شناسهٔ خبر: 25109021 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"جاده مرگ"

صاحب‌خبر -

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۹

تلفات جاده‌ای از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورها است که آمارهای عجیبی از تلفات و البته معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای عنوان می‌شود، نشانگر ضرورت قطعی بهبود در شرایط زیرساختی است که به این آمارهای وحشتناک می‌انجامد و یکی از این زیرساخت‌ها "جاده" است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ۶۴.۲۵۵ سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه "کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای" اعلام کرده است، این اقدام سازمان ملل تاکیدی بر ضرورت تلاش برای بهبود ایمنی راه هاست، تلاشی که باید به بهبود ایمنی در محورهای مختلف کشور از جمله محور شازند - ازنا به عنوان یکی از مهمترین محورهای حادثه خیز استان مرکزی که حتی از آن به عنوان "جاده مرگ" یاد می شود، بینجامد.
این جاده به دلیل عرض کم و باریک بودن سالانه شمار بسیاری از تصادفات را به خود می بیند و همین امر باعث شد که حتی معاون اول رئیس جمهور شخصا دستور رسیدگی به وضعیت این جاده را بدهد.
این جاده یکی از جاده هایی است که تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک در آن بسیار است. ۳۰ درصد ترددها در این محور مربوط به کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین است و همین میزان تردد وسایل سنگین در کنار سبقت وسایل نقلیه سبک و عدم رعایت قوانین باعث بروز تصادفات و حوادث منجر به مرگ می شود.روزانه حدود شش هزار تردد در این محور انجام می شود و سرعت متوسط حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. طبق گزارش های راهداری استان مرکزی ۲۰ درصد وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز در این محور تردد می کنند. در سال گذشته ۱۲ نفر و در سال قبل از آن ۲۲ نفر در این محور جان خود را از دست دادند.
این محور دارای دو پیچ خطرناک در کیلومتر ۴ (در نزدیکی نیروگاه شازند) و کیلومتر ۲۷(تقاطع روستای چاه پهنه و حسین آباد) است که این نقاط منجر به بروز تصادفات می شوند.
در حال حاضر ۴ بانده شدن این محور در دستور کار است که ۱۷ کیلومتر آن در استان مرکزی و ۲۰ کیلومتر در استان لرستان است که بخشی از کار پیش رفته است.
علائم، تابلوها و گاردریل‌ها در جاده شازند - ازنا نصب شده اند اما این محور فاقد روشنایی است، البته از نظر مدیران راهداری استان وجود روشنایی در محورها ضرورت قانونی ندارد، اما به هر روی این شرایط نیز می تواند در بروز برخی حوادث تاثیرگذار باشد.

نظر شما