شناسهٔ خبر: 25113229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

احمررضایی:

تلاش برای احیای هنر قطاعی دارم/ هنری در خدمت طراحی خط و صفحه‌آرایی قرآن

گروه هنر ــ بیش از یک سال است مشغول کار در زمینه هنر قطاعی (بُرش کاغذ) هستم که کاربرد فراوانی در زمینه طراحی خط و صفحه‌آرایی قرآن دارد.

صاحب‌خبر -

تلاش برای احیای هنر قطاعی دارم/هنری در طراحی خط و صفحه‌آرایی قرآن

یدالله احمررضایی؛ هنرمند پیشکسوت نگارگری و صنایع دستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: مدت‌ها بود که در عرصه نگارگری و نقاشی پشت‌شیشه که کاربرد زیادی در حوزه هنر قرآنی داشت، فعال بودم، اما به دلیل سختی کار و البته کم‌توجهی مسئولان و حمایت مؤثر، مدتی است که فعالیت در این زمینه را متوقف کرده‌ام.

وی ادامه داد: بیش از یک‌سال است که دغدغه‌های هنری خود را در زمینه هنرهای تجسمی در خدمت قرآن معطوف به هنری تحت عنوان «قطاعی» کردم؛ هنر بُرش کاغذ که 400 سال است در ایران قدمت دارد، اما سال‌هاست که فراموش شده و تقریباً دیگر کسی اطلاع چندانی در مورد مختصات و ویژگی‌‌های این هنر ندارد.

احمررضایی تصریح کرد: این هنر در زمان تیموریان از چین وارد ایران شد و از ایران به عثمانی رفت و من هم از حدود بیش از یک سال است که در فضای اینترنت با این هنر آشنا شدم و سعی کردم تجارب خود را در نگارگری در قالب جدید هنر قطاعی پیاده کنم.

این هنرمند نگارگر افزود: هنر قطاعی هم در زمینه طراحی خط و هم در زمینه صفحه‌آرایی و طرح‌های اسلیمی و تذهیب که به نوعی کادربندی صفحات قرآنی است مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام تلاش من این است که علاوه بر دستیابی به تجارب جدید در این زمینه، هنرجویان و علاقه‌مندان به این هنر را مورد آموزشی هدفمند قرار دهم.

وی در پایان گفت: حاصل تلاش من در این بیش از یک سال فعالیت در حوزه هنر قطاعی، خلق آثار هنری شده است که البته هیچ زمینه حمایتی برای برپایی نمایشگاه و به نمایش درآوردن آنها ندارم و تنها این آثار را در صفحه اینستاگرام خودم به نشانی Ahmarrezaee1336 برای استفاده علاقه‌مندان به نمایش گذاشته‌ام.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما