شناسهٔ خبر: 25112157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی247 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان سیستان وارد کرد

زاهدان - ایرنا - رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی سال زراعی 96-97 افزون بر 247 میلیارد تومان خسارت به فعالان بخش کشاورزی سیستان( شامل زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز) وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا رضا نجفی روز شنبه در آیین معارفه رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خشکسالی 20 سال اخیر در این استان به ویژه امسال بخش کشاورزی را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.
وی ادامه داد: امسال در شمال سیستان و بلوچستان با عدم آورد آب از رودخانه هیرمند شاهد شرایط سخت و بحرانی برای مردم این منطقه هستیم.
وی افزود: همچنین در نقاط مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان با کاهش افزون بر 70 درصدی نزولات جوی و کم شدن آبدهی قنوات وضعیت مطلوبی از نظر کشاورزی و تامین علوفه دام مشاهده نمی شود.
وی با اشاره به دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی در سیستان و بلوچستان گفت: حوزه کشاورزی این استان در بخش های مختلف از سال 92 تاکنون با پیشرفت های بسیار خوبی همراه بوده که افزایش خرید گندم از 14 هزار تن در سال 92 به 70 هزار تن در سال 95 با رشد بیش از 400 درصدی گوشه ای از این موفقیت ها و پیشرفت هاست.
نجفی اظهار داشت: همچنین ظرفیت تولید گوشت مرغ از 15 هزار تن در سال 92 به 43 هزار تن در سال 95 از دیگر موفقیت های بدست آمده است که جایگاه خوداتکایی سیستان و بلوچستان را از 25 درصد به 70 درصد رساند.
وی افزود: همچنین تولید تخم مرغ نطفه دار از هفت میلیون عدد به 23 میلیون عدد در سال، رشد تولید عسل از 13 تن به 40 تن با افزایش تعداد کندوها از هزار و 200 کلنی به سه هزار و 915 کلنی، ساخت هفت واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت هزار و 700 قطعه برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان با تولید 70 تن گوشت شتر مرغ، تولید و توزیع بیش از 2 میلیون اصله نهال یارانه ای پسته، انگور، خرما و غیره، بازسازی ذخایر آبزیان و افزایش تولید و صید ماهی با رها سازی پنج میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آب داخلی استان و افزایش صید ماهی از 137 هزار تن به 210 هزار تن از دریای عمان از توفیقات بدست آمده در سالهای اخیر است.
رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیر بخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری، سردسیری، محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی، سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.
نجفی افزود: با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در قالب میز تخصصی کشاورزی در زیر بخش ستاد راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان 22 سند تدوین و ارائه شده است.
وی ادامه داد: تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت در سیستان و بلوچستان برای تنظیم بازار گوشت کشور با گردش مالی 10 هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم هفت هزار نفر، سند توسعه شیلات در آبهای ساحلی و فرا ساحلی با ارتقای تولید از 210 هزار تن به یک میلیون تن، برآورد منابع مالی 270 هزار میلیارد ریال و سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان با اعتبار چهار هزار و 200 میلیون ریال از جمله اسناد تهیه شده بخش کشاورزی استان است.
وی گفت: همچنین در سالهای اخیر افزون بر پنج هزار میلیارد تومان تثبیت منابع داشتیم.
وی بیان کرد: در سالهای اخیر با توجه به نیاز، 211 ناظر بخش کشاورزی و 96نفر به عنوان نیروی خدماتی و شرکتی در سیستان و بلوچستان جذب شدند.
رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با وجود اقلیم سخت و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف نظیر خشکسالی دارای مردمان صبور، قانع و همیشه در صحنه است.
مجتبی پیری با اشاره به ظرفیت های کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد.
حجت الاسلام احمد راهداری امام جمعه موقت زاهدان نیز در این مراسم از تلاش های افزون بر پنج ساله نجفی رئیس سابق جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تقدیر کرد.
به گزارش ایرنا در پایان این مراسم مجتبی پیری به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معرفی و از خدمات رضا نجفی رئیس سابق این سازمان تجلیل شد.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
7316**3213

نظر شما