شناسهٔ خبر: 25118991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نشست فرماندهان نیروی دریایی ۳۵ کشور؛ فردا در تهران

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی – اجتماعی: فرماندهان نیروی دریایی ۳۵ کشور با حضور در تهران و مشارکت در اجلاس بین‌المللی «آیونز» به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مرتبط و موضوع نشست محرمانه شان خواهند پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما،فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) ‌تاکنون پنج‌بار گرد هم آمده اند که پس از اعطای ریاست دوساله این اجلاس به کشورمان، قرار است فردا ششمین اجلاس در تهران گشایش یابدو با بررسی یک موضوع محرمانه در روز پنجشنبه همین هفته به کار خود پایان دهد.
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش دیروز در نشست خبری این اجلاس نظامی، گفت: ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونزIONS) شامل ۲۳ عضو دائم و ۹ عضو ناظر است و نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران هم جزو اعضای دائم این اجلاس است.
وی با اشاره به وجود خطر دزدان دریایی تاکید کرد: در گذشته تلقی ازدزدان دریایی این بود که آنها افرادی با چشم بند و پای چوبی هستند که یک طوطی روی شانه‌های آنها قرار دارد، اما امروز مشاهده می‌کنیم دزدان دریایی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات برای رصد تردد کشتی‌های تجاری برخوردارندوچنانچه به این تجهیزات با دقت نگاه کنیم‌،
درمی‌یابیم این امکانات باید در اختیار آنها قرار گرفته باشد و در پشت صحنه موضوعات دیگری مطرح است ،لذا دزدی دریایی امروز شکل مدرنی به خود گرفته است.
وی افزود: این نشست، بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است که میزبانی آن از امروز به مدت ۲ سال برعهده نداجا خواهد بود و قرار است حدود ۳۵ هیات عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این اجلاس به تهران سفر کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به اهمیت ویژه منطقه اقیانوس هند برای تجارت جهانی ویژه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: یک سوم تجارت جهانی در شمال اقیانوس هند انجام می‌شود، لذا اقیانوس هند به دلیل این که سهم بزرگی از تجارت جهانی دارد و در اقیانوس‌های دیگر این سطح از سهم تجارت وجود ندارد، از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است.
خانزادی تاکید کرد: ۷۰ درصد انرژی دنیا در این منطقه متمرکز است و ایران هم در کانون مرکز انرژی قرار دارد. همچنین ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که بر اهمیت این منطقه و کشور ما می‌افزاید.
وی با بیان این که بسیاری از کشورهای دنیا علاقه‌مند‌ند ‌به عنوان ناظر در این اجلاس و سمپوزیم بزرگ نظامی حضور داشته باشند، افزود: آمریکا هم در سال ۲۰۱۴ و هم در سال ۲۰۱۸ درخواست کرد در اجلاس بنگلادش و اکنون در اجلاس ایران، به عنوان ناظر حضور داشته باشد که هر دو درخواست با رای منفی ایران منتفی شد.
فرمانده نداجا گفت: در روز پایانی اجلاس هم یک جلسه محرمانه که فقط فرماندهان نیروی دریایی کشورهای عضو در آن حضور دارند برگزار می ‌شود و کشورهای ناظر حق هیچ گونه اظهار نظری ندارند و نتایج آن پس از پایان جلسه در قالب یک بولتن در اختیار کشورها قرار خواهد گرفت .
وی همچنین گفت: ایران پیشنهاد داده است یک کارگروه رزمی با مشارکت کشورهای عضو اجلاس شکل بگیرد که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد تشکیل این کارگروه باشیم.
خانزادی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام ساخت ناوشکن «سهند» ،گفت: آزمایش‌هاو تست‌های دریایی ناوشکن جدید جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی پارسال به اتمام رسید و این ناوشکن اکنون در مرحله تکمیل برخی سامانه‌های دفاعی قرار دارد و بزودی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

نظر شما