شناسهٔ خبر: 25111861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«خاصّه‌خوانی فارس» از رسانه‌های روز کشور

تشکر از وزیر کشور برای برخورد با ناجا/ ما نبودیم که به مردم گفتیم: «دورو» و «لشکر قابلمه بدست‌ها»

مسائل مربوط به مانایی یا میرایی برجام و حتی توصیه‌های عجیب درباره مذاکرات پیرامون «سایر مسائل»! از جمله مطالبی است که در روزنامه‌های امروز کشور به چشم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در روز شنبه (1/2/97) لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

 

ما نبودیم که به مردم گفتیم: «دورو» و «لشکر قابله بدست‌ها»

شرق: احمد غلامی، سردبیر این روزنامه،‌ امروز در سرمقاله شرق نوشته است:‌ فراموش نشود که وضعیت موجود ماحصل نقش هدایت‌گری اصولگرایان و پذیرش این نقش از سوی مردم است، هر دو در شرایط نابسامان موجود همداستان‌اند.

او در ادامه می‌افزاید: اگرچه به‌ نظر می‌رسد این رابطه از سمت اصولگرایان یک‌سویه بوده است؛ یعنی اصولگرایان فرمانده و مردم فرمانبر بوده‌اند. ثمره آن در جامعه سیاسی اما نمایانگر یک رابطه کاملا دوسویه است. اصلاح‌طلبان خاصه تحلیلگران آنها تلاش می‌کنند این رابطه را یک‌سویه نشان دهند؛ زیرا نمی‌خواهند مردم را مورد سرزنش یا عتاب قرار دهند!

سردبیر شرق در یادداشت خود همچنین از این گفته است که «اصولگرایان امروز شکست خورده‌اند و گفتمان آنان دیگر اثر ندارد»[1]

درباره اظهارات مدیرمسئول شرق بیان چند نکته خالی از لطف نیست:

اول: ادعای شکست‌خوردگی اصولگرایان در حالیست که آخرین رأی اکثریتی اصلاح‌طلبان در یک انتخابات، متعلق به سال 80 (17 سال قبل) می‌شود و طی 13 سال اخیر نیز هیچ رئیس مجلس و هیچ رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب نبوده است.

دوم: اکنون که برجام با شکست مواجه شده، روا نیست آقایان به جای عذرخواهی از مردم اما اینطور بگویند که وضع موجود به دلیل هدایتگری اصولگرایان و پذیرش این نقش از سوی مردم است!

سوم: واقعا تحلیلگران اصلاح‌طلب اهل شماتت و سرزنش مردم نیستند؟!

پس لبوفروش و لشکر قابلمه بدست‌ها و خریداران جارو و مرگ موش و پفیوز و دورو و عقب‌افتاده سیاسی را چه کسانی به مردم و به ایرانیان گفتند و می‌گویند؟

 

 

در مقابل خروج ترامپ از برجام شکیبا باشیم!

آرمان امروز: علی بیگدلی، در سرمقاله این روزنامه با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام نوشته است: اگر بخواهیم در برابر نقض برجام دست به اقدامات انتقام جویانه بزنیم، کار نادرستی خواهد بود و نباید به سرعت تحت تاثیر اقدام ناشایست ترامپ قرار بگیریم تا فضا را بیشتر از این که هست تیره و تار نکنیم. چنانچه ترامپ -خدای ناکرده- برجام را نقض کند، طبیعتا تحت تحریم‌های سنگینی که قبلا هم وجود داشته به طورخودکار قرار خواهیم گرفت لذا دست زدن به اقدام سریع و بی‌درنگ، می‌تواند به منزله یک خودزنی سیاسی باشد و نباید سیاست انتقام جویانه را به‌کار گیریم، بلکه باید باز هم صبر کنیم و شکیبایی به خرج دهیم تا ببینیم با اتحادیه اروپا تا کجا خواهیم رسید. بنابراین هرگونه دست زدن به اقدام انتقام‌جویانه بلافاصله بعد از نقض برجام از سوی آمریکا، کاری اشتباه خواهد بود.[2]

این اظهارات در حالی است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر آمریکا برجام را پاره کند، ایران اسلامی آنرا آتش خواهد زد.

کارشناسان کشور نیز بالاتفاق اذعان دارند که خروج آمریکا به معنی مرگ برجام خواهد بود و ماندن ایران در برجام پس از این رخداد احتمالی، رفتار بخردانه‌ای نیست.

 

 

تشکر از وزیر کشور برای برخورد با ناجا

اعتماد: پروانه سلحشوری، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در سرمقاله اعتماد نوشته است: من منتقد رفتارها و برخوردهای خشن با دختران و زنان هستم و به نظرم اینگونه برخوردها باعث نمی شود که زنان به حجاب روی بیاورند. به عبارت دگیر این رفتارها دینی نیست. اسلام دین رحمت است و به مسلمانان امر نشده تا با مردم خشونت آمیز برخورد کنند. البته باید این موضوع را بررسی کرد و از وزیر کشور هم تشکر می کنیم که سریعا دستور پیگیری صادر دادند و البته ما نیز در مجلس پیگیر ماجرا هستیم. ابتدا باید ببینیم وزارت کشور چه اقدامی در این خصوص انجام می دهد متعاقب آن ما نیز نظارت و نتایج بررسی های وزارت کشور را پس از پیگیری به اطلاع مردم می رسانیم.

او همچنین می‌نویسد: این را از سر دلسوزی برای جامعه مان می‌گویم: این روزها میزان نارضایتی خیلی زیاد است و نباید به آنها با رفتاری مشابه آنچه در این فیلم دیده شد، دامن زد.[3]
 

 

شرایط گفت‌وگو با اروپا درباره سایر مسائل به روایت روزنامه دولت!

ایران: حسن بهشتی‌پور سرمقاله روزنامه دولتی ایران را در اشاره به برجام نوشته است.

او می‌گوید:‌ موضوع موشکی ایران ازجمله مهم‌ترین موضوع‌های مورد اختلاف بین ایران و اتحادیه اروپا هم است اما پیگیری جدی آن از سوی اروپا و حتی طرح تحریم‌های جدید در چنین شرایطی یکی از راه‌هایی است که اروپا برای حفظ برجام در پیش گرفته است. راهی که به نظر می‌رسد در موقعیت کنونی که اجرای برجام با کارشکنی مواجه شده و ایران را نسبت به پایبندی جهان غرب به یک توافق بین‌المللی بدبین کرده است، بی‌ثمر است. چنانچه اروپا می‌خواهد سایر مسائل مورد اختلاف با ایران را مورد پیگیری قرار دهد در درجه نخست باید ترامپ را به‌ماندن در برجام و سپس اجرای کامل همه تعهدات این کشور ترغیب کند تا ایران از مزایای آن بخوبی بهره‌مند شود. در چنین فضایی است که می‌توان به ادامه یافتن گفت‌و‌گوهای ایران و غرب درباره سایر مسائل هم امیدوار بود اما پیش از آن باید دید که اروپا قادر است در گام اول دولتمردان امریکا را به حفظ توافق هسته‌ای راضی کند یا نه.[4]

 

***

 

(روزنامه‌های اصولگرا)

 

کدام نفوذی‌ها قابل شناسایی بودند؟!

کیهان: حسین شریعتمداری، در بخشی از سرمقاله امروز کیهان نوشته است:‌ چه تعداد از نفوذی‌هایی که با ارائه تحلیل‌ها و اطلاعات غلط به مسئولان کشورمان فاجعه آفریده‌اند، قابل شناسایی بوده‌اند که در شناخت آنها کوتاهی شده است؟!

او سپس در توضیح بیشتر این سؤال، می‌گوید: نفوذی‌های خزیده در تیم هسته‌ای که با جلب اعتماد تیم، کلاه گشاد برجام را بر سر ملت نهاده‌اند، جاسوسانی که در پوشش محیط‌زیست گرای موشک‌ها را به دشمن می‌دادند و همزمان در پی نابودی کشاورزی کشورمان بودند، نفوذی‌هایی که بازار ارز را به اغتشاش کشیدند، کسانی که این روزها در پوشش خیرخواهی! نسخه حذف برنامه موشکی ایران و سرازیر شدن تروریست‌ها به این کشور را می‌پیچند و... قابل شناسایی نبوده‌ و نیستند؟! هم‌اکنون کشورهای اروپایی به بهانه مضحک و احمقانه پیشگیری از خروج آمریکا از برجام-که هرگز خارج نمی‌شود- به دنبال وضع تحریم‌های تازه علیه ایران هستند و صدای هیچکس هم به اعتراض و تهدید اروپایی‌ها بلند نمی‌شود! چه کسانی با تحلیل‌های غلط و دیکته‌شده خود این سکوت خسارت‌آفرین را به مسئولان قالب کرده‌اند؟! و...[5]

 

 

پروژه جدید اصلاح‌طلبان...

صبح نو: این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به «تئوری جامعه مدنی» می‌نویسد:‌ حوالی دهه هفتاد، جمعی از خبره‌ترین مأموران امنیتی به مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری رفته  تا زیر سایه وی، طرحی را آماده و اجرا کنند که بعدها مشهور به جامعه مدنی شد؛ جامعه مدنی ایده عاریتی هابرماس، آخرین بازمانده مکتب فرانکفورت است که بازتابی از فرایندی تدریجی در جوامع اروپای غربی به ویژه انگلستان قرن هفدهم بود، اما به‌مثابه دیگر گرته‌برداری و تقلیدکاری‌ها از عالم غرب، جماعت مذکور که خود را بعدها در قالب جریان دوم خرداد قاب‌بندی کردند، آن را مبدل به پروژه‌ای انتخاباتی و جناحی کرد و خنده‌دار این که برای تحقق جامعه مدنی، توسعه سیاسی را مقدم دانستند.

این سرمقاله می‌افزاید: حالا 20 سالی از آن روزهای آشوبناک گذشته و ایده‌پردازان خارجی پروژه مذکور، توانسته‌اند حوزه مدنی ایران را با استفاده از ابزارهای انحصاری رسانه‌ای، ایزوله، بسته و ملتهب سازند، آن هم در شرایطی که اغلب مردم کشور، وفادار به شریعت، ملتزم به ملیت و همگرا در هویت خویش‌اند. نقطه نگران‌کننده اثرپذیری سیاستگذاران از این هجمه‌ها و ناملایمات است که مسائل واقعی، سخت و اصلی را جایگزین مواردی جزیی، برساخته شده و فرعی می‌کند و وقت و انرژی و توانی که باید مصروف حل مشکلات کلان شود، مصروف خود می‌دارد. در نتیجه این وضعیت است که برخی از حلقه‌های ارتباطی با همان مرکز تحقیقاتی فوق‌الذکر، مدعی می‌شوند که کشور درگیر مشکلاتی است که هیچ راه حلی ندارد و گویا پروژه جدیدی را تعقیب می‌کنند.[6]

 

 

دولت، با «سرِ بالا» کشور را اداره نمی‌کند

رسالت: حامد حاجی حیدری در سرمقاله این روزنامه اصولگرا نوشته است: برای اغلب ناظران دشوار بود که بپذیرند، مدیران محترم دولت دکتر حسن روحانی در برخورد با بحران‌هایی مانند بحران اخیر ارزی، تا این حد دستپاچه و ناپخته عمل کنند و مدام سیاست‌ها و تدابیر مالی خود را از شهریور گذشته تا کنون صد و هشتاد درجه به صد و هشتاد درجه بچرخانند، طوری که تمام بازارهای سرمایه را به سمت سرگیجه مطلق پیش ببرند. در حالی که به نظر می‌رسید که نرخ سود بانکی رو به مهار شدن دارد، دستپاچگی در مورد طلا و سپس ارز، دوباره نرخ‌های سود بانکی را به سمت گسیختگی مهارها پیش برد و از حد و حدود بیست درصد عبور داد. با تغییر مستمر سیاست‌ها، این تلقی در میان مخاطبان دولت دکتر حسن روحانی پدید آمده است که دولت، با «سر بالا» کشور را اداره نمی‌کند، و این خطرناک است.

او در بخش دیگری از یادداشت خود تصریح می‌کند: به رغم مشاور دکتر حسن روحانی، آن‌ها که غذای خوب نخورده‌اند و با هواپیما به مسافرت نرفته‌اند و لبوفروش‌زاده و راننده تاکسی‌زاده بوده‌اند، اغلب مردان بزرگ‌تری شده‌اند. سیاستمداران سختی کشیده و برخواسته از جمع مستضعفین، با مواجهه با بحران‌ها، بحران‌های بزرگ‌تری را در زندگی خویش به یاد می‌آورند که عبور سلامت از آن‌ها میسر شده است، پس دلیلی برای ترس نمی‌بینند. بر عکس، روشنفکران و روشنفکرزاده‌هایی که خوب خورده‌اند و خوب رفته‌اند، کمتر از مقاومت در قبال سختی‌ها چیز می‌دانند.[7]

 

 

غرب باید بداند حرف‌های ظریف پشتوانه عملی دارد

سیاست روز: این نشریه در سرمقاله خود به مسئله بن‌بست برجام پرداخته است.

قاسم غفوری در این باره می‌نویسد:‌ طرف مقابل باید بداند که مواضعی مانند سخنان ظریف یا عراقچی صرفا یک گفتار تبلیغاتی نبوده بلکه دارای پشتوانه عملی است. چنانکه نمود عینی این رفتار عملی را در پاسخ‌های ایران به تهدیدات تروریستی می‌توان مشاهده کرد.

او همچنین می‌گوید: -کشورهای غربی- به بازی پاندولی میان حفظ برجام و زیاده‌خواهی‌هایشان پایان دهند در غیر این صورت آنها نیز در ردیف آمریکا قرار گرفته و همان رفتاری که ایران در قبال آمریکا صورت می‌دهد در قبال آنها تکرار خواهد شد.[8]

 

***

 

1_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=185828

2_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/218688

3_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3732012

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/464251

5_ http://kayhan.ir/fa/issue/1262/2

6_ http://sobhe-no.ir/newspaper/454/1/18030

7_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/17870

8_ http://www.siasatrooz.ir/vdcawyn6a49nww1.k5k4.html

 

انتهای پیام/

نظر شما