شناسهٔ خبر: 25111289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سال گذشته،

صادرات ایران به پاکستان 16 درصد افزایش یافت

کراچی - ایرنا - رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت:میزان صادرات کشورمان به پاکستان در سال گذشته در مقایسه با سال 95، افزایش 16 درصدی را نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

'مراد نعمتی زرگران'روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تشریح روند مبادلات ایران و پاکستان در سال گذشته گفت:بر اساس آمارها، همچنین حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته افزایش 15 درصدی را نشان می دهد.
وی با بیان افزایش حضور هیات های بلند پایه اقتصادی ایران و پاکستان در سال گذشته، ادامه داد:حجم مبادلات دو کشور در سال 96 با افزایش ١٥ درصدی به یک میلیارد و 336 میلیون دلار افزایش یافت.
نعمتی زرگران گفت:طی سال گذشته، صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران با افزایش ١٦ درصدی از لحاظ دلاری و پنج درصدی از لحاظ وزنی از ٧٩٥ میلیون دلار در سال 95 به ٩٢٤ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافت.
رایزن بازرگانی ایران در پاکستان اضافه کرد:واردات کالا از این کشور نیز در سال گذشته با افزایش ١٣ درصدی در ارزش دلاری و ٤٣ درصد از لحاظ حجمی از ٣٦٤ میلیون دلار به ٤١٢ میلیون دلار در سال ٩٦ رسید.
نعمتی زرگران همچنین با تشریح فعالیت های بازرگانی و تجاری برای گسترش حجم معمالات تجاری دو کشور، اضافه کرد:سال گذشته فعالیت های قابل توجهی به منظور افزایش تجارت با پاکستان انجام شد که تبادل بیش از ١٤٠ هیات تجاری و افزایش 100 درصدی این هدف در مقایسه با سال قبل آن از این اقدامات است.
نعمتی زرگران، حل موضوع تعرفه شیرینی و شکلات صادراتی ایران و کاهش تعرفه از ٢.٢ دلار به هشت دهم دلار و افزایش حدود 20 درصدی صادرات شیرینی و شکلات کشورمان به پاکستان را از دیگر اقدامات انجام شده برای آسان شدن تجارت دوجانبه عنوان کرد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، حضور اعضای هیات رئیسه انجمن کاشی و سرامیک ایران برای نخستین بار در پاکستان و تفاهم با انجمن سازندگان و آبادگران پاکستان به عنوان متولی ساخت و ساز در آن کشور برای حضور در نمایشگاه بیلد آسیا و صادرات مصالح ساختمانی ایرانی به ویژه کاشی و سرامیک به پاکستان را از دیگر دستاوردهای بخش تجارت کشورمان در این کشور همسایه در سال گذشته عنوان کرد.
وی حضور 15 شرکت ایرانی در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه 'بیلد آسیا' پاکستان و امضاء یادداشت تفاهم ساخت کارخانه آسیاب سیمان به ارزش ٢٥ میلیون دلار بین شرکت های إیرانی و طرف پاکستانی را از دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش تجارت دوجانبه میان دو کشور بیان کرد.
نعمتی زرگران، پیگیری برقراری روابط بانکی بین دو کشور از طریق جامعه تجاری پاکستان و پیگیری رفع موانع ورود سیب درختی ایران به پاکستان را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته از سوی بخش تجارت ایران با طرف پاکستانی خواند.
وی گفت:در این راستا نشست های متعددی با فدراسیون اتاق های بازرگانی، انجمن میوه و تره بار پاکستان و گمرک برگزار شده و مشکل ورود کامیون های ایرانی به پاکستان رفع شد.
به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.
پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر اگر چه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد.
نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.
آساق**6125**1337

نظر شما