شناسهٔ خبر: 25113825 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نواختن زنگ سلامت بیخ گوش مازندرانی های چاق

ساری - ایرنا - امروز در حالی زنگ آغاز هفته سلامت در برخی شهرهای مازندران نواخته شد که به گفته کارشناسان بهداشتی، این استان چاق ترین مردمان کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سلامت چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ جسمی از مهم ترین مسائل انسان به خصوص کودکان و نوجوانان بوده و اهمیت آن تا به آنجاست که یک هفته را با نامگذاری روزهای مختلف به این مساله اختصاص داده تا به صورت پررنگ تر پرداخته شود‌.
سلامت جسمی همانند سلامت روانی و روحی در زندگی بویژه نوجوانان بسیار تاثیر گذار است و نه تنها تا حدودی موقعیت اجتماعی آنها را در آینده تعیین می کند بلکه در استفاده افراد از موقعیت های زندگی و خوب زیستن امری حیاتی محسوب می شود .
متاسفانه سبک نامناسب زندگی امروزی بویژه در تغذیه، فضای کم تحرک و همچنین سرگرمی و تفریحات ساکن مانند بازی های رایانه ای منجر به بیماری های متعدد جسمی در میان نوجوانان شده است که شایع ترین آن ' چاقی ' است .
چندی پیش مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس مطالعه مشترک وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی نشان داد که روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان ایرانی همچنان ادامه دارد و اکنون بین حدود 25 درصد دانش آموزان در مناطق مختلف کشور دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.
با مراجعه به آمار چاقی در میان جمعیت نوجوانان مازندران هم آمارها به همین منوال بوده و گویای وضعیت نامطلوب و حتی بی تعارف، وضعیت خطرناک است .
**20 درصد نوجوانان مازندران دچار 'چاقی شکمی' هستند
معاون بهداشت علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 20 درصد نوجوانان و دانش آموزان استان دچار 'چاقی شکمی' هستند گفت : همه مسئولان باید این را به عنوان زنگ خطر آسیب در نوجوانان بدانند.
اعرابی افزود : چاقی ' سیبی شکل ' یا 'چاقی شکمی' همان تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم است که بیشتر به صورت زیر جلدی در منطقه شکم و تنه ذخیره می شود .
وی ادامه داد : از اثرات منفی چاقی شکمی بر روی سلامتی دانش آموزان و نوجوانان ، افزایش شانس ابتلا به دیابت ، ابتلا به فشارخون بالا ، بیماری قلبی و عروقی ، سکته مغزی و غیره است که در سنین نوجوانی و بزرگسالی فراگیری بیشتری دارد .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : کمبود فعالیت های فیزیکی ، مصرف غذاهای ناسالم و فست فود ، پرخوری به همراه کم تحرکی ، الگوی غذایی نامناسب خانواده از عوامل شایع در ابتلا به چاقی شکمی است .
اعرابی همچنین دلایل ژنتیکی و هورمونی ، خواب ناکافی ، استفاده از تلویزیون و رایانه و تلفن همراه را از دیگر عوامل چاقی در سنین پایین دانست .
**کیفیت غذای بوفه های مدارس زیر سئوال
وی به نقش مهم تغذیه در چاقی نوجوانان مازنی اشاره کرد و گفت : باید به بحث نظارت بر بوفه ها ، متصدیانش و غذای ارائه شده و کیفیت آن توجه ویژه شود تا امنیت غذایی داشن آموزان در مدرسه تامین باشد .
وی افزود: استفاده از فست فود و تنقلات چرب نیز علاوه بر عدم تامین کالری لازم بدن نوجوانان باعث افزایش وزن در آنها می شود.
اعرابی علاوه بر این نقش خانواده را در جلوگیری از شیوع چاقی در میان نوجوانان بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت : انتخاب موادغذایی کم چرب ، ایجاد عادت ورزشی در خانواده ، کنترل مدت استفاده از سرگرمی های الکترونیکی ، تاکید بر مصرف صبحانه . اصلاح الگوی غذایی مادر و پدر جهت اصلاح عادت غذایی کودک کمک موثری خواهد کرد .
**فقر فضای ورزشی گریبانگیر مدارس مازندران
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : یکی از عوامل اصلی این اتفاق فقر فضای ورزشی است که گریبانگیر مدارس مازندران است .
محسن اعرابی با بیان اینکه استاندارد جهانی فضای ورزشی برای سرانه هر دانش اموز چهار متر مربع است ، افزود : این در حالی است که بر اساس گزارش ها این سرانه در مدارس استان و کشور حدود یک متر مربع و یا حتی کمتر است که فقر فضای ورزشی مدارس ما را می رساند .
وی به فقر شدید فضای ورزشی در مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت : احداث مدارس غیر دولتی در هر مکانی و بدون نظارت و اعمال استاندارد ها این موضوع را ایجاد کرده است .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از احداث مدارس در ساختمان های غیر استاندارد برای مدرسه انتقاد کرد و ادامه داد : آموزش و پرورش و شهرداری ها نباید اجازه دهند هرجایی مدرسه غیردولتی برپا شود.
اعرابی مجتمع های آموزشی و ورزشی بخش غیر دولتی و حتی بریخ مدارس دولتی مازندران را هم بسیار فقیر دانست و گفت : توسعه چنین فضاهایی بستر خوبی برای ایجاد انگیزه و برنامه ریزی برای تحرک دانش آموزان و نوجوانان است .
** تحرک بدنی، محور برنامه های آموزش و پرورش باشد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مدارس بهترین فضا برای پیشگیری از بحران چاقی در سنین پایین است ، گفت : تحرک بدنی کودکان باید محور برنامه ریزی های آموزش و پرورش باشد و در این راه همکاری هایی میان علوم پزشکی و آموزش و پرورش شکل گرفته است .
وی تاکید کرد : نوجوانان و دانش آموزان باید روزانه یک ساعت تحرک بدنی داشته باشند که می تواند نیم ساعت آن در مدرسه و نیم ساعت خارج از مدرسه محقق شود.
اعرابی ادامه داد : افزایش ساعات درس تربیت بدنی ، تامین امکانات ورزشی کافی ، فراهم کردن فضای ورزشی مناسب و کافی و تخصصی کردن ورزش دانش آموزی از راهکارهای جلوگیری از چاقی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همچنین ارایه میان وعده های مناسب ، تهیه ناهار در مدارسی که ساعات آموزشی طولانی دارند ، ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به ورزش های همگانی ، وجود پایگاه های تغذیه سالم در مدارس و پررنگ شدن نقش مراقبین بهداشت در آموزش تغذیه سالم و عادت غذایی را از راه حل مناسب برای پیشگیری این بیماری دانست .
7335/1899

نظر شما