شناسهٔ خبر: 25119897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رایج ترین باورهای غلط درباره سلامتی

همانطور که می دانید هویج یکی از منابع غذایی غنی از ویتامین A است. خوردن هویج هیچ تاثیری بر روی بینایی شما نخواهد داشت، مگر زمانی که شما فردی مبتلا به کمبود ویتامین A باشید .

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 باورهای غلط زیادی درباره سلامتی وجود دارد که نسل به نسل منتقل شده و اغلب در آن ها فرق بین واقعیت و تخیل نادیده گرفته می شود. در این مطلب چند مورد از رایج ترین باورهای غلط درباره سلامتی را مشاهده می کنید که پزشکان را کلافه کرده است.

چند مورد از بزرگ ترین باورهای غلط درباره سلامتی

1 . هرچه بیشتر آب بنوشید، برای سلامتی تان بهتر است
آب می تواند سالم ترین نوشیدنی برای سلامتی شما باشد، اما قطعا زیاده روی در مصرف هر چیزی پیامدهای منفی و مخربی خواهد داشت. زیاده روی در مصرف آب در بهترین حالت کاری می کند که شما هر 30 دقیقه به دفع ادرار نیاز پیدا کنید و در بدترین حالت هم می تواند حتی شما را به کشتن بدهد !

با این حال، شیوه مناسبی برای نوشیدن آب به مقدار کافی وجود دارد:به پیام های بدن خودتان اعتماد کنید. درواقع، بدن شما بهتر از هر عامل دیگری متوجه می شود که دقیقا به چه مقدار آب در طول روز نیاز دارید. بنابراین، شما باید به میزانی آب بنوشید که تشنگی خودتان و علائم ناشی از کم آبی بدن را برطرف کنید، نه این که بدن خودتان را به واسطه نوشیدن مداوم آب تحت فشار قرار بدهید .

2 . گلوتن قطعا برای سلامتی مضر است
امروزه استفاده از مواد غذایی بدون گلوتن و پیروی از رژیم های غذایی فاقد گلوتن به یکی از تمایلات مد روز در بخش های مختلف جهان تبدیل شده است. درواقع، بسیاری از افراد به همین دلیل تصور می کنند که گلوتن (نوعی پروتئین در بعضی از انواع غلات) برای سلامتی مضر است یا باعث افزایش وزن می شود. با این حال، چنین تصوری لزوما درباره همه انسان ها درست از آب درنمی آید .

به گفته متخصصان، فقط درصدی از انسان ها به بیماری سلیاک مبتلا هستند که درصد کمی هم به عدم تحمل گلوتن. باقی انسان هایی که در هیچ کدام از دو گروه ذکرشده قرار نمی گیرند، هیچ ضرورتی ندارد که گلوتن را از رژیم غذایی شات حذف کنند . انواع غلات سبوس دار در گروه بهترین منابع برای دریافت فیبر و ویتامین قرار دارند، درحالی که بسیاری از انواع محصولات بدون گلوتن حاوی مقادیر بالاتری از قند ها و نگهدارنده های مختلف هستند. به علاوه، میزان پروتئین و فیبر هم در این محصولات کم است و درنتیجه بیشتر محصولات فاقد گلوتن به گزینه هایی نسبتا ناسالم تبدیل می شوند .

3 . اگر لاغر باشید، می توانید هر خوراکی یا غذایی را بخورید
متخصصان تاکید می کنند که مصرف خوراکی های قندی و انواع هله هوله ها به سلامتی همه انسان ها آسیب می رساند، حتی اگر افراد لاغر به چنین کاری دست بزنند . بسیاری از مطالعات نشان می دهند که رشد سرطان می تواند با نوع مواد غذایی مصرفی مرتبط باشد و این ارتباط خصوصا با مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات قندی بالاتر می رود. شما می توانید در حد اعتدال از خوراکی های شیرین هم استفاده کنید، اما درنهایت برای حفظ سلامتی خودتان باید کیفیت محصولات غذایی را جدی بگیرید .

4 . سرطان سینه، قاتل شماره یک زنان است
سرطان سینه در یکی دو دهه اخیر شدیدا مورد توجه زنان بوده است، اما واقعیت های آماری نشان می دهند که سرطان سینه در بسیاری از کشورهای جهان (مانند آمریکا)، قاتل شماره یک زنان نیست. درواقع، چنین عنوانی به بیماری های قلبی اختصاص دارد، نه سرطان سینه. حتی اولین علت در مرگ های سرطانی (در میان زنان) نیز به سرطان ریه اختصاص پیدا می کند .
به گفته متخصصان، همین تصورات نادرست باعث شده اند که زنان، نگرش های شدیدا افراطی ای را نسبت به قضیه سرطان سینه اتخاذ کنند. با این که نمی توان به طور کامل و قطعی از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کرد، اما همچنان می توان کارهای زیادی برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان انجام داد. تغذیه براساس رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، حفظ وزن در محدوده سالم و صحبت کردن با پزشک درباره سوابق خانوادگی، از مهم ترین قواعد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه هستند .

خوردن هویج به بینایی کمک می کند

برای بیشتر افراد جامعه که از لحاظ تغذیه ای دچار کمبود نیستند، خوردن هویج و یا سایر سبزی های غنی از ویتامین A باعث تحریک گیرنده های نور که در شبکیه هستند نخواهد شد. پس بینایی تقویت نخواهد شد .

غذا خوردن بعد از ساعت 8 صبح باعث افزایش وزن می شود

پرخوری در هر ساعت از شبانه روز که باشد باعث افزایش وزن می شود، هیچ اهمیتی هم ندارد که قبل از ساعت هشت صبح باشد یا بعد از آن . درست است که متخصصان تغذیه مصرف صبحانه را صبح زود و قبل از ساعت 8 مناسب می دانند، اما علت آن تنظیم برنامه غذایی روزانه و نظم دادن به آن است تا از پرخوری هایی که می تواند به دلیل گرسنگی طولانی مدت بعد از خواب شبانه ایجاد می شود، پیشگیری کند .

 

نظر شما