شناسهٔ خبر: 25116305 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی:

مراکز سلامت دختران به 24 مرکز افزایش می یابد

مشهد- ایرنا- معاون مدیر کل دفتر امور آسیب‌ دیدگان سازمان بهزیستی گفت: تعداد مراکز سلامت دختران در کشور با تاسیس 15 مرکز جدید به 24 واحد افزایش می یابد.

صاحب‌خبر -

مجید ارجمندی روز شنبه در کارگاه آموزشی روان ‌شناسان و مددکاران مراکز روزانه سلامت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب و آسیب ‌دیده در مشهد افزود: دختران و زنان آسیب ‌دیده و در معرض آسیب، در زمره‌ مظلوم ‌ترین اقشار جامعه هستند و نیاز مبرم به مداخلات روان ‌شناسی و مددکاری دارند.
وی اظهار کرد: برنامه ‌ای با هدف توانمندسازی و آموزش دختران در معرض آسیب و آسیب‌ دیده، از سال ‌ها پیش در بهزیستی کشور مطرح است که در این مدت به دنبال جمع ‌آوری و تدوین اطلاعات مرتبط با این امر بوده ‌ایم.
وی گفت: بر اساس داده ‌های جمع‌ آوری شده، اغلب دختران در دوران ورود به بلوغ و قرار گرفتن در معرض رویداد های آسیب ‌زا، نیاز به توجه جدی‌ تر خانواده‌ ها و رفتار مسئولانه و مهرآمیز دارند.
ارجمندی با بیان اینکه خانواده ‌ها نسبت به دخترانشان در این سنین حساسیت بیشتری دارند و سخت‌ گیری رفتاری آنان بیشتر می‌ شود افزود: برخی خانواده‌ ها برای رها کردن خود از مسئولیت، تربیت و پرورش دختران نوجوان، آنان را شوهر می ‌دهند یا با مراقبت ‌ها و کنترل ‌های بیرونی سخت تلاش می‌ کنند موانعی در مسیر زندگی طبیعی آنها ایجاد کنند تا به خیال خود آنان را از کجروی و انحراف یا از تلاطم ‌های اجتماعی دور نگه دارند.
وی اظهار کرد: بسیاری از دختران در این سنین به خاطر ویژگی ‌های بیولوژیک و نیز به دلیل سخت ‌گیری ‌ها و رفتارهای خشن خانواده، دچار اضطراب و تنش ‌های شدید روحی و فکری شده و راه فرار از منزل را پیش می‌ گیرند که آغاز آسیب‌ های جدی برای آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات جمع‌ آوری شده نشان می ‌دهد با کمبود مهارت فرزندپروری و مهارت رفتاری با نوجوان در خانواده ‌ها روبرو هستیم گفت: برخی خانواده ‌ها می ‌خواهند با کنترل سخت، این خلاء را جبران کنند.
وی افزود: این برخوردها عوارض شدید بر رشد دختران و زندگی آینده آنان بر جا می‌ گذارد که فرار، خودکشی و ارتباط ‌های عاطفی نادرست و از سر ناچاری از نتایج آن است که حتی حاملگی ‌های ناخواسته را به دنبال دارد و راه بازگشت دختر به خانواده را کاملا مسدود می‌ کند.
ارجمندی با بیان اینکه تعداد دختران نیازمند آموزش و مراقبت در حال افزایش است اظهار کرد: در مراکز روزانه سلامت دختران، خدمات کاهش آسیب و توانمند سازی دختران و خانواده ‌ها را دنبال می‌ کنیم که دختران بتوانند با تنش و عوارض کمتر و کنترل‌ شده ‌تر به زندگی بزرگسالی گام بگذارند.
وی گفت: این فعالیت پیش از این ضمن سایر فعالیت ‌های بهزیستی به صورت پراکنده و موردی انجام می شده اما با تأسیس خانه‌ های سلامت روزانه، پروتکل هماهنگ و یکپارچه‌ این مراکز در سراسر کشور در حال تدوین است که به زودی نهایی و به این مراکز ابلاغ می شود.
وی افزود: این پروتکل که با همکاری استادان دانشگاه و یک تیم تحقیقاتی تخصصی تهیه شده، یک دستورالعمل واحد و جامع است که شیوه‌‌ حرکت و برنامه کاری این مراکز در کشور خواهد بود.
ارجمندی این کارگاه آموزشی را مقدمه‌ ضروری برای افزایش شمار مراکز روزانه سلامت دختران دانست و اظهار کرد: مواد آموزشی این کارگاه توسط یکی از روانشناسان مطرح کشور که به صورت مشترک با بنیانگذار و رئیس مؤسسه‌ ویلیام گلاسر در آمریکا بر روی تئوری واقعیت‌ درمانی و تئوری انتخاب، کار کرده تهیه شده است.
وی گفت: 2 تئوری مزبور توسط دکتر علی صاحبی، بومی شده و برای این کارگاه آموزشی تدوین گردیده است.
30 روان‌ شناس و مددکار اجتماعی از 15 استان کشور در کارگاه آموزشی روان‌ شناسان و مددکاران مراکز روزانه سلامت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب و آسیب‌ دیده در مشهد شرکت دارند.
این کارگاه مدت چهار روز ادامه دارد.
7496 / 6053

نظر شما