شناسهٔ خبر: 25121300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

وجود 11 هزار عنوان مجرمانه در کشور

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: فرانسه با 200 سال قانونگذاری 2000 عنوان مجرمانه دارد؛ اما درکشورما با یکصد سال قانونگذاری 11 هزار عنوان مجرمانه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خانه ملت، حسن نوروزی با انتقاد از وجود عناوین مجرمانه بسیار در سیستم قضایی افزود: کثرت عناوین، قضات را دچار سردرگمی و کارمندان دادگستری را دارای مشکلات بسیاری کرده است، بنابراین طرحی درکمیسیون قضایی در راستای لایحه دولت با هدف کاهش عناوین مجرمانه تدوین شده است. به طورحتم بسیاری از عناوین مجرمانه عنوان تخلف داشته و نباید این مسائل را مجرمانه در نظر گرفت.

نوروزی با اشاره به این که گرانفروشی بلیت یا تعرض به منابع طبیعی و محیطزیست که عنوان مجرمانه ندارد، عنوان کرد: اگر در مسائل اینچنینی دادگاه تخلف اداری تشکیل شود، بلافاصله فرد متخلف احضار، جلب و جریمه میشود؛ اما در شرایطی که بررسی یک پرونده دو سال زمان میبرد، فرد شاید مجدد اقدام به انجام جرم کند، بنابراین نمایندگان مجلس به دنبال کاهش عناوین مجرمانه و شکلدهی دادگاه تخلف اداری هستند که قطعا 50 درصد تعداد زندانیان را کاهش میدهد. وی با بیان این که قوانین جزایی باید به سمت کاهش زندان منتهی شود، ادامه داد: مجازاتهای جایگزین و جریمه باید به جای حبس استفاده شود.

نظر شما