شناسهٔ خبر: 25117225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

فرانس پرس: کره شمالی زرادخانه هسته ای خود را کنار نمی گذارد

فرانس پرس در تحلیل تصمیم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مبنی بر توقف آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک میان قاره ای این کشور نوشت، روشن است که کره شمالی بطور کامل زرادخانه هسته ای خود را کنار نمی گذارد؟

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / در این گزارش تحلیلی آمده است: اون به صراحت گفته است سلاح های هسته ای ضمانت محکمی است که نسل آینده ما می تواند با استفاده از آن با عزت زندگی کند. از طرفی دیگر، پیونگ یانگ حق استفاده از سلاح های هسته ای را در صورت مواجهه با تحریک ها و تهدیدهای هسته ای برای خود کاملا محفوظ می داند.

فرانس پرس با طرح این سوال که چرا در این برهه زمانی خاص کره شمالی تصمیم به چنین اقدامی گرفته است، نوشت، پس از سالها روابط سرد میان دو کره، به واسطه بازی های المپیک زمستانی، روابط دو کشور به اندازه زیادی بهبود یافت و در واقع یخ میان دو کشور آب شد.

به نظر می رسد کره شمالی به این باور رسیده است که پیشرفت های سال گذشته، این کشور را در موقعیتی با استحکام کافی برای ورود به مذاکرات قرار داده است. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ نیز در این تصمیم بی تاثیر نبوده است. پایان آزمایش های هسته ای و موشکی موضوعی است که واشنگتن مدت ها پیگیر آن بوده است و پیش از شروع گفتگوها یک اقدام اعتمادساز تلقی می شود.

به گفته سازمان های نظارتی، قدرت آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی که در ماه سپتامبر انجام شد، 250 تن برآورد شده است . این انفجار 16 برابر قدرتمندتر از بمبی است که آمریکا در سال 1945 در هیروشیما منفجر کرد و از نظر نیروی حاصل از انفجار با بمب های هیدروژنی برابری می کند.

رهبر کره شمالی امروز اعلام کرد که این کشور آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را تعلیق و یک مرکز آزمایش هسته‌ای را در شمال کشور نیز تعطیل خواهد کرد. اما بنا بر تحلیل فرانس پرس، این تصمیم فقط یک مرحله از پرونده بسیار پیچیده آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی است و اجرایی شدن آن به زمان بسیار طولانی نیاز دارد. / ایرنا

نظر شما