شناسهٔ خبر: 25119356 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسئول برنامه حمایت از پزشکان در مناطق محروم وزارت بهداشت:

۵۰۰۰ پزشک متخصص در مناطق محروم فعالیت می‌کنند/ ساماندهی پزشکان مناطق محروم با سامانه جدید الکترونیکی

مسئول برنامه حمایت از پزشکان در مناطق محروم وزارت بهداشت گفت: در گذشته تعداد پزشکان متخصص حاضر در مناطق محروم به 1500 نفر می‌رسید که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این رقم به بیش از 5000 نفر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

لیلا پورآقاسی کارشناس و مسئول برنامه حمایت از پزشکان در مناطق محروم وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در زمینه برنامه‌های وزارت بهداشت برای حمایت و ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم اظهار داشت: برنامه‌های حمایتی وزارت بهداشت از پزشکان مناطق محروم مربوط به یک هفته خاص نبوده و این برنامه‌ها در طول سال استمرار خواهند داشت.

وی افزود: شکل این برنامه‌ها به‌گونه‌ای است که نیروی پزشک متخصص را برای مردم مناطق محروم کشور تأمین می‌کند.

پورآقاسی تصریح کرد: در گذشته تعداد پزشکان حاضر در مناطق محروم زیاد نبود و مجموعه افراد متخصص و فوق تخصص فعال به 1500 نفر می‌رسید که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حال حاضر تعداد پزشکان متخصص به بیش از 5000 نفر افزایش یافته است.

وی گفت:‌ در ابتدای این برنامه که در سال 1393 اجرایی شد، با کمبود پزشک متخصص مواجه بودیم که برنامه‌ریزی برای رشته‌های تخصصی و تأمین پزشکان متخصص انجام شد، اما در سال 97 برنامه ما به این صورت است که تخصص‌های ضروری و پایه در بیمارستان‌های این مناطق و در تمام روزهای ماه حضور داشته باشند.

کارشناس و مسئول برنامه حمایت از پزشکان در مناطق محروم در توضیح رشته‌های ضروری اظهار داشت: تخصص‌های اصلی شامل متخصص زنان، اطفال، جراح و بیهوشی و همچنین رشته‌های پاراکلینیک موردنیاز بیمارستان‌های منطقه می‌شود که این نیازها بر حسب منطقه و بیمارستان متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های هفته سلامت نیز توضیح داد: در هفته سلامت سامانه‌ای که پزشکان به واسطه آن در مناطق محروم رصد می‌شدند، به دو سامانه دیگر که قابلیت‌های بیشتری دارد ارتقا داده شده که با این سامانه می‌توانیم از وضعیت پرداختی، شیفت‌ها و سایر اطلاعات موردنیاز باخبر شویم که از این هفته این سامانه به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و بیمارستان‌های مناطق محروم سراسر کشور می‌توانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند.

پورآقاسی با بیان اینکه در حال حاضر نیز در مناطق محروم کمبود پزشک احساس می‌شود، گفت:‌ خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نیاز مناطق محروم به پزشک مرتفع شده است، اما همچنان در برخی مناطق با کمبود پزشکان متخصص مواجه هستیم.

وی در توضیح علت کمبود پزشک در مناطق محروم گفت: محدودیت و محرومیت‌های اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی از جمله دلایل این موضوع بوده، و به دلیل این مشکلات هرچقدر از طریق مشوق‌ها حضور پزشک را در آن مناطق افزایش دهیم، بازهم این محدودیت و شرایط خاص تا مدت زمان محدود پاسخگو خواهد بود و نمی‌توان پزشک را علی‌رغم مکانیسم‌های تشویقی و تنبیهی بیش از چند سال در این مناطق نگه داشت.

کارشناس و مسئول برنامه حمایت از پزشکان در مناطق محروم گفت: تمام تلاش خود را برای حضور رشته‌های تخصصی موردنیاز در تمام روزهای هفته در بیمارستان‌های مناطق محروم به کار خواهیم گرفت و دستیابی به این موضوع موفقیتی بزرگ برای ارائه خدمات باکیفیت به مردم مناطق محروم به‌شمار خواهد رفت.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه جدید این‌گونه تدوین شده که پزشکان در رشته‌های اصلی در تمام طول ماه در مناطق محروم حضور داشته باشند و همچنین در رشته‌های غیراصلی برحسب برنامه‌ریزی دانشگاه و نیاز منطقه به مردم خدمات ارائه دهند.

پورآقاسی در پایان گفت: باید توجه داشته باشیم که حضور پزشکان و متخصصان بر اساس هزینه اثربخشی انجام می‌شود و رویکرد ما این است که تخصص‌های ضروری در این مناطق ماندگار شوند و تخصص‌های غیرضروری نیز با حضور در درمانگاه به ارائه خدمات بپردازند.

انتهای پیام/

نظر شما