شناسهٔ خبر: 25111644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

همراه با کاروان حج/ 2

ارزیابی توانایی جسمی و روحی متقاضیان حج/ عواقب ارائه اطلاعات نادرست به پزشکان

نصر: تشرف به حج تمتع بدون داشتن استطاعت جسمی و روحی و همچنین عدم همکاری و یا کتمان بیماری‌ها از پزشک عواقبی مثل بازگشت به کشور بدون انجام اعمال و مناسک حج و بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان‌های عربستان را در پی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، بر اساس ضوابط قانونی، مرکز پزشکی حج و زیارت با تعیین پزشکان معتمد بعد از ثبت‌نام زائران در کاروان‌ها، با انجام معاینات پزشکی نسبت به استطاعت جسمی و روانی زائران برای انجام سفر حج اعلام نظر می‌کنند.

فرآیند تأیید صلاحیت‌های پزشکی و در صورت نیاز، تأیید استطاعت جسمی و روانی نیز با نظر پزشکان معتمد و بنابر دستور ابلاغی به منظور سلامت زائران انجام می‌گیرد و در صورتی که استطاعت زائران مورد تأیید قرار نگیرد، آن‌ها نباید به تشرف حج تمتع اصرار ورزند.

استطاعت جسمی و روانی عبارت است از برخورداری از سلامت جسمی و روانی در حدی که فرد بتواند اعمال و مناسک را با آگاهی و در شرایط ویژه زمانی و مکانی آن به طور کامل به انجام برساند.

تشرف به حج تمتع بدون داشتن استطاعت جسمی عواقب سختی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که بستری شدن در درمانگاه‌ها و عدم موفقیت در انجام اعمال و مناسک از جمله این مشکلات است، بنابراین زائران باید اطلاعات دقیقی به پزشک معتمد ارائه دهند و به نظر آن‌ها توجه کنند.

عدم همکاری و یا کتمان بیماری‌ها از پزشک و یا ارائه ندادن اطلاعات صحیح از وضعیت جسمی و روانی به پزشکان معتمد، عواقبی مثل بازگشت به کشور بدون انجام اعمال و مناسک حج، بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان‌های عربستان و بروز مشکلات عدیده برای مسؤولان کاروان و هم‌کاروانی‌ها در پی خواهد داشت.

غفلت از ضعف جسمانی و بی‌توجهی به توان‌افزایی، پیاده‌روی و ورزش منظم روزانه، بی‌توجهی به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن زیاد(یک کیلو کاهش وزن، 5 کیلوگرم فشار را بر بدن کم می‌کند)، غفلت از درمان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان‌ها، بررسی کلیه‌ها و مثانه در افراد دارای سابقه بیماری از جمله آسیب‌های عدم آمادگی جسمانی و غفلت از تمرین صبر، بردباری و حوصله برای از دست ندادن آستانه تحمل در مواجهه با سختی‌های سفر حج و بی‌توجهی به آماده سازی خود برای زندگی دسته جمعی از آسیب‌های ناشی از عدم کسب آمادگی‌های روحی قبل از سفر به حج تمتع است.

به گزارش فارس، با تدابیر سازمان حج و زیارت، اولین گروه زائران خانه خدا 25 تیرماه به حج تمتع اعزام می‌شوند که در این سفر معنوی 85 هزار و 200 نفر از کشومان حضور دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما