم رساند. یک پیروزی در این بازی حضور در مرحله یک چهارم نهایی را تثبیت می‌کرد. تقابل اروپا و آمریکای جنوبی پر از لحظات به یادماندنی بود. بهترین توپ گیری‌ها، مهارهای توپ و نمایش‌ها در این دیدار دیده شد و بارها تماشاگران به وجد آمده از جای خود بلند شدند.

یک گل جف هرست برای انگلیس کافی بود تا رومانی را در شروع شکست دهد. در مقابل برزیل توانست چهار بر یک چکسلواکی را مغلوب کند. این پیروزی‌ها باعث شد تیم برنده در بازی دوم بتواند در دور بعد حضور داشته باشد.

دو تیم در حالی وارد زمین شدند که گرمای هوا آزار دهنده بود و ۶۶ هزار و ۸۴۳ نفر برای تماشای این بازی کلاسیک به ورزشگاه رفته بوند. انگلیس بازی را خیلی خوب شروع کرد و فرصت گلزنی داشت. کمی بعد شاگردان ماریو زاگلو می‌توانستند دروازه حریف را باز کنند. پله در شرایط خوبی قرار داشت و ضربه قدرتمندی به سمت دروازه بنکس زد؛ همه تصور می‌کردند این توپ به تور برخورد خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد چون توپ به بازوی دروازه‌بان انگلیس برخورد کرد و به کرنر رفت.

پائولو سزار که به جای جرسون آسیب دیده فرصت حضور در ترکیب اصلی را پیدا کرده بود دومین بازیکنی بود که فرصت گلزنی پیدا کرد. در مقابل فرانسیس لی می‌توانست با ضربه سر نخستین گل انگلیسی‌ها را به ثمر برساند. پیش از سوت پایان نیمه اول چارلتون ضربه‌اش را به تیرک زد.

با آغاز نیمه دوم برزیل پر قدرت ظاهر شد. یک ضربه از راه دور سزار با دفع توپ ضعیف بنکس همراه شد. در ادامه ریولینو دو بازیکن را دریبل زد و دروازه‌بان استوک سیتی را مجبور به عقب‌نشینی کرد. در حالی که بنکس کاملا تحت تاثیر حمله‌های برزیل قرار گرفته بود نمایش گروهی خوب این تیم موجب شد توپ در محوطه جریمه به پله برسد. سه بازیکن انگلیس به سمت مهاجم برزیلی رفتند اما او یک پاس خوب به جرزینیو داد و این بازیکن توانست به راحتی دروازه حریف را باز کند.

انگلیس نمی‌خواست شکست را قبول کند. در یک صحنه از بازی حرکت هوشمندانه ویلسون پیاتزا اجازه نداد هرست با دروازه‌بان تنها بماند و گل مساوی را به ثمر برساند. تیم اروپایی خیلی خوش شانس نبود و فرصت‌های زیادی را از دست داد. موقعیت‌های گل در ۱۰ دقیقه پایانی بیش از دیگر زمان‌ها دیده شد. بنکس در لحظات پایانی دروازه تیمش را نجات داد و اجازه نداد یک بار دیگر انگلیس گلی دریافت کند. در نهایت سلسائو با یک گل پیروز شد و این دیدار یکی از  به یادماندنی‌ترین‌ها در تاریخ این رقابت‌ها باقی ماند.

انگلیس در بازی بعد با وجود پیروزی یک بر صفر مقابل چکسلواکی به عنوان تیم دوم صعود کرد. این تیم در مرحله بعد بدون بنکس برابر آلمان قرار گرفت. آن ها یک ساعت از بازی توپ و میانه میدان را در اختیار داشتند و توانستند با دو گل پیش بیفتند تا این که فرانتس بکن بائر شرایط را تغییر داد و بازی پس از پایان وقت‌های اضافه با نتیجه سه بر دو به نفع ژرمن‌ها به پایان رسید. از طرفی برزیل با نتیجه مشابه رومانی را شکست داد. سپس اروگوئه را سه بر یک مغلوب کرد و با پیروزی چهار بر یک مقابل ایتالیا توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

انتهای پیام

نظر شما