شناسهٔ خبر: 25108529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تدارک برای دادن رای منفی به کاندیدای وزارت خارجه ترامپ

اعضای کمیته روابط خارجی سنا قرار است در نشست دوشنبه این هفته درباره صلاحیت گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا رای گیری کنند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: یکی از کمیته‌ های سنای آمریکا آماده می‌ شود تا به انتصاب «مایک پومپئو» به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور رای منفی بدهد.

برخی منابع خبری در واشنگتن اعلام کرده اند کمیته روابط خارجی سنای آمریکا احتمالا با انتصاب «مایک پومپئو» به عنوان جانشین «رکس تیلرسون» مخالفت خواهد کرد؛ چرا که همه اعضای دموکرات این کمیته روز جمعه مخالفت خود را با این انتصاب اعلام کردند. 

«کریس کونز» عضو دموکرات سنای آمریکا دهمین سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا بود که اعلام کرد همانند 9 همکار خود در رای گیری دوشنبه این هفته در سنا با انتصاب پومپئو به عنوان وزیر خارجه مخالفت خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از 11 جمهوری خواه و 10 دموکرات تشکیل شده است، اما به نظر می‌ رسد مخالفان انتصاب پومپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا در این کمیته در اکثریت باشند؛ چرا که حتی «راند پال» جمهوری خواه نیز که عضو همین کمیته است اعلام کرده که با انتصاب رئیس کنونی سازمان سیا به عنوان وزیر خارجه مخالف است.

وی برای تایید لازم است دست کم حمایت یکی از اعضای دموکرات کمیته 21 نفره روابط خارجی را داشته باشد.

با این حال پومپئو امیدوار است بتواند در نشست عمومی سنا که احتمالا همین هفته برگزار خواهد شد، رای مثبت سنا را برای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا بگیرد.

در این شرایط او باید منتظر رای گیری درباره انتصاب خود در جلسه عمومی سنا باشد. 

کاخ سفید امیدوار است بتواند این رای گیری را تا دوشنبه برگزار کند تا تکلیف وزارت خارجه مشخص شود.

حتی در این حالت نیز وضعیت کاندیدای مورد نظر دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا حساس است؛ چرا که جمهوری خواهان در سنای آمریکا اکثریت ضعیف 51 کرسی در برابر 47 کرسی دموکرات‌ ها و 2 کرسی مستقل را دارند.

مایک پومپئو، که نام او به دلیل سفر محرمانه به کره شمالی بار دیگر در سرخط خبر‌ها آمده است، سال گذشته از همین کمیته (روابط خارجی سنا) برای ریاست سیا رای اعتماد گرفت.

صلاحیت وزرای پیشنهادی و دیگر مقام‌ های ارشد دولت آمریکا باید توسط نمایندگان سنا تایید شود. این روند ابتدا در کمیته‌ های مرتبط آغاز، و سپس در صحن سنا رای گیری نهایی برگزار می‌ شود. نشست کمیته روابط خارجی برای بررسی صلاحیت پومپئوی 54 ساله پنجشنبه گذشته برگزار شد و اعضای دموکرات و جمهوری خواه کمیته نقطه نظرهای او را در حوزه‌ های مختلف سیاست خارجی جویا شدند.

البته باید در نظر داشت که کمیته روابط خارجی این امکان را هم دارد که بدون تصمیم‌ گیری، پرونده را برای رای گیری نهایی به صحن بفرستند. 

 

انتهای پیام

نظر شما