شناسهٔ خبر: 25117639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اردوغان از تصرف قریب الوقوع عفرین خبر داد

ایرنا : رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از تصرف قریب الوقوع شهر عفرین در شمال سوریه خبر داد و مدعی شد: 'هر لحظه ممکن است خبر ورود سربازان ارتش ترکیه به عفرین را بشنویم.'

صاحب‌خبر -

 ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است و رسانه های ترکیه اعلام کردند که نیروهای مسلح این کشور به ۶ کیلومتری مرکز عفرین رسیده اند.

اردوغان امروز شنبه در ششمین کنگره استانی حزب حزب عدالت و توسعه در آنتالیا با بیان این که &#۳۹;نیروهای مسلح ترکیه در حال حاضر به سمت عفرین پیش می روند&#۳۹;، افزود: در حال حاضر منطقه ای به وسعت حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع در عفرین به کنترل نیروهای مسلح ترکیه درآمده است.

وی مجموع مناطق تعیین شده در قالب عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین را ۲ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و مدعی شد: &#۳۹;اگر ترکیه درباره غیرنظامیان نگرانی نداشت و مانند تروریست ها و برخی کشورها، وجدان و حساسیت اخلاقی خود را کنار می گذاشت، عفرین را طی سه روز آزاد می کرد.&#۳۹;

وی ادعا کرد: &#۳۹;پس از آزادسازی جرابلس، راعی، اعزاز و الباب در شمال سوریه، علاوه بر تامین شرایط بازگشت ۱۴۰ هزار پناهجوی سوری به موطن خود، زیرساخت های ضروری از قبیل برق، آب، آموزش و بهداشت آنها را تامین و نوسازی کردیم و در عفرین هم همین کار را انجام خواهیم داد.&#۳۹;

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: &#۳۹;پس از آزادسازی عفرین، عملیات‌ خود را برای پاکسازی منبچ، عین‌العرب، رسولاین و قامیشلی نیز ادامه خواهیم داد.&#۳۹;

وی با بیان این که &#۳۹;اگر کسانی نگاه چپ به کشور ما داشته باشند، چشمان آنها را در می آوریم&#۳۹;، اضافه کرد: از اهداف گروه های تروریستی و حامیان آن در سوریه مطلع هستیم و از این رو، به مقابله با آنها برخاسته ایم.

اردوغان با مخاطب قرار دادن تلویحی آمریکا و با بیان &#۳۹;حمایت برخی کشورها از گروه های تروریستی در سوریه و رویکرد دوگانه آنها در مواجهه با پدیده تروریسم&#۳۹; گفت: اهتزاز پرچم برخی کشورها در شمال سوریه اثبات کننده دورویی این کشورها در مبارزه با تروریسم است و هر چند که رهبران این کشورها در گفت و گو با ما خلاف گویی می ‌کنند، ولی واقعیت این است که در همه سطوح به صورت عمومی و رسمی از سازمان های تروریستی حمایت می کنند.

رئیس جمهوری ترکیه خطاب به متحدان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز اظهار کرد: ناتو کجاست؟ ما به شدت در حال مبارزه هستیم، مگر ترکیه عضو ناتو نیست؟ کجا هستید؟

وی اضافه کرد: اعضای ناتو اگر قدرت کافی داشتند، آشکارا در برابر ترکیه می ایستادند، اما با توجه به قدرت و قاطعیت عمل ترکیه جرات چنین کاری را ندارند و اکنون که شما را فرا می خوانیم، چرا به کمک متحد خود نمی آیید؟

به گزارش ایرنا، ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

ستاد کل ارتش ترکیه با صدور بیانیه ای از کشته شدن سه هزار و ۲۱۳ نفر از جنگجویان شمال سوریه در نبرد با نیروهای این کشور و عوامل شبه نظامی ارتش آزاد سوریه خبر داد و اعلام کرد که در جریان عملیات عفرین کنترل ۱۶۴ منطقه شامل پنج مرکز ناحیه، ۱۲۸ روستا و ۳۱ نقطه استراتژیک در عفرین به دست نیروهای ترکیه در آمده است.

ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شود، از منطقه عفرین اعلام کرده است.

آنکارا این نیروها را تروریستی و شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حضور آنها را در جنوب مرزهای ترکیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود خوانده و هدف آنها را تلاش برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه عنوان می کند.

مقامات ترکیه بارها تاکید کرده اند که بلافاصله پس از پایان عملیات عفرین، اقدام ارتش ترکیه علیه مواضع دیگر پ.ک.ک در منبج سوریه و مناطقی از عراق آغاز خواهد شد.

 

نظر شما