شناسهٔ خبر: 25118424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فیلمساز روسی در نشست مطبوعاتی عنوان کرد:

مشکلات فیلمسازی در روسیه/ سانسور فیلم‌ها زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت

خبرگزاری شبستان: شاه نظرف گفت: در زمان شوروی فیلمسازان نیاز به حامی مالی و هزینه برای ساخت فیلم نداشتند و دولت به صورت مستقیم از ساخت فیلم ها حمایت می کرد اما سانسور زیاد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، نشست مطبوعاتی کارن شاه نظرف، فیلمساز سرشناس روسی اول اردیبهشت ماه در گذر اجتماعات طبقه هفتم کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. این فیلمساز با فیلم سینمایی «ترور تزار» در بخش فیلم های مرمت شده سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد.

 

شاه نظرف درباره اینکه چگونه فیلمسازی را آغاز کرده است،‌ توضیح داد: تحصیلاتم را در یکی از بهترین مدارس سینمایی تمام کردم. بعد از آن به عنوان دستیار کارگردان فعالیت و کارم را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کردم. پس از آن، 6 فیلم در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساختم و کارگردانی 20 فیلم سینمایی و یک سریال را در کارنامه دارم. همچنین حدود فیلم سینمایی را تهیه کنندگی کرده ام. در حال حاضر نیز حدود 20 سال است که مدیرعامل شرکت سینمایی «موس فیلم» روسیه هستم که یکی از معروف ترین شرکت های فیلمسازی اروپا و روسیه است.

 

وی در مورد تفاوت فیلمسازی دوران اتحاد جماهیر شوروی و حال حاضر روسیه گفت: قطعا فیلمسازی در این دو دوره تفاوت عمده ای با هم دارند؛ در زمان شوروی فیلمسازان نیاز به حامی مالی و هزینه برای ساخت فیلم نداشتند و دولت به صورت مستقیم از ساخت فیلم ها حمایت می کرد، البته سانسور زیاد بود و اگر جملاتی در فیلم بیان می شد و صحنه ای مخالف حزب کمونیست داشتیم قطعا ماموری مسئولیت حذف آنها بود.

 

مدیرعامل شرکت موس فیلم با بیان اینکه در زمان شوروی سوسیالیسم برقرار بود اما الان کاپیتالیسم پا برجاست، توضیح داد: در سینمای حال حاضر روسیه هیچ سانسوری وجود ندارد و دولت هم حمایت مالی می کند اما هیچگونه تضمینی برای حمایت ها وجود ندارد و قطعا کار در حال حاضر برای فیلمسازان جوان خیلی سخت تر است.

 

وی در مورد سانسورهای فیلم ها و اینکه در چه مرحله ای سانسور اعمال می شد، گفت: در دو مرحله سانسور بر فیلم ها اعمال می شد؛ اول زمانی که سناریو نوشته شده بود و مرحله بعدی زمانی که فیلم ساخته شده بود و زمان اکران آن فرا می رسید که در هر مرحله یک نفر مامور حذف جملات یا صحنه‌هایی بودند که مخالف کمونیست بود.

 

شاه نظرف در مورد کار کردن در ژانرهای سینمایی که بیشتر دوست دارد در آنها کار کند، نیز بیان کرد: من ژانرهای مختلفی را کار می کنم چون کار کردن در یک ژانر برایم سخت است و دوست دارم ژانرهای دیگر را نیز امتحان کنم اما سخت ترین ژانری که کار کردم ژانر موزیکال و کمدی است. البته این ژانر در عین سختی، جالب و تخصصی است و باید بگویم اولین کار من کمدی بود که برای ساختن آن خیلی مسایل را یاد گرفتم.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی کار درام اکران می شود تماشاگر فقط نگاه می کند اما وقتی کمدی روی پرده می رود، عکس العمل مخاطب مهم است و انتظار خنده تماشاگر را داریم، به همین دلیل ترجیح می دهم دیگر در ژانر کمدی کار نکنم.

 

شاه نظرف در مورد سینمای ایران و روند رشد سینمای ایران بیان کرد: سینمای ایران را دوست دارم و چشم انداز خیلی خوبی دارد. سینمای ایران به واسطه اصغر فرهادی و خیلی دیگر از کارگردانان سینمایی شناخته شده در دنیا است. همچنین از لحاظ تکنیک های سینمایی خیلی قوی است و سینمای خودش را دارد و دانشگاه ها و مدارس سینمایی خوبی در ایران وجود دارد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره فیلم «ترور تزار» درباره اینکه آیا این فیلم بازخوانی یک رویداد تاریخی از طریق اسطوره شناسی است یا بازخوانی سیاست های معاصر روسیه از تاریخ و اسطوره، گفت: قصدم از ساختن این فیلم نقد سیاست و دیدگاه سیاسی در روسیه نبوده است ولی به دلیل اینکه موضوع این فیلم به سلطنت روسیه بر می‌گردد، موضوع داستان همیشه مورد بحث بوده و در تاریخ و سیاست روسیه تاثیر داشته است.

 

شاه نظرف بیان کرد: در «ترور تزار» نگاه روانشناسی و موضوع قربانی و مجازات مدنظرم بوده است ولی خیلی دقیق حوادث تاریخی را بیان کردم و جزییاتی که در فیلم وجود دارد واقعاً در فیلم بوده است.

 

وی در مورد چشم انداز این فیلم نسبت به موضوعی تاریخی که به شخصیت های تاریخی ارجاع داده می‌شوند، توضیح داد: اگر دقت کنید فیلم در دو زمان حال و گذشته روایت می شود و به همین دلیل است که آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده در زمان حال هم در حال رخ دادن است و قطعا نگاه تاریخی وجود نداشته است.

 

این تهیه کننده و کارگردان روسی بیان کرد: این واقعه تاریخی در این وسعت ما را به جریانی سوق می‌دهد که در آینده هم ادامه دارد و همه چیز در این وقایع تاریخی ساده نیست و در پشت پرده پیچیده است. در واقع داستان این فیلم درامی بر بستری تاریخی است که نگاهی روانشناسانه بر وقایع دارد.

 

شاه نظرف در توضیح اینکه موسسه موس فیلم بر اساس چه معیارهایی کار تولید یک فیلم را بر می‌گزیند و سرمایه فیلم ها از کجا تامین می شود، گفت: شرکت فیلمسازی موس فیلم در زمینه سرمایه‌گذاری تولید فیلم ها فعالیت دارد. همچنین این شرکت امکاناتی که برای تولید یک فیلم لازم است را در اختیار فیلمسازان قرار می دهد.

 

وی تاکید کرد: اصلی ترین معیار ما در سرمایه گذاری تولید فیلم ها در شرکت موس، فیلمنامه و کارگردان است.

 

این فیلمساز روسی در پاسخ به اینکه نسل جدید فیلمسازی روسیه چه کارگردانانی وجود دارند که شما به مردم ایران پیشنهاد دهید کارهایشان را ببیننند، اظهار کرد: نسل جدید فیلمساز روسیه کارگردانان بااستعدادی چون آندری زویاگینتسف و بوریس خلبنیکف بروز کردند که خیلی خوب کار می کنند.

 

وی در ادامه درباره اینکه چرا سینمای روسیه اینقدر در ایران محبوب است، بیان کرد: شاید به این دلیل است که مردم ایران خوش سلیقه هستند.

 

شاه نظرف در پایان درباره اینکه آیا جوایز فستیوال های جهانی مثل کن بر سینمای روسیه تاثیر داشته است یا خیر، گفت: قطعاً تاثیر منفی ندارد و فستیوال های سینمایی مثل کن قطعا به دیده شدن فیلم ها کمک میک ند جچون بازاری جهانی برای فیلم به حساب می آید. ولی در حال حاضر اینترنت هم خیلی کمک میک ند چون سینم ارا می توان از طریق آن انتقال داد.

 

نظر شما