شناسهٔ خبر: 25120097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی تعلیق شد

عقب‌نشینی «اون»

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل- مانیا شوبیری: روز گذشته کره شمالی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را تعلیق کرد. «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی اعلام کرده است که کشورش دیگر نیازی به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی ندارد، چرا که این آزمایش‌ها به لحاظ نظامی تکمیل شده‌اند و نیازی به ادامه آنها نیست.  به نظر می‌رسد این تصمیم در مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست کره شمالی گرفته شده که هدف آن ورود به یک دوران تازه در مناسبات سیاسی بین‌المللی است.
کره شمالی سال‌ها سیاست توسعه همزمان نظامی و اقتصادی را دنبال می‌کرد، اما تحریم‌های گزنده سازمان ملل در سال گذشته که بیش از دو سوم درآمد صادراتی کره شمالی را هدف گرفته بود، ضربه‌ای سخت‌تر به اقتصاد این کشور وارد آورد. وضعیت اقتصادی کره شمالی به خاطر تحریم‌های شدید بحرانی شده و حالا کره‌شمالی تبدیل به یکی از فقیرترین کشورهای دنیا شده است. پیونگ یانگ با اتکا به سیاست‌های جدید امیدوار است کشورش از انزوا خارج شود و اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند. 
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هچنین نوشته است که «کیم جونگ اون»، محل مورد نظر برای انجام آزمایش‌های اتمی در شمال کشور را به منظور نشان دادن حسن نیت خواهد بست. این محل نابود خواهد شد و این در راستای تلاش برای تحقق رشد اقتصادی و برقراری صلح در شبه جزیره کره است.
خبرگزاری کره‌شمالی تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای را امری مهم در خلع سلاح جهانی عنوان کرده و نوشته است کره‌شمالی به تلاش‌های بین‌المللی برای توقف کامل آزمایش‌های اتمی خواهد پیوست. به نظر می‌رسد کره شمالی هم به این نتیجه رسیده است که باید به نوعی از بن بست خارج شود و چه راهی بهتر از مذاکره. 
ذوق زدگی آمریکا از تصمیم اون
این خبر تنها چند روز پس از علنی شدن ملاقات «مایک پامپئو»، رئیس سیا و رهبر کره‌شمالی اعلام شده و به هین دلیل نیز می‌تواند یک پیروزی مهم برای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا تلقی شود. وال‌استریت ژورنال آمریکا نوشته است که در دیدار پامپئو و اون وعده داده شده است که همزمان با برگزاری دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا، پیونگ یانگ سه زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.
«دونالد ترامپ»، رییس جمهوری آمریکا از تصمیم «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌ شمالی برای تعلیق تمامی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کشورش استقبال کرد و در توییتر خود نوشت: «کره شمالی موافقت کرده که تمامی آزمایش‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند و یک سایت بزرگ آزمایش هسته‌ای را ببندد. این خبر بسیار خوبی برای کره شمالی و جهان است. پیشرفت بزرگ! در انتظار نشست مشترکمان هستم.»
پایگاه بلومبرگ در این خصوص نوشته است که دو نظریه درباره انگیزه‌های کیم جونگ اون وجود دارد که یکی نشات گرفته از ترس و دیگری اطمینان است.
«مایکل اوسلین»، کارشناس موسسه هوور معتقد است یک تئوری این است که اون از ترامپ می‌ترسد و نمی‌داند او تا کجا پیش خواهد رفت، کمپین فشار حداکثری آمریکا این دیدگاه را تقویت می‌کند. احتمالا کیم جونگ اون مشاهده می‌کند که در آینده‌ای نزدیک به نقطه شکست خواهد رسید. به همین دلیل به دنبال نشست با ترامپ است تا فشارها را کم کند. اوسلین تئوری دوم را نشات گرفته از باور اون به قابلیت‌های هسته‌ای و موشکی خود میداند. اون احساس می‌کند برای یک مذاکره به جایگاه قدرت رسیده است. این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون به این نتیجه رسیده که می‌تواند در این نشست که ظاهرا بر سر شرایط خلع سلاح او است از آمریکا قول بگیرد که کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت بشناسد.
اما تحلیلگران معتقد هستند که مسلم است با توجه به شرایط کنونی، کره شمالی دست برتر را در مذاکرات نخواهد داشت و نمی‌تواند از موضع قدرت پای میز مذاکره بنشیند. وقتی مقامات پیونگ یانگ در سفرهای خود به چین و یا کره جنوبی حاضر به نابودی سلاح های هسته‌ای خود هستند و حالا که فعالیت‌های خود را تعلیق کرده‌اند همه این‌ها نشان از موضع ضعف دارد.
اما آن سوی میز مذاکره رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد که او نیز با راه و رسم دیپلماتیک آشنا نیست، به همین دلیل کاخ سفید نمی‌خواهد این مذاکرات تبدیل به نمایش دیپلماتیک شود، بلکه سعی دارد در این راه هرچه سریعتر به نتیجه مورد نظر خودش برسد. به نظر می‌رسد در این راه پیروز خواهد شد. 
عقب نشینی روز گذشته اون و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای که تا چندی پیش خط قرمز این کشور بود، نشان می‌دهد که «مایک پامپئو» در سفر به کره شمالی و ملاقات با «کین جونگ اون» تضمین های لازمه را برای تحقق اهداف کاخ سفید از پبونگ یانگ گرفته است.
از دید کارشناسان بین الملل، کره شمالی تصور می‌کند که با آمریکا به نوعی توازن استراتژیک رسیده است و می‌تواند در بازی دیپلماتیکی که شروع شده در عین حال که امتیازتی را واگزار می‌کند امتیازاتی نیز بدست آورد. اما واشنگتن به خوبی آگاه است که این توازن یک توازن نامتقارن است و توان هسته‌ای و نظامی کره شمالی غیر قابل مقایسه با توان هسته‌ای و نظامی ایالات متحده آمریکا است.
کاخ سفید می‌داند که کره شمالی اکنون در سایه تحریم‌های بی‌سابقه به نوعی به بن بست رسیده و زیر باز تحریم‌های سنگین کمر خم کرده است. به همین دلیل این کشور دیگر توان سابق را برای تقابل با جامعه جهانی در اختیار ندارد. وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور سبب شده است تا علاوه بر کره جنوبی، چین و روسیه هم اون را واردار به مذاکره با آمریکا کنند.
عبرت برجام برای پیونگ یانگ
با همه رخداد‌های چند ماه اخیر، اما همچنان دیدار اون و ترامپ در ابهام قرار دارد، جهان در حالی در انتظار رخدادی شگفت انگیز است که  رویکرد دونالد ترامپ در خصوص برجام می‌تواند زنگ خطی جدی برای پیونگ یانگ باشد.  موضعگیری‌های ترامپ در خصوص برجام می‌تواند اداره پیونگ یانگ را متزلزل کند. روزنامه نیویورک تایمز نیز در این خصوص معتقد است تهدیدهای ترامپ علیه برجام باعث ناکارآمد شدن گفت‌وگوها با کره شمالی می‌شود.
این روزنامه آمریکایی نوشته است در حالی که ایران بعد از گفت‌وگوهای هسته‌ای،  برنامه‌های خود را به شدت کاهش داد، ساختار نظارتی محکمی را پذیرفت و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، اما ترامپ همواره تلاش می‌کند توافق را نابود سازد.
نیویورک تایمز با اشاره به این نکته مهم که ایران هیچ گاه سلاح هسته ای تولید نکرد، اما مذاکرات ماه ها به طول انجامید تاکید کرد: حالا ترامپ چگونه ممکن است در چنین شرایطی با کره شمالی که بین 20 تا 60 کلاهک هسته ای در اختیار دارد مذاکرات موفقی را انجام دهد؟ ترامپ بدون مدرک مستند مدعی می‌شود که ایران توافق را نقض کرده  است.
واکنش ها به اقدام اون
در ادامه استقبال جامعه جهانی از اقدام اون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از تصمیم کره شمالی در توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش استقبال کرد.
بنا به گزارش اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم کیم جونگ اون، رهبر گامی مثبت در مسیر بدون بازگشت و معتبر خلع سلاح اتمی، احترام گذاشتن به الزامات و تعهدات بین‌المللی و تمامی قوانین مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اجرای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای است.
کره جنوبی نیز ضمن استقبال از تصمیم «پیونگ یانگ» آن را گامی مهم برای تحقق یک منطقه عاری از سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره دانست.
چین نیز که به عنوان اصلی‌ترین متحد کره شمالی و بزرگترین شریک اقتصادی این کشور شناخته می‌شود از تصمیم اون استقبال کرده است. «لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین معتقد است: « تصمیم به توقف آزمایش‌های هسته‌ای و تمرکز بر توسعه اقتصادی و ارتقای استانداردهای زندگی مردم کره شمالی، به تسهیل وضعیت آتی این کشور منجر می‌شود.»
به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، این اقدام «کمکی به تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و دستیابی به توافقی سیاسی است.» او تاکید کرده است که چین از مذاکره و رایزنی کره شمالی با طرف‌های مرتبط حمایت خواهد کرد.
دولت انگلیس نیز امیدواری کرد طرح کره‌شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای گامی مثبت و نشانه حسن نیت باشد. وزیر خارجه استرالیا نیز اعلام کرد نیاز داریم شاهد گام‌های عملی در این خصوص باشیم.

نظر شما