صاحبخبر - آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: قاضی زاده هاشمی از نمایندگان مجلس در دفاعی جاندار از افزایش بودجه صدا و سیما در سال 97 بهعنوان استدلال اظهار داشت که کاهش بودجه «افت کیفیت آنتن » را به همراه خواهد داشت و باعث تقویت رقبا خواهد شد. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس کاهش محدود بودجه صدا و سیما را نپذیرفتند ، امسال نیز با استناد به مصوبه برنامه ششم مبنی بر اختصاص سهم هفت دهم درصدی از کل بودجه سهم جام جم پر پیمان بود. به همین سبب میتوان اینگونه استنباط کرد که « کیفیت عالی »
برنامههای صدا و سیما کماکان ادامه خواهد داشت. بودجه عمومی البته تنها منبع درآمد سازمان نیست و بخشی از بودجه این نهاد رسانهای از تبلیغات و شرکتهای تابعه تامین میشود. علیعسکری مدیر رسانه ملی بودجه جاری سازمان را بیش از
چهار هزار میلیارد تومان بر آورد کرد که البته با توجه به تعرفههای سنگین آگهی و وجود کانالهای متعدد تلویزیونی و رادیویی نباید تامین آن در یک سال کار بسیار سختی باشد. براساس لیست سایت اداره کل بازرگانی صدا و سیما 309 شرکت تبلیغاتی به صورت مستقیم برای جذب آگهی با این نهاد همکاری میکنند. براساس فرم تعرفههای صادره از این اداره، نرخ تبلیغات در ساعات عادی در فروردین 97 در شبکه سه با توجه به تعداد دفاعات آگهی ( مثلاً ده بار ) و زمان آگهی
( آگهیهای 30 ثانیهای ) رقم 950900 تومان برای هر ثانیه است .
البته این تعرفهها برای هر شبکه و به فراخور زمان آگهی و نوع آن ( زیر نویس، رپرتاژ، آگهی و... ) بسیار متفاوت است. با این همه بسیاری اوقات تولید گنندگان از نرخ بالای تبلیغات در این سازمان گله مند بودهاند. محمد نور ولی تولیدکننده تجهیزات صنعتی حوزه انرژی در اینباره به آفتاب اقتصادی میگوید : با توجه به اینکه این سازمان مدعی است که داعیه حمایت از کالای ایرانی را دارد باید واقعیات سختیهای تولید در ایران را در نظر بگیرد. شما در نظر بگیرید که با توجه به حاشیه سود کالاهای ساخت ایران آیا میتوان این ارقام را برای تبلیغات در صدا و سیما پرداخت؟ اگر حاشیه سود شما 10 تا 20 درصد باشد چه میزان از آن را میخواهید برای تبلیغات مستمر در این رسانه در نظر بگیرید؟ البته اگر بتوان حاشیه سود را با توجه به هزینه تبلیغات بالا برد این مسئله میتواند توجیه پذیر باشد، اما مشکل این است که آیا بازار و مصرفکننده کشش چنین افزایش قیمتی را خواهد داشت. بدیهی است که کالاهای صنعتی و دارای بازار محدود همین الان هم با وجود رقبای چینی و سایر کالاهای خارجی موجود در بازار و رکود حاکم، وضعیت شکنندهای دارند. به همین خاطر با نرخهای عادی و کالاهای عادی نمی توان تبلیغات مستمر در صدا و سیما را ادامه داد، مگر آن که تولیدکننده بتواند از حمایت برخوردار شود.
نرخهای پرسش برانگیز
اگر رمز تبلیغات مستمر حاشیه سود قابل توجه باشد، پس جنس کالاهای تبلیغ شده و قیمت آنها میتواند مورد بررسی قرار گیرد. در بررسی فراوانی کالاهای دارای رپرتاژ آگهی در صدا و سیما، سه محصول کتابهای کمک درسی، ظروف آشپزخانه و کفش بیشترین فراوانی را دارا هستند. کتب کمک آموزشی و برنامههای به اصطلاح آموزشی در صدا و سیما حواشی بسیاری به همراه داشت تا بدانجا که این موضوع واکنش وزیر آموزش و پرورش را نیز در پی داشت و اعلام کرد که میخواهد به طور کلی بساط چند هزار میلیاردی کمک آموزشیهای نه چندان مفید را بر چیند. به ویژه آنکه در مفید بودن انواع کتبهای تبلیغ شده مذکور اختلاف نظر جدی وجود دارد.
تخفیف صد هزار تومانی
اینکه چرا صدا و سیما به جای تبلیغ برخی کالاهای اساسی ایرانی به شکل پر فشار در حال تبلیغ و فروش ماهیتابه و قابلمه است، سوالی است که از مدیر یکی از سایتهای فروش آنلاین لوازم خرد آشپزخانه پرسیدیم. وی با اشاره به نکته جالبی گفت :
صدا و سیما تقریباً در تمام فروشهای قابلمه و ماهیتابه حدود صد هزار تومان تخفیف میدهد، با توجه به نرخ بالای این کالاها باید از مدیران بازرگانی این سازمان چند درخواست مطرح کرد؛ اول آنکه سرویس 8 پارچهای که با 100 هزار تومان تخفیف در صدا و سیما به قیمت 499 هزار تومان فروخته میشود را بردارند و به نزدیک ترین واحد صنفی در بازار ببرند و با
قیمت گیری، میزان اختلاف قیمت این اقلام با کالاهای موجود در بازار را در بیاورند. همچنین با توجه به وفور ظروف ترکیه و چینی در بازار، بروند ببینند که آیا این تولیدکننده، این کالاها را واقعاً در ایران تولید میکند یا وارد کرده است و داده است همان چین رویش مارک بزنند؟
قیمتهای جام جم
یک ماهیتابه که قیمت آن 139 هزار تومان بوده « اما به خاطر گل روی شما بینندگان عزیز» با 50 درصد تخفیف « فقط و فقط » 99 هزار تومان فروخته میشود یا ماهیتابه ... با
170 هزار تومان قیمت که با تخفیف تنها 79 هزار تومان فروخته میشود از جمله کالاهایی است که به شدت و با آب و تاب توسط مجری تبلیغ میشود. نرخ یک ماهیتابه مشابه البته در بازار شوش یا مراکز عرضه تهران در بد ترین حالت یک سوم قیمت مذکور است که باید دلیل این گرانفروشی را از مسئولین آن جویا شد، اما نکته بارزتر این است که آیا تشابه بسیار ظروف مسی تبلیغ شده در صدا و سیما با ظروف مسی ترکیهای اتفاقی است؟ آیا ماهیتابههای تبلیغ شده در صدا و سیما واقعاً ایرانی هستند؟ اگر هستند و چینی نیستند هزینه تمام شده و قیمت فروش آنها چه میزان فاصله دارد؟ کفشی که بهای تمام شده تولید آن در کارگاههای عبدل آباد و فلاح حدودا زیر
100 هزار تومان است چگونه با قیمت قریب به 200 هزار تومان فروخته میشود؟ وقتی شما بهعنوان رسانه برنامهای را به مردم عرضه میکنید، مردم حق دارند که در مورد تمام جزئیات و
چند و چون آن سوال بپرسند، به ویژه وقتی قصد دارید در جایگاه انحصاری رسانهای چیزی به مردم بفروشید و از آنها پول بگیرید، آنهم در این مقیاس.∎
نظر شما