شناسهٔ خبر: 25112604 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

با سخنرانی و پیام مراجع تقلید:

همایش ملی حکیم طهران برگزار می شود

حوزه/ همایش ملی حکیم طهران ۵ اردیبهشت در شهر ری، و روز دوم در قم و با حضور شخصیت های حوزه و دانشگاه ه برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاریحوزه، محمد باقر خراسانی امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری همایش ملی نکوداشت حکیم طهران( مرحوم آقا علی مدرس زنوری) که در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد، گفت: مرحوم آقا علی مدرس شخصیت علمی برجسته فلسفه و حکمت و در میان اندیشمندان غربی دارای آثار بسیارخوبی در موضوع اسفار بوده است.

دبیر همایش ملی حکیم طهران افزود: فلسفه تطبیقی از عصر ایشان آغاز شده و غربی ها شناخت بسیاری خوبی از این عالم داشتند. همین مسئله باعث می شود غربی ها ازایشان دعوت کنند و ایشان قصد عزیمت به کشور فرانسه را داشتند که شاگران ایشان مانع از ترک ایران به فرانسه می شوند.

خراسانی گفت: این عالم در عصر محمد خان قاجار زندگی می کرد و در مدرسه سپهسلار شرقی که به نیت این عالم ساخته می شود، مشغول به تدریس در مباحثی چون اسفار، مبدأ و معاد و شرح شواهد الربوبیه ملاصدرا می شود.

وی عنوان کرد: این عالم معروف به حکیم مؤسس است دلیل این نام این بود، چون بعد از ملاصدرا نوع آوری خاص در موضوع فلسفه داشتند و همچنین پایه گذار مکتب طهران و در عین حال از شخصیت بسیار خاص در مسئله فلسفه و اسفار بوده است.

دبیرهمایش با بیان اینکه مجمع عالی حکمت از سال  92 راه اندازی شد اظهار داشت: این مجمع بعد از راه اندازی به فکر این بود که بتواند شخصیت علمی آقا علی مدرس را که در بین مراکز داخلی ناشناخته بود، معرفی کند و برای همین منظور اقداماتی را برای معرفی شخصیت علمی ایشان انجام داد که از جمله آن راه اندازی کمیته علمی، کمیته جمع آوری آثار و تصحیح نسخ علمی و برگزاری پیش نشست ها در قم  و سایر مراکز علمی کشور بوده است.

خراسانی گفت: در این همایش ها، شخصیت های بزرگی برای معرفی شخصیت علمی مرحوم آقا علی دعوت شدند و  سخنرانی کردند.

وی بابیان اینکه برای برگزاری همایش اصلی 5 محور فراخون مقاله شد گفت: از این  5 محور، 50 مقاله به دبیرخانه همایش ها رسید و از این تعداد 37 مقاله منتخب شده است.

دبیرهمایش اظهار داشت: این همایش 5 اردیبهشت، در تهران، شهر ری تالار شیخ مفید با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی  آغاز و در ادامه  اساتیدی از حوزه و دانشگاه  سخنرانی خواهند کرد و در ادامه  مجموع مقالات ارائه خواهد شد.

خراسانی با بیان اینکه روز اول همایش در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود افزود: مرقد این عالم ربانی در شهر ری تالار شیخ مفید واقع شده است وبه همین دلیل این همایش در کنار مرقد ایشان برگزار خواهد شد.

دبیر همایش افزود: از دیگر برنامه ها در اولین روز همایش رونمایی از تمبر ویژه آقا علی است.

وی افزود: در ادامه شاهد برگزاری در روز 6 اریبهشت در قم، مجتمع آموزش عالی  امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید و دیگر شخصیتهای حوزه و دانشگاه خواهیم بود.

خراسانی افزود: از دیگر برنامه ها در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه مسئولین برگزاری همایش با رهبر انقلاب خواهد دیدار خواهند کرد و سخنرانی ایشان در روز همایش پخش خواهد شد.

۳۱۳/۴۰

نظر شما