شناسهٔ خبر: 25121405 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با شهریار پرهیزگار، قاری و حافظ بین‌المللی قرآن

در جوار قرآن، زندگی پوچ نیست

این روزها سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حال برگزاری است. اولین دوره این مسابقات پنج سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طراحی و برگزار شد تا نشان دهد ایران اسلامی محوریت خود را بر اساس قوانینی که در کتاب آسمانی مسلمانان درج شده، پایه‌گذاری کرده است. در سال‌های اولیه برگزاری این مسابقات چند جوان ایرانی حضور داشتند که خوش درخشیدند و بین مردم به شهرت و محبوبیت زیادی رسیدند؛ یکی از آنها شهریار پرهیزگار است که خیلی زود به یکی از قاریان و حافظان معروف ایرانی تبدیل شد و در سطح بین‌المللی اعتبار زیادی کسب کرد.

صاحب‌خبر -

پرهیزگار امسال به عنوان داور بخش حفظیات قرآن کریم در سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم حضور دارد. با او همصحبت شدیم تا درباره تاثیر قرآن بر سبک زندگی مردم برایمان بگوید:

هر انسانی تمایل دارد صاحب شخصیتی قوی و وارسته باشد، میگویند هر چقدر بیشتر در معرض قرآن کریم باشی، آن را تلاوت کرده و معنای آن را دریابی شخصیت درونیات قویتر میشود، شما که سالهاست با قرآن همراه هستید این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟

آنچه واضح است هر انسانی بر اساس اعتقاداتش سبک زندگی خود را مشخص میکند. اگر خدای نکرده سطح تفکر و اعتقاداتش پایین باشد، زندگی خوبی نخواهد داشت. در اطراف همه ما کسانی هستند که به مقدسات اعتقاد ندارند، به همین دلیل رفتارهای ناشایستی از آنها سر میزند که هم به خودشان آسیب وارد میکند هم به دیگران. هر چقدر خودمان را به قرآن و سبک زندگی ائمه نزدیک کنیم تفکرمان متعالی شده و زندگی بهتری خواهیم داشت. کسی که با قرآن مانوس است، افسردگی، ناامیدی و روزمرگی در او راهی ندارد. کسانی که قرآن راهنما و الگوی آنهاست هر روز بیشتر از گذشته به سمت اهداف متعالی پیش میروند. زندگی آنها پوچ نیست چون هدفمند است و هرگز سرخورده نمیشوند چون به مطمئنترین پایگاه دنیا تکیه دارند. شاید از نظر ظاهری و مادی تمکن زیادی نداشته باشند اما رضایتمندی آنها از زندگی آنقدر زیاد است که میتوان با دیدن آنها پی برد که همه لحظات زندگیشان سرشار از شیرینی معنوی است. انشاءا... همه ما بتوانیم زندگی قرآنی را تجربه کنیم چون به فرموده خداوند: کسانی که ایمان و عمل صالح را با هم جمع میکنند، حیات طیبه نصیب آنها خواهد شد و زندگی پاکیزهای از طرف خداوند به آنها ارزانی خواهد شد.

جوانها بیشتر از بقیه مردم نیاز دارند سبک زندگی قرآنی را بشناسند و با آن همراه شوند، به نظرتان رسانههای مختلف شامل دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی چقدر در معرفی زندگی قرآنی به مردم موفق عمل میکنند؟

به عنوان کسی که کم و بیش با رسانهها همکاری دارم معتقدم رسانهها در زمینه قرآن کریم خوب کار نمیکنند. گردانندگان رسانهها هر چند افرادی دلسوز هستند اما نوع کار و فعالیتشان نتیجه مطلوب را ندارد. بیشتر رسانهها نتوانستهاند جامعه را با زندگی قرآنی آشنا و مردم را تشویق کنند که قرآن را در زندگی خود جاری کنند. برخی رسانهها تلاش میکنند راهبرد و رویکردی موثر داشته باشند اما چون تعدادشان کم است، نمیتوانند همه مردم را پوشش دهند. در فضای مجازی که مشکلات خیلی زیاد است و من ترجیح میدهم اصلا به این فضا نزدیک نشوم و زمان و وقتی را که میخواهم در فضای مجازی سپری کنم، صرف قرآن کریم کنم و با کتاب آسمانی مانوس شوم. چرخیدن در فضای مجازی فقط عمر را تلف میکند. معتقدم جامعه ما از سبک زندگی قرآنی دور است و اگر در زمینه ارتباطات بین فردی و اجتماعی مشکلات زیادی داریم به دلیل فاصلهای است که با قرآن پیدا کردهایم.

داعش بزرگترین ضربه را به قرآن زد؛ به این دلیل که در همه خشونتهایی که انجام میدهد از آیههای قرآن استفاده میکند. حال چگونه میتوان به مردم ثابت کرد داعش از کلاما... مجید برداشت سوء میکند؟

حضرت امیر(ع) زمانیکه سپاه معاویه در یکی از جنگها به آیهای از قرآن استناد کرد، در پاسخ فرمودند: کلمه حقی است که از آن باطل اراده میشود! هر کسی به زعم خودش میتواند به قرآن متوسل شده و اعمال خود را با آیههای این کتاب شریف توجیه کند! اما ما در مقابل داعشیها دستمان خالی نیست. در مقابل استخراجهای آنها از قرآن ما هم میتوانیم استنادات خودمان را که در قرآن موجود است ارائه کنیم. وقتی داعشیها از مجاهدان صحبت میکنند، ما باید همه صفاتی را که قرآن درباره مجاهدان بیان فرموده استخراج کرده و ثابت کنیم آنها برداشت سطحی و اشتباهی از کتاب خداوند دارند.

استنادات آنها فقط به چند آیه است که به نفع خودشان از آنها برداشتهای سوء میکنند در حالی که قرآن کتابی جامع و کامل است و خودش جواب آنها را میدهد. ما باید برای خنثی کردن کار داعش، سواد قرآنی جامعه را افزایش دهیم و به وسیله خود قرآن مقابل آنها ایستادگی کنیم. نباید اجازه بدهیم به وسیله قرآن مردم را فریب بدهند. البته ناگفته نماند افرادی که با شنیدن یک یا دو آیه بر حقانیت داعش صحه میگذارند آدمهای سادهلوحی هستند که شناختی از عظمت قرآن ندارند. قرآن بسیار غنی است و ما دستمان در برابر داعش بسته نیست و میتوانیم با آنها مقابله کنیم. به نظرم باید به مردم این آگاهی را داد که داعشیها آدمهای باسواد و عمیقی نیستند و اشرافی به کلام خداوند ندارند و فقط از قرآن کریم سوء استفاده میکنند.

نظر شما