شناسهٔ خبر: 25116712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش…

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۵۷(برابر با ۱۴ جمادی‌الاول ۱۳۹۸، ۲۲ آوریل ۱۹۷۸) نقل شده است.

صاحب‌خبر -
تظاهرات و پخش اعلامیه در ۷ شهر
سخنگوی ژاندارمری کشور شاهنشاهی اعلام کرد: اعضاء نیروی پایداری ۱۸ نفر از عناصر اخلالگر را در شهرستان‌‌های آبادان، اهواز، کاشان، نورآباد، کازرون، نقده و اصفهان دستگیر کردند.
روز ۲۹ر۱ر۲۵۳۷ سید حسن فرزند سیدمحمد اهل شهر کرد اصفهان که در پشت دانشسرای آبادان قصد پخش اعلامیه مضره را داشت بوسیله نیروی اعضای پایداری آبادان دستگیر و در بازرسی بعدی تعدادی اوراق مضره از نامبرده کشف و تحویل مقامات صالحه شد و …

فقط اسمی از لاله‌زار مانده است
خیابان لاله‌زار که روزگاری گل سرسبد خیابانهای تهران بود، حالا از لاله‌زار فقط اسمش را دارد. این راسته که در وصفش حتی تصنیف سروده‌اند و تماشایش یکی از آرزوهای شهرستانیهای سی ـ چهل سال قبل بوده حالا معجونی است از انواع زشتی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها، در قسمت جنوبی این خیابان که به میدان سپه می‌پیوندد وضع بدتر
است.
در اینجا که ترتیبی برای عبور پیاده متصور است و نه برای اتومبیل و موتورسیکلت سوار. همه، در هم میلولند و انبوه زباله‌ای را که در هر جای این خیابان ریخته شده لگدکوب می‌کنند.

حمله شدید مسکو به اجلاسیه سنتو
تشکیل اجلاسیه سنتو و حرفهایی که در این اجلاسیه توسط وزرای خارجه کشورهای عضو زده شد، مهمترین بحث رادیو مسکو در دو شب اخیر بود. در این دو شب بخش عمده‌ای از گفتار این رادیو به موضوع «سنتو» اختصاص داشت و مفسر رادیو مسکو حملات شدیدی در این مورد کرد.
رادیو مسکو در یک گفتار دیگر در مورد سازمان سنتو گفت: «سنتو همان گرگ است که پوست گاومیش روی خود انداخته است». مفسر این رادیو در گفتار چهارم خود عربستان سعودی و مذاکرات خرید اسلحه این کشور با آمریکا را بشدت مورد حمله قرار داد.

۶۵ دختر و پسر در کوه بازداشت شدند
۶۵ دختر و پسر که برای کوهنوردی به کوه‌های شمال تهران رفته بودند بدنبال گزارشی که به پاسگاه ژاندارمری اوین رسید باتهام پخش اعلامیه و شعارهای ضد ملی و اخلال نظم در کوه بازداشت شدند.این عده صبح امروز با دو اتوبوس ژاندارمری در حالی که کوله‌پشتیها و وسائل کوهنوردی در اتوبوس بود برای تحقیق و رسیدگی بیشتر به شعبه دادیاری تحقیق دادسرا آورده شدند.
دادیار تحقیق پس از مطالعه پرونده متهمان را برای تحقیق بیشتر به پاسگاه ژاندارمری بازگشت داد.همچنین ۳ نوجوان ۱۶ تا ۱۷ ساله که اعلامیه و نوار ضد ملی در مسجد سمنانی واقع در میدان طاهری گمرک توزیع میکردند توسط مأموران کلانتری ۱۵ دستگیر شدند.

عامل جاسوسی شوروی از ایران اخراج شد
«آلمان شامیروف ابراهیم اوغلی» بازرس قانونی شرکت حمل و نقل ایران و شوروی و واسطه عملیات جاسوسی سرتیپ سابق علی اکبر درخشانی که باو ابلاغ شده بود ایران را ترک کند عصر روز ۵ شنبه تهران را ترک کرد.
«آلمان شامیروف» همان کسی بود که روز هفتم فروردین ماه با سرتیپ سابق علی‌اکبر درخشانی در مقابل کوچه لادن واقع در خیابان پهلوی تماس گرفت و یک بسته باو تحویل داد که بعداً معلوم شد مستمری ماهیانه او بوده است.

با حمله شوروی، آمریکا به کمک ایران می‌آید
واشنگتن ـ آسوشیتدپرس ـ «جان ـ سی ـ استتسون» وزیر نیروی هوایی آمریکا روز پنجشنبه طی سخنانی گفت که به عقیده وی برای ایالات متحده حداقل تعهدی ضمنی وجود دارد تا در صورتیکه ایران از طرف اتحاد شوروی مورد حمله قرار گیرد به دفاع از ایران بشتابد.
استتسون که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت میکرد گفت: ما تحت شرایطی معین نوعی التزام ضمنی و شاید حتی اندکی بیش از «ضمنی» داریم تا دولت ایران را در چنان موردی حمایت کنیم.

code

نظر شما