شناسهٔ خبر: 25121318 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

لیگ برتر فوتبال به هفته سی و سوم رسید

جنگ نایب‌قهرمانی و بقا

لیگ برتر به ایستگاه سی و سوم خود رسید؛ درست به آخرین پیچ قبل از پایان. این فصل مانند لیگ پانزدهم یا چهاردهم نیست که تکلیف قهرمان در هفته آخر مشخص شود، اما هیجان بقا و کسب سهمیه‌های مستقیم لیگ قهرمانان باعث شده همچنان هیجان لیگ برتر در نقطه جوش خودش باشد.

صاحب‌خبر -

تنها دو تیمی که تکلیفشان روشن است، صدرنشین و قعرنشین جدول هستند. پرسپولیس، قهرمان زودهنگام لیگ هفدهم است و سیاهجامگان هم از هم اکنون باید به فکر حضور در لیگ دستهاول باشد. اما بقیه ماجرا...

جدال برای دومی

جنگ نایبقهرمانی میان سه تیم سایپا با 50، ذوبآهن با 49 و استقلال با 48 امتیاز است. سایپا که با علی دایی پس از چهار برد متوالی برای نخستین بار به رده دوم جدول رسیده، به نسبت ذوبآهن و استقلال گل آوراژ خوبی ندارد، اما میتواند با کسب دو پیروزی دیگر، بدون توجه به سایر نتایج نایبقهرمان لیگ هفدهم شود و بعد از 11 سال جواز حضور در لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. سایپا امروز در تهران میزبان گسترش فولاد است و در هفته پایانی هم به مصاف پیکان میرود.

دیگر تیم مدعی، ذوبآهن است. آنها تا همین هفته پیش در رده دوم جدول بودند؛ اما تساوی مقابل فولاد، موقعیت این تیم را یک پله تنزل داد. نکته جالب درباره تیم سبزپوش اصفهانی، عملکرد خیرهکننده آنها در نیم فصل دوم است. ذوبآهن فعلا با کسب 30 امتیاز بهترین تیم دور برگشت رقابتهای لیگ است و در این جدول بالاتر از استقلال 28 امتیازی و سایپای 27 امتیازی قرار دارد. با این حال برای نایبقهرمان شدن در لیگ باید چشم به اتفاقات دو هفته آخر بدوزد. ذوبآهن امروز در یکی از بازیهای تماشایی هفته 33 به مصاف پرسپولیس میرود و هفته آخر هم در تهران مهمان تیم نفت است. برد مقابل پرسپولیس میتواند گام جدی ذوبآهن برای نایبقهرمانی در لیگ و کسب سهمیه لیگ قهرمانان باشد. البته برانکو هم قطعا این بازی را جدی میگیرد، چراکه او میخواهد پرسپولیس را تا بازی با الجزیره در فرم مطلوبی نگه دارد. این بازی تقابل بهترین خطوط حمله لیگ است. پرسپولیس تا امروز 44 گل زده و ذوبآهن 43 گل. در جدول آقای گلها هم دو نفر اول در ترکیب این دو تیم هستند؛ علی علیپور با 18 گل در صدر و مرتضی تبریزی با 13 گل در رده دوم. همه اینها کافی است تا از الان خودمان را برای یک بازی تماشایی و پرگل آماده کنیم.

نکته جالب دیگر درباره آمار رویاروییهای امیر قلعه نویی و پرسپولیس است. قلعهنویی زمانی هرگز به پرسپولیس نباخته بود، اما حالا هفت برد و هفت باخت در کارنامه دارد. تیمش در دو بازی اخیر هفت گل از پرسپولیس دریافت کرده و هفت سال است مقابل پرسپولیس پیروز نشده است. به همه اینها شکست ناپذیری برانکو در مقابل قلعهنویی را هم باید اضافه کرد.

و اما استقلال. اگر روزهای کمی باشد که استقلالیها از باخت پرسپولیس خوشحال نمیشوند، یکی از آنها همین امروز است. پرسپولیس اگر بتواند از ذوب آهن امتیاز بگیرد، در حقیقت به استقلال برای رسیدن به ردههای دوم یا سوم کمک کرده است. البته خود استقلال هم امروز بازی دشواری مقابل پیکان دارد. پیکان تنها تیمی است که چشم به موقعیت استقلال در رده چهارم دارد و میتواند با پیروزی در بازی امروز، خود را هم امتیاز با آبیهای پایتخت کند. به همین خاطر نباختن در این بازی برای شفر و تیمش از اهمیت بالایی برخوردار است. استقلال که هفته آخر هم باید برای بازی با سپاهان به اصفهان برود، خیلی باید مراقب این دو بازی دشوار باشد. آبیها همان اندازه که شانس نایبقهرمانی دارند، خطر سقوط به رده پنجم را هم احساس میکنند.

شفر برای این بازی حساس غیر از قائدی، پادوانی و محسن کریمی که مصدومان ثابت هستند، مجید حسینی و فرشید باقری را هم در اختیار ندارد. در جمع پیکانیها هم صادق بارانی محروم است و مرتضی آقاخان، سیدمهران موسوی، ابوالفضل ابراهیمی و شاهین ثاقبی هم به دلیل مصدومیت به این مسابقه نخواهند رسید.

جنگ بقا

داستان پایین جدول، پیچیدگیهای بالای جدول را ندارد. به عبارتی اگر نفت تهران، امروز در بوشهر به پارس جنوبی جم ببازد، خیال بقیه تیمهای قعرنشین را با سقوط به لیگ دسته اول راحت میکند. بازی با پارس جنوبی برای نفت تهران بازی مرگ و زندگی است. آنها برای بقا باید هر سه امتیاز این بازی خارج از خانه را بگیرند؛ آن هم در شرایطی که در کارنامه این تیم در هشت بازی اخیر، حتی یک برد هم ثبت نشده است. اما اگر نفت بتواند پارس را شکست بدهد، زنگ خطر برای پنج تیم تراکتورسازی، پدیده، سپاهان، سپیدرود و استقلال خوزستان به صدا در خواهد آمد. با توجه به این که سقف امتیازات نفت در لیگ هفدهم 30 امتیاز است، تراکتورسازی، پدیده و سپاهان از دو بازی آخرشان یک امتیاز میخواهند. سپیدرود از این دو بازی به دو امتیاز نیاز دارد و استقلال خوزستان هم باید چهار امتیاز بگیرد.

برنامه هفته 33

یکشنبه 2 اردیبهشت

پدیده – سیاهجامگان

ذوبآهن - پرسپولیس

استقلال خوزستان - سپاهان

سپیدرود رشت - فولاد

تراکتورسازی - صنعت نفت

سایپا - گسترش فولاد

استقلال - پیکان

پارس جنوبی جم - نفت

کلیه بازیها ساعت 18

رضا پورعالی

روزنامهنگار

نظر شما