به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، مریم یارمحمدی با بیان اینکه نوآوری مبتنی بر پلتفرم فناورانه طی سالهای اخیر توجه بسیاری از سازمانها را به خود جلب کرده است، گفت: در صنعت نرمافزار، اپل با پلتفرم iOS و گوگل با پلتفرم اندروید به خوبی از مزایای رویکرد پلتفرمی بهرهمند شده و سهم بالایی را در اقتصادهای جهانی به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: بر اساس این رویکرد، هسته اصلی و مشترک مجموعهای از محصولات یا خدمات توسعه داده میشود و امکان ارائه مجموعه گستردهای از محصولات و خدمات برای نوآوران خارج از سازمان یا شرکتهای مکمل فراهم میآید. به این ترتیب، بر خلاف رویکرد سنتی و یکطرفه، سازمان بر محدودیتهای فنی و دانشی خود غلبه کرده و زیستبومی را شکل میدهد که در آن به عنوان مالک پلتفرم میتواند از فرصت پراکندگی دانش میان نوآوران و شرکتهای مختلف بهرهمند شود.
به گفته یارمحمدی، در ایران نیز اخیرا به ویژه در صنعت بانکداری برای افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مشتریان و کاهش اختلاف سطح نیازمندیهای مشتری و خدمات بانکی، استفاده از رویکرد پلتفرمی چشمگیر بوده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس تاکنون بیش از 20 شرکت در زیست بوم نوآوری بانکهای مختلف مشارکت داشتهاند و برنامههای مکمل متنوعی را در حوزه پولی و مالی ارائه کردهاند.
این محقق افزود: مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم پلتفرم ارزشی دوسویه هم برای آنها و هم برای مالک پلتفرم دارد. افزایش فروش و عرضه اولیه عمومی از جمله پیامدهای مثبت این مشارکت برای نوآوران مکمل است. همچنین صرفهجویی در هزینههای ثابت، کاهش سرمایهگذاری در محصولات یا خدمات متنوع، افزایش پتانسیل بازار و افزایش پنج برابری تولید در میزان توسعه محصولات یا خدمات جدید، برخی از مزایای مشارکت نوآوران مکمل برای مالک پلتفرم به شمار میروند.
یارمحمدی تاکید کرد: به رغم نقش برجسته نوآوران مکمل در تحقق تفکر پلتفرمی و بقای زیست بوم پلتفرم، تمرکز تحقیقات کنونی اغلب بر دیدگاه طرف تقاضا یا مالک پلتفرم برای کاوش راهبردهای مختلف آنها برای بازکردن پلتفرم و حاکمیت آن است.
وی تصریح کرد: در این بین دیدگاه توسعهدهندگان طرف عرضه نسبت به مشارکت در زیست بوم پلتفرم و توانمندسازهای آن به ندرت بررسی شده است.
یارمحمدی با بیان اینکه پژوهش حاضر به دنبال واکاوی اهداف و توانمندسازهای نوآوری شرکتهای مکمل کوچک مبتنی بر پلتفرمهای اندروید و iOS در صنعت نرمافزار کشور است، افزود: با بررسی دیدگاه نوآوران طرف عرضه در ایران چرایی مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم نوآوری مبتنی بر پلتفرم را یافته و توانمندسازهایی را بررسی کردیم که در دستیابی به اهداف از نوآوران مکمل پشتیبانی می کنند.
یارمحمدی با اشاره به اینکه در این پژوهش با رویکردی کیفی به بررسی دادههای حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته، منابع ثانویه منتشرشده در وبسایتها و دیدگاه 26 شرکت کوچک پرداخته شده است، افزود: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد شرکت های مکمل در ایران از مشارکت در نوآوری مبتنی بر پلتفرم، علاوه بر دسترسی به مشتریان و پاسخگویی به تقاضای آنها، به دنبال افزایش اعتبار، توسعه گستره کسبوکار، تمرکز بر نوآوری و صرفهجویی در هزینهها در ارائه محصولات مکمل هستند.
«در این بین، مهمترین توانمندسازهای نوآوری این شرکتها در مقولههای رهبری پلتفرم، اشتراکگذاری منابع، بلوغ شرکای تجاری و سرمایهگذاران و شایستگی قوانین و مقررات جای میگیرند».
وی با بیان اینکه هر یک از مقولههای ارائه شده نمایانگر مفاهیمی جزئیتر هستند، علاقهمندان را به مطالعه جزئیات بیشتر یافتهها در متن مقاله دعوت کرد.
این پژوهش در قالب مقاله با عنوان واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم افزار: شرکتهای کوچک مستقر در تهران ارائه شده که بخشی از رساله دکتری مریم یارمحمدی به راهنمایی دکتر مهران رضوی استاد دانشگاه تهران و مشاوره دکتر محمود البرزی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات بوده است.
علمی**9157*2017
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
توسط واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت؛
واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیستبوم پلتفرم
تهران- ایرنا- محقق واحد علوم و تحقیقات در قالب پژوهشی به واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیستبوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرمافزار پرداخت.
صاحبخبر -
نظر شما