شناسهٔ خبر: 25120974 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جنگل های بیوره در محاصره عوامل تخریب گر

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی بیوره ملکشاهی با مساحت بیش از 15 هزار هکتار در مجاورت شهر ارکواز ملکشاهی با گسترش شمال غربی - جنوب شرقی و تا جنوب کوه معروف کبیر

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی بیوره ملکشاهی با مساحت بیش از 15 هزار هکتار در مجاورت شهر ارکواز ملکشاهی با گسترش شمال غربی - جنوب شرقی و تا جنوب کوه معروف کبیر کوه امتداد دارد.
این جنگل ها با تراکم بسیار بالای پوشش درختی که در برخی مناطق بین 50 تا 70 درصد می رسد، جز بکرترین جنگل های غرب کشور (زاگرس) است.
منطقه جنگلی بیوره طی سالیان گذشته و به صورت مداوم تخریب شده است، عوامل مختلفی چون برداشت بی رویه درختان توسط اهالی بومی ، آتش سوزی های وسیع و ... آسیب های جدی به این جنگل ها وارد کرده است، ولی در سالیان اخیر پدیده خشکیدگی درختان بلوط این عوامل را تشدید کرده و میزان تخریب جنگل ها را افزایش داده است.
پدیده زوال بلوط که توسط عوامل ثانویه ای چون سوسک چوبخوار، قارچ ذغالی بلوط و تحت تاثیر پدیده گرد و غبار ایجاد شده است ، نرخ خشکیدگی در این منطقه را به خاطر تراکم بالا افزایش داده است، بطوریکه در برخی مناطق از این جنگل ها به صورت کاملا مخروب شده درآمده اند.

** شکار کبک و دارکوب مساوی با افزایش جمعیت سوسک چوبخوار
کارشناس ارشد منابع طبیعی در این خصوص می گوید: تخریب زیستگاه توسط انسان ها عامل اصلی پدیده خشکیدگی است بطوریکه شکار بی رویه حیات وحش مثل کبک و دارکوب ها باعث شده است که جمعیت صیادِ سوسک کاهش پیدا کند و فرصت طغیان سوسک های چوبخوار فراهم و به بلوط ها حمله کنند.
وحید میرزایی اظهار کرد: قطع بی رویه و غیرقانونی سرشاخه های درختان که با خشکسالی ها نیز توام شده به این مسئله دامن زده و فرصت ترمیم زخم درختان را با مشکل مواجه کرده است.
وی یاداور شد: عدم ترمیم باعث نفوذ عوامل بیماری زایی چون قارچ ذغالی شده و این خشکیدگی به سرعت به درختان نفوذ و باعث خشکیدگی بلوط ها و زوال جنگل ها شده است، همچنین کاهش جمعیت جوندگانی چون سنجاب ایرانی در این جنگل های فرصت تجدید حیات طبیعی را از این جنگل ها گرفته است.
این کارشناس منابع طبیعی تاکید کرد: در صورت عدم توجه به جنگل ها و ارزش های آن روند رو به نابودی این هدایای الهی به بشریت، تسریع پیدا می کند و در آینده از این جنگل های زیبا، بیابانی خشک بجا خواهد ماند.
میرزایی اضافه کرد: راهکارهای متعددی برای حفاظت و نگهداری جنگل ها پیشنهاد می شود از جمله اینکه هر وقت به این جنگل ها وارد شدیم، هیچوقت به قصد گذراندن اوقات خوش تفریح خود درختان را برای هیزم و ... قطع نکنیم، در صورت ایجاد آتش در طبیعت هیچ وقت آنرا بحال خود رها نکنیم چرا که عامل اصلی آتش سوزی همین سهل انگاری هاست.

** نابودی جنگل، مترادف با نابودی بشریت است
میرزایی گفت: نابودی طبیعت مترادف با نابودی بشریت است، عموم مردم هرگاه به دامن طبیعت می روند دانه های بلوط موجود در سطح جنگل را زیر خاک قرار داده و فرصت تجدید حیات را برای جنگل هایمان فراهم کنیم، در صورتیکه دام پرورش می دهیم بدانیم که جنگل ها چراگاه نیستند و دام با ورود به جنگل تمام نهال ها را می خورد و فرصت احیا را از آن جنگل می گیرد، هر وقت به جنگل رفتیم با کاشت نهال های بومی (بلوط، بنه و ...) در عرصه های جنگل و مناسب و براساس اصول کارشناسی جنگل ها را احیا کنیم.
وی اظهار کرد: بیش از 60 درصد شهرستان ملکشاهی دارای پوشش جنگلی است و حدود 96 درصد اراضی این شهرستان جز اراضی ملی محسوب می شوند، بدون شک این شهرستان از جنگلی ترین مناطق کشور است که لزوم حفاظت از این عرصه ها ایجاب می کند ولی متناسب با گستره عرصه های طبیعی تعداد محیط بانان بسیار کم است.
میرزایی افزود: تجهیز زیرساخت های مقابله با آتش سوزی جنگل ها از مواردی است که می تواند باعث کاهش نرخ تخریب جنگل در منطقه شود و همچنین اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم به اهمیت حفاظت از جنگل ها خود می تواند بر کاهش فشار به جنگل ها بسیار موثر باشد و
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری می گوید: بیوره تاریخی به درازای پنج هزار سال دارد که از قدیمی ترین جنگل های کشور محسوب می شود.
محمد قاسم نیا افزود: متراکم ترین درختان کهن بلوط در این جنگ خودنمایی می کنند و در مابین آنها گونه های از سایر درختان به چشم می خورد.
وی اظهار کرد: طی سالیان اخیر آتش سوزی بزرگترین تهدیدی است که به دلایل انسانی یا طبیعی به جان بیوره می افتد که البته از چند سال گذشته اقداماتی در جهت پیشگیری از اتش سوزی از جمله ایجاد برج دیده بانی انجام گرفته است.

** قرق 800 هکتار از اراضی طبیعی ملکشاهی
قاسم نیا با اشاره به پدیده خشکیدگی درختان بلوط تاکید کرد: سال گذشته 800 هکتار از عرصه بیوره توسط منابع طبیعی قرق شد و با ایجاد نهال جنگلی و ایجاد محدودیت تردد انسانی سعی در احیای بخش های از این جنگل با عظمت شده است.
مدیر محیط زیست ملکشاهی نیز یادآور شد: جنگل بیوره از جمله زیستگاه های برجسته حیات وحش استان است که انواع مختلف جانواران و پرندگان وحشی همچون خرس ، پلنگ ، گراز ، آهو ، گرگ ، روباه ، گربه وحشی ، خرگوش و انواع پرندگان شکاری و حلال گوشت از جمله کبک و تیهو در این منطقه دیده شده است.
رضا عدالت جو افزود: بیوره با وجود طبیعت بکر ، تراکم گیاهی و درختی و وجود چشمه ها ، برکه ها و آبشخورها بهشت جانداران وحشی است که از زمان های خیلی دور با شرایط این منطقه سازگاری پیدا کرده اند.
گفتنی است از 170 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی ملکشاهی 114 هزار هکتار پوشش جنگلی است که به ترتیب جنگل بیوره ، جنگل بازگیر و جنگل پشمین متراکم ترین عرصه های جنگلی شهرستان را تشکیل داده اند.
7179/6119
انتهای پیام

نظر شما