شناسهٔ خبر: 25117755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

لزوم هوشیاری ایران در حملات موشکی اخیربه سوریه

در این مطلب آمده است : دو روز پس از حمله‌ی متجاوزانه‌ی مثلث شرارت و جنایات، یعنی امریکا و متحدانش انگلیس وفرانسه به مواضع نظامی و تحقیقاتی سوریه، به بهانه‌ی

صاحب‌خبر - در این مطلب آمده است : دو روز پس از حمله‌ی متجاوزانه‌ی مثلث شرارت و جنایات، یعنی امریکا و متحدانش انگلیس وفرانسه به مواضع نظامی و تحقیقاتی سوریه، به بهانه‌ی کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه علیه‌ی ساکنان دوما، چند نکته درباره‌ی پیامدهای این حمله‌ی موشکی و لزوم هوشیاری و تدبیر ایران دراین حوادث ضروری است.
اول اینکه وقتی بحران سوریه آغاز شد، دوست و دشمن فکر می‌کردند که کار بشار اسد ظرف شش ماه تمام است، اما ایرانیان که تجربه‌ی هشت سال جنگ با عراق را داشتند و قدرت مقاومت را درک کرده بودند،سرنوشت این بحران را تغییردادند.جنگ سوریه از مراحل مختلفی گذر کرد و تمام دسیسه‌ها، یکی پس از دیگری نقش برآب شد و اندک اندک خطوط اصلی جنگ هم روشن گردید. آمریکا و اسرائیل سرگردان شدند، و عربستان هم خودرا وامانده و مغبون می‌دید.
چنین شد که ائتلاف جدیدی شکل گرفت و در ادامه نیاز به تغییر حتمی نتیجه‌ی جنگ در واشنگتن،ریاض و تل آویو احساس شد.با روی کارآمدن دونالد ترامپ و افزایش نفوذ ایران با ائتلاف روسیه و ترکیه در سوریه، ولیعهد جنجالی عربستان روانه‌ی امریکا و اروپا شد،و لابی یهودی به تکاپو افتاد و ترامپ که با پیشنهاد اخیر کره‌ی شمالی به وجد آمده بود، در برابر کسانی که او را جدی نمی‌گرفتند خود را در قامت و سیمای یک قهرمان ظاهر ساخت و سناریوی از پیش ساخته‌ی بمب شیمیایی را مطرح و دستور حمله‌ی هوایی و موشکی به سوریه را صادرکرد.اما کیست که نداندمخاطب اصلی این پیام‌ها و حملات،کسی جز ایران و روسیه نبود و نیست.لذا کشورمان ایران باید خود را برای یک رویایی جدی و آزمونی مهم آماده کند که لزوم هوشیاری ایران در وقایع اخیر در خاورمیانه امری جدی است.
دوم اینکه،روسیه پیش از حمله‌ی امریکا،انگلیس و فرانسه به خاک سوریه، دست به یک مجموعه اقدامات دیپلماتیک زد، تا مانع ازچنین حمله‌ای شود. روس‌ها در شورای امنیت دو قطعنامه پیشنهاد دادند،که هر دو از سوی امریکا وتو شد.حتی پس از حمله‌ی مثلث شرارت از فراز مدیترانه‌ی شرقی به سوریه نیز تلاش‌هایی را انجام دادکه بی نتیجه ماند. روسیه پیش از این حمله نیز حتی به زبان تهدید هم متوسل شد، تا شاید مانع انجام آن شود. حال که حمله انجام شده، به نظر نمی‌رسد،روس‌ها به دنبال دامن زدن به بحران وکشاندن آن به تقابل نظامی باشند.آنطورکه از شواهد مشخص است،روسیه و پوتین در بحران سوریه، کشش ورود به یک درگیری تمام عیار نظامی دیگر را ندارند.براین اساس،اقدام بعدی روسیه احتمالا باید بیشتریک اقدام سیاسی باشد تا یک اقدام نظامی!
اعزام کمیته حقیقت یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه و تلاش برای نهایی شدن گزارش بازرسی‌ها و انتشارآن،از این تحرکات غیرنظامی روسیه است که نشان می‌دهد، روسیه خیلی مایل به مقابله‌ی نظامی با امریکا نیست و ایران در این زمینه باید هوشیارتر اقدام کند، تا بی‌گدار به آب نزند.
سوم اینکه، خطر حضور و حمایت ایران در سوریه به حدی بوده،که عربستان سعودی ننگ همسویی و همکاری با رژیم اسرائیل را هم به جان خریده است، اما ترکیه در حملات اخیر امریکا به سوریه نشان داد که موضعی دوگانه و مغرضانه دارد و حتی از این حمله‌ی نظامی استقبال کرده است. لذا به نظر می‌رسد که اصلا به این کشور و اردوغان نمی‌توان اعتماد کرد، و ائتلاف سه جانبه‌ی ایران، روسیه و ترکیه شکننده است، که لزوم تجدید نظر در روابط دیپلماسی کشورمان با این کشور همسایه اما غیرقابل اعتماد، موضوعی جدی است،که دولت دکترروحانی باید بدان توجه کند.در پایان باید گفت که هرچند که خیلی از تحلیلگران مسایل سیاسی و بین‌المللی معتقدند،که امریکا هیچ تاثیر جدیدی بر وضع سوریه نمی‌تواند بگذارد، و حتی بشاراسدرا قادر به قربانی تجاوز خود نمی‌تواند بکند، و در واقع ایالات متحده وشرکای غربی این کشور، اشتباهات گذشته‌ی خود در دخالت در خاور میانه را تکرار می‌کنند،اما در شرایط کنونی حتی پس از حملات نمایشی اخیرکاخ سفید به اهداف مشخص شده در سوریه، باید جمهوری اسلامی ایران هوشیارتر و بیدارتر اقدام کند، تا ضمن حفظ منافع بین‌المللی کشور و درک واقعی شرایط موجود، همچنان نقش پر‌رنگ ایران در تحولات منطقه و خاورمیانه پایدار بماند.
6026/7342
انتهای پیام

نظر شما