شناسهٔ خبر: 25119767 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خطر شیوع بیماری لکه غربالی در باغات به دلیل بارندگی

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات کشور به باغداران نسبت به شیوع و طغیان بیماری لکه غربالی با ادامه بارندگی‌ها در درختان میوه هسته دار هشدار داد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: محمدزاهد رجبی در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: به موجب بارندگی‌ها و افزایش رطوبت هوا امکان توسعه بیماری‌های قارچی از جمله لکه غربالی در باغ‌ها وجود دارد.

وی به تمامی کشاورزان بالاخص مناطق کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، همدان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های شمالی کشور توصیه کرد نسبت به عملیات کنترل و پیشگیری این بیماری اقدام کنند.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی وکنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بیماری لکه غربالی از جمله مهمترین بیماری‌های درختان میوه است که درصورت عدم مبارزه به موقع باعث ضعف درختان، کاهش مقدار وارزش محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه سمپاشی درختان باسموم «مسی» و «بردو» درکنترل بیماری مزبور بسیارموثر است به باغداران استان توصیه کرد در چند روز آینده باغ‌های خود را با استفاده از ترکیبات محلول‌های کم خطر «بردو» یا «اکسی کلر مس» سمپاشی کنند.

رجبی با تصریح اینکه بیماری لکه غربالی در درختان میوه هسته دار مانند زردآلو، گیلاس، آلبالو، گوجه، هلو، شلیل و بادام مشاهده می‌شود، اظهارداشت: نخستین نشانه‌های این بیماری روی برگ‌ها به صورت سوراخ شدن و حالت غربالی برگ است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از وجود سه هزار شبکه پیش آگاهی و مراقبت از محصولات کشاورزی در کشور خبرداد و گفت: دو هزار شبکه مردمی و غیر دولتی و یک هزار شبکه دولتی است.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی وکنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات کشور یادآورشد: پیش آگاهی بهترین راه برای تعیین روش‌های مدیریت مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی است.

نظر شما