شناسهٔ خبر: 25119516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

معاون وزیر نفت از رشد بی‌سابقه مصرف بنزین در ایران خبر داد

افتتاح فاز دوم ستاره؛ قبل از ماه رمضان

کمتر از یک ماه دیگر فاز دوم پالایشگاهی که قرار است ایران را از وابستگی بنزینی به دیگرکشورها رها کند، افتتاح خواهد شد. این وعده‌یی است که علیرضا صادق‌آبادی،

صاحب‌خبر -

گروه انرژی|

کمتر از یک ماه دیگر فاز دوم پالایشگاهی که قرار است ایران را از وابستگی بنزینی به دیگرکشورها رها کند، افتتاح خواهد شد. این وعده‌یی است که علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل جوان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز و در جریان بازدید خبرنگاران از وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس داده است. ایران به دلیل واهمه از تحریم‌ها تاکید فراوانی بر خودکفا شدن در زمینه بنزین دارد اما مصرف نیز بیکار ننشسته و گام به گام درحال پیشروی است. آن‌ طور که معاون وزیر نفت دیروز عنوان کرده، رشد مصرف پیش‌بینی شده برای سال جاری معادل 9درصد است. رشدی که صادق‌آبادی گفته است در هیچ جای دنیا وجود ندارد. مشروح صحبت‌های صادق‌آبادی که در ایسنا منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کمتر از یک ماه دیگر با حضور رییس‌جمهور خبر داد. علیرضا صادق‌آبادی در نشست خبری که صبح دیروز در محل شرکت نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد در مورد وضعیت تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه‌های اراک، تبریز، اصفهان و آبادان توضیح داد: به‌ طور کلی از این پالایشگاه‌ها ٣٢میلیون لیتر در روز بنزین یورو  ٤ تولید می‌شود و متوسط عملکرد روزانه ٢٨میلیون لیتر است. میزان تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ١١میلیون لیتر در روز است.

وی در مورد وضعیت تولید نفت گاز یورو نیز اظهار کرد: نفت گاز یورو در پالایشگا‌های تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه ٢٨میلیون لیتر و متوسط عملکرد ٢٦میلیون لیتر است.

 چشم‌انداز تولید بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد مجموع تولید بنزین در کشور گفت: متوسط تولید بنزین در 3ماهه نخست سال روزانه ٦٠ میلیون لیتر بود که در 3ماهه آخر به ٧٨میلیون لیتر در روز رسید. از این میزان تولید در ستاره خلیج فارس ٩میلیون لیتر افزاش داشته و ٩میلیون لیتر دیگر در پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان، اراک و تبریز بوده است.

صادق‌آبادی در مورد چشم‌انداز تولید بنزین یورو در انتهای سال ۱۳۹۷ گفت: به ‌طور کلی میزان تولید بنزین یورو تا انتهای سال ١٣٩٧ به ٢٨میلیون لیتر می‌رسد. ظرفیت 2.5میلیون لیتر در پالایشگاه لاوان تا شهریور به 3میلیون لیتر می‌رسد. ظرفیت بنزین یورو در پالایشگاه آبادان به ٩ تا ١٠میلیون لیتر می‌رسد که 2میلیون آن بنزین سبز است. وی در مورد تولید بنزین یورو ٥ نیز عنوان کرد: تولید بنزین یورو ٥ در فاز اول ستاره ١٢میلیون لیتر در روز بود که در فاز دو و سه به ٣٦میلیون لیتر می‌رسد. به ‌طور کلی طبق قانون هوای پاک از ١٠٥میلیون لیتر تولید بنزین در کشور ٨٨ میلیون لیتر باید تا سال ۱۳۹۹ یورو باشد که این هدف تا اخر سال ٩٧

محقق می‌شود.

 روحانی به بندر عباس می‌رود

معاون وزیر نفت در ادامه از حضور رییس‌جمهور در افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و افزود: اواخر سال ١٣٩٦ عملیات پیش‌راه‌اندازی فاز دوم ستاره انجام و در سال ١٣٩٧ راه‌اندازی می‌شود. فاز دوم قبل از ماه رمضان با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود و فاز سوم در انتهای سال ٩٧ به مدار می‌آید. صادق‌آبادی در مورد جزییات تولید نفت گاز در کشور نیز گفت: قرار است ۲۸میلیون لیتر به نفت گاز موجود کشور اضافه شود که 8 میلیون لیتر آن از ستاره خلیج فارس تامین می‌شود و 4میلیون لیتر دیگر با به مدار آمدن واحد سوم ستاره تامین خواهد شد. همچنین واحد نفت گاز پالایشگاه تبریز درحال راه‌اندازی است و در تیر ماه 6 میلیون لیتر به ظرفیت نفت گاز یورو کشور اضافه خواهد کرد. وی ادامه داد: واحد نفت گاز پالایشگاه اصفهان ۱۵میلیون لیتر ظرفیت دارد که تلاش می‌کنیم تا انتهای سال ۱۳۹۷ یا 3ماهه اول سال ۱۳۹۸ از این ظرفیت استفاده شود و ۷۳میلیون لیتر به ظرفیت ۱۰۵میلیون لیتر نفت گاز یورو اضافه شود.

 رشد بی‌محابای مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد متوسط مصرف بنزین در کشور اظهار کرد: متوسط مصرف بنزین در ماه فروردین‌ ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.3درصد رشد داشته و میزان نفت گاز نیز ۱۰درصد رشد داشته است. به‌ طور کلی متوسط میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ معادل 5.93 درصد، در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ معادل 7.85درصد، در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال  ۱۳۹1 معادل 1.74درصد، در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال   ۱۳۹۲ معادل دو درصد، در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ برابر با 5.28 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ معادل ۹درصد رشد مصرف داشته باشیم.

صادق‌آبادی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۷ تقریبا همه پالایشگاه‌ها وارد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی می‌شود و سعی شده، برنامه اورهال طوری باشد که کمترین تاثیر را در متوسط میزان تولید داشته باشد.

 رشد مصرف بنزین ایران منحصر در دنیا

وی در ادامه در مورد زمان قطع واردات بنزین و زمان صادرات بنزین توضیح داد: بخشی از این موضوع به طرف تولید و بخشی دیگر به طرف مصرف بستگی دارد. برای سال ۱۳۹۷ رشد ۹درصدی مصرف بنزین پیش‌بینی شده است. رشدی که در هیچ جای دنیا با آن مواجه نیستیم. این برنامه‌ریزی باید در مصرف انجام شود. درحال حاضر روز به روز به مصرف بنزین کشور اضافه می‌شود و ما هم طرف تقاضا را پوشش می‌دهیم اما باید برای طرف تقاضا برنامه‌ریزی شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: یک بخشی از آن برعهده ماست و باید سبد سوخت را متنوع‌سازی کنیم و سهم سی ان جی و ال پی جی را افزایش دهیم.

 

 امضای قرارداد یکی از پالایشگاه‌های سیراف با شرکت چینی

صادق‌آبادی با اشاره به فرآیند تکمیل پالایشگاه سیراف گفت: LC چهار پالایشگاه نافذ شده است و قرارداد برای یکی از پالایشگاه‌ها با یک شرکت چینی درحال مذاکره است.

3 پالایشگاه دیگر هنوز قرارداد APC نافذ نشده است اما کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی درحال مذاکره هستند.

وی در مورد تحریم‌های احتمالی علیه ایران و تاثیر آن بر پالایشگاه‌های کشور اظهار کرد: درحال حاضر تجهیزات مختلف همه پروژه‌ها خریداری شده است. تجربه ایران در صنعت پالایشگاه‌سازی فوق‌العاده است. ایران توانست پیچیده‌ترین تجهیزات را در پالایشگاه ستاره بسازد بنابراین نمی‌توان گفت اگر تحریم‌ها بازگردد، نمی‌توان کاری کرد. در تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در کشور ایجاد شد و نمونه آن ساخت پالایشگاه ستاره است که بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا محسوب می‌شود.

 کاهش بودجه پالایش و پخش

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش ۱۵۰۰میلیاردی بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: هر سال در یکی از ردیف‌های بودجه‌بندی به نام عوارض توسعه و نوسازی وجود داشت که 5 درصد از عواید این شرکت به نوسازی خطوط لوله و زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت که این بند در سال ۱۳۹۷ حذف شده و باید از راه‌های دیگر تامین شود.

صادق‌آبادی در مورد آخرین میزان تولید بنزین در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داد: ابتدا از این فاز ۱۱میلیون لیتر بنزین تولید شد که به ۱۶میلیون لیتر رسیده و در 5 اردیبهشت ‌ماه به ۲۲میلیون لیتر می‌رسد و کیفیت آن هم یورو ۵ است. در فاز یک و دو از کاتالیست ساخت داخل استفاده کردیم همچنین اکتان بنزین 91.6 است. گوگرد یورو ۵ باید کمتر از ۱۰ باشد که بنزین ستاره کمتر از نیم PPM گوگرد دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه ۲۶۰میلیون یورویی توسط رییس‌جمهور برای ستاره تصویب شد، اظهار کرد: از این میزان ۱۲۰میلیون یورو از محل فروش فرآورده تامین شده و ۱۲۰میلیون یورو هم از صندوق توسعه ملی نافذ می‌شود. از سوی دیگر در این مدت طلب زیادی از سازندگان و پیمانکاران اخذ شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

 

نظر شما